/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
SPECIAL TEGN ???
Fra : viskinge
Vist : 6023 gange
100 point
Dato : 24-03-08 08:40

Så lige der var et tip vedr. specialtegn, og så har jeg lige et spørgsmål.

Har flere oversigter over tegnsæt, men ingen af dem passer 100% nøjagtig, hvordan finder man ud af hvilket tegnsæt (tegntabel) ens PC bruger???

Jeg kan feks. ikke finde kvadratrods tegnet. Det skulle være <ALT> + 251 men så får jeg et 1 tal der står foroven, som dette ¹
<ALT> + 247 passer heller ikke med noget af de oversigter jeg har. Jeg får tegnet ¸ istedet for to bølgede streger.

MVH

Kommentar
Fra : iah

Dato : 24-03-08 08:57

Hvis du kigger under "Indsæt symbol" i word, der er der masser af forskellige tegn og forklaring til hvordan de fremkommer.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-03-08 09:14

Prøv dig frem, det er heller ikke ligegyldigt om det er tal tastaturet oppe på keybordet eller ude til højre

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-03-08 09:23

Hmmm

Citat
Hvis du kigger under "Indsæt symbol" i word, der er der masser af forskellige tegn og forklaring til hvordan de fremkommer.

Fint nok, men hvad så hvis det ikke er word man skriver i ??? som feks. her på kandu???
for øvrigt kan jeg ikke lige se at der er et kvadratrodstegn i "Indsæt symbol"

Citat
Prøv dig frem, det er heller ikke ligegyldigt om det er tal tastaturet oppe på keybordet eller ude til højre

Så finder jeg da ikke ud af hvilket tegnsæt pc'en bruger (så jeg kan få en oversigt over det)
Jeg bruger taltastaturet ude til højre. Har stort set prøvet alle tal mellem 0 og 255, men stadig ingen kvadratrodstegn.

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-08 09:48

Og det er ikke fordi kvadrat tegnet er reduceret tul noget der ligner et flueben, uden stregen ovenover? (som et Nike logo??).

Sådan er det under symboler hos mig, plejer at skrive SQRT, Svend

Kommentar
Fra : leob

Dato : 24-03-08 09:50

Det eneste sted jeg kan finde et tegn som ligner, er i fonten mathematica2
Til gengæld ved jeg ikke rigtig, hvor jeg har den fra ?
Husk, at du skal slå Num lock til før du trykker Alt 241
leob

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-03-08 09:59
Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-08 10:11

Citat
Har flere oversigter over tegnsæt, men ingen af dem passer 100% nøjagtig,

Og derfor kan dit spørgsmål heller ikke besvares 100%

Det kommer HELT en på HVAD du bruger af textprogrammer...

På hjemmesider, fora osv. er det UDBYDER der bestemmer HVAD der kan bruges....

I f.eks. notebook eller notepad kan du bruge "næsten" alle specialtegn

Søg på nettet og du vil finde masser af ascii tabeller der fortæller dig hvorfor visse ting KUN er muligt i visse programmer.....

I dos var det sku nemmere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-03-08 10:19

Y=X^2 O.S.V

Find eller søg efter
C:\WINDOWS\system32\charmap.exe
(tegnoversigt)

charmap.exe
Jeg har det i mit genvejs program,men du kan højreklikke på det>send til>skrivebord (opret genvej)
Så skal man ikke den lange vej.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-03-08 10:21

x

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-03-08 13:28

Jeg ved ikke om du kan bruge dette, men jeg har fundet kvadratrodstegnet i Word via
Indsæt Symboler> skriftype PMingLiu - Kategori Latin 1 og givet den en genvejstast Alt+k, som jeg dog kun kan anvende i Word og ikke kan overfører til Kandu.

joan

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 15:39

?¸÷§¶¾=±­´¯ÝýÙÛÛÛÚÞþµ_¦Ì¯ÓßÔÒ?",ɶä?

Se nu har jeg prøvet at finde ud af det uden det er lykkedes mig.

Den codepage du bruger og som efter listen hedder ALT+252, er codepage 850 Multilingual (Latin I). Der er det ganske rigtigt tegnet ¹ der fremkommer. Jeg kan desværre ikke findse kvadratrods tegnet i den codepages.
For at få kvadratrodtegnet frem skal du bruge codepages 865 (Nordic), der passer det nemlig. Den codepages blev i de gamle Win 3.1 og 95 indlæst i filen autoexec.bat som lod sig redigere. Men hvor den findes i dag er jeg usikker på.

Øhh sikke en skam. Jeg har siddet meget i gamle dage og redigeret i både autoexec.bat samt config.sys for at få diverse ting op og køre problemfrit.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-03-08 15:47

Hej.

Har du set denne? og kan du evt. anvende den?

Citat
Funktioner->Makro->Indspil makro
Vælg at gemme makroen i normal.dot og tildel den f.eks. Ctrl+1
Indsæt et kvadrat rods tegn via indsæt->symbol
stop makroen

Derefter vil du kunne indsætte et kvadratrodstegn ved at bruge Ctrl+1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 15:48

For at finde kvadrat rod går du i Tegnoversigt. (C:\WINDOWS\system32\charmap.exe) og finder den font du vil bruge. Klikker på Grupper Efter og vælger Unicode-underområde. Der fremkommer så en ny menu oppe til højre hvor du kan sortere efter forskelligt. Her vælger du Matematiske Operatorer. Nu kan du se kvadratrodstegnet og det kopierer du bare ind i din tekst.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-03-08 16:29

Fijala.

Er dette ikke tegnet til kvadrtarod? > v

Det siger den, hvis man holder cursoren over den i: Programmer/Tilbehør/Systemværktøjer/Tegnoversigt

mvh

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-03-08 16:31

v Det var dette jeg mente!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 17:41

v
sådan ser den ud hvis du kopierer den fra tegnoversigt i skrifttypen arial.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-03-08 17:58

Lige præcis. Den forandrer sig, så man ikke kan se den lille vandrette streg fra V's øverste højre side.

Underligt!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 18:14

Det er da godt nok mystisk, men det må være noget med Kandu's visning af special tegn at gøre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 18:18

For at svare på om hvordan du finder ud af hvilken codepage du bruger
Citat
ModeViser systemstatus, ændrer systemindstillinger eller omkonfigurerer porte eller enheder. Bruges mode uden parametre, vises alle de kontrollerbare attributter for konsollen og de tilgængelige COM-enheder. Da du kan bruge mode til at udføre mange forskellige opgaver, er der forskellig syntaks for udførelse af hver af disse opgaver. Klik på den opgave, du vil udføre.

Sådan konfigureres en seriel kommunikationsport.

Syntaks
mode comm[:] [baud=b] [parity=p] [data=d] [stop=s] [to={on|off}] [xon={on|off}] [odsr={on|off}] [octs={on|off}] [dtr={on|off|hs}] [rts={on|off|hs|tg}] [idsr={on|off}]

Parametre
comm[:]
Angiver nummeret på den asynkrone kommunikationsport (COM).
baud=b
Angiver overførselshastigheden i bit pr. sekund. Følgende tabel indeholder gyldige forkortelser for b og den tilhørende hastighed. Værdi Hastighed
11 110 baud
15 150 baud
30 300 baud
60 600 baud
12 1200 baud
24 2400 baud
48 4800 baud
96 9600 baud
19 19.200 baud

parity=p
Angiver, hvordan systemet bruger paritetsbitten til at kontrollere for overførselsfejl. Følgende tabel indeholder de gyldige værdier for p. Standardværdien er e. Ikke alle computere understøtter værdierne m og s. Værdi Beskrivelse
n none
e even
o odd
m mark
s space

data=d
Angiver antallet af databit i et tegn. Gyldige værdier for d ligger i området 5 til 8. Standardværdien er 7. Ikke alle computere understøtter værdierne 5 og 6.
stop=s
Angiver antallet af stopbit, som definerer afslutningen af et tegn: 1, 1,5 eller 2. Hvis baudhastigheden er 110, er standardværdien 2. Ellers er standardværdien 1. Ikke alle computere understøtter værdien 1,5.
to={on|off}
Angiver, om uendelig timeout-behandling er slået til eller fra. Standarden er fra.
xon={on|off}
Angiver, om protokollen xon eller xoff for dataflow-kontrol er slået til eller fra.
odsr={on|off}
Angiver, om outputhandshake, der bruger DSR-kredsen (Data Set Ready), er slået til eller fra.
octs={on|off}
Angiver, om outputhandshake, der bruger CTS-kredsen (Clear To Send), er slået til eller fra.
dtr={on|off|hs}
Angiver, om DTR-kredsen (Data Terminal Ready) er slået til eller fra eller indstillet til handshake.
rts={on|off|hs|tg}
Angiver, om RTS-kredsen (Request To Send) er indstillet til "on", "off", "handshake" eller "toggle".
idsr={on|off}
Angiver, om DSR-kredsens følsomhed er slået til eller fra.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Sådan vises status for alle enheder eller for en enkelt enhed.

Syntaks
mode [enhed] [/status]

Parametre
enhed
Angiver navnet på den enhed, du vil have vist status for.
/status
Anmoder om status for eventuelle omdirigerede parallelle printere. Kommandolinjefunktionen /status kan forkortes til /sta.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Bemærkninger
Bruges mode uden parametre, vises status for alle enheder, der er installeret på systemet.
Sådan omdirigeres output fra en parallel port til en seriel kommunikationsport.

Syntaks
mode lptn[:]=comm[:]

Parametre
lptn
Påkrævet. Angiver den parallelle port. Gyldige værdier for n er mellem 1 og 3.
comm [:]
Påkrævet. Angiver den serielle port. Gyldige værdier for m er mellem 1 og 4.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Bemærk!
Du skal være medlem af gruppen Administratorer for at omdirigere udskrivning.
Eksempler
Hvis du vil indstille systemet, så det sender output fra en parallel printer til en seriel printer, skal du bruge kommandoen mode to gange. Første gang skal du bruge mode til at konfigurere den serielle port. Anden gang skal du bruge mode til at omdirigere parallelt printeroutput til den serielle port, du angav i den første mode-kommando.

Hvis din serielle printer f.eks. opererer med 4800 baud med lige paritet og er tilsluttet porten COM1 (den første serielle forbindelse på computeren), skal du skrive:

mode com1 48,e,,,b
mode lpt1=com1

Hvis du omdirigerer output fra den parallelle printer LPT1 til COM1, men senere vil udskrive en fil via LPT1, skal du skrive følgende kommando, før du udskriver filen.

mode lpt1

Denne kommando forhindrer, at filen omdirigeres fra LPT1 til COM1.

Sådan vælges, opdateres eller vises antallet af tegntabeller for konsollen.

Syntaks
mode enhed codepage select=yyy

mode enhed codepage [/status]

Parametre
enhed
Påkrævet. Angiver den enhed, som du vil angive en tegntabel for. CON er det eneste gyldige navn for en enhed.
codepage select=
Påkrævet. Angiver den tegntabel, der skal bruges i forbindelse med den angivne enhed. Codepage og select kan henholdsvis forkortes til cp og sel.
yyy
Påkrævet. Angiver antallet af tegntabeller, der skal vælges. Følgende tabel indeholder de gyldige tegntabeller med angivelse af land/område eller sprog. Værdi Land/område
437 USA
850 Flersproglig (latin I)
852 Slavisk (latin II)
855 Kyrillisk (russisk)
857 Tyrkisk
860 Portugisisk
861 Islandsk
863 Fransk (canadisk)
865 Nordisk
866 Russisk
869 Moderne græsk

codepage
Påkrævet. Viser numrene på de aktuelle tegntabeller, der er valgt til den angivne enhed.
/status
Viser antallet af aktuelle tegntabeller, der er valgt til den angivne enhed. /status kan forkortes til /sta. Enten du angiver /status eller ej, viser mode codepage antallet af de tegntabeller, der er valgt til den angivne enhed.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Sådan ændres størrelsen på kommandopromptens skærmbuffer.

Syntaks
mode con[:] [cols=c] [lines=n]

Parametre
con[:]
Påkrævet. Angiver, at ændringer foretages i kommandopromptvinduet.
cols=c
Angiver bredden af kommandopromptens skærmbuffer i antal tegn (kolonner).
lines=n
Angiver højden af kommandopromptens skærmbuffer i antal linjer.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Sådan indstilles tastaturets gentagelseshastighed.

Syntaks
mode con[:] [rate=r delay=d]

Parametre
con[:]
Påkrævet. Henviser til tastaturet.
rate=r
Angiver den hastighed, hvormed et tegn gentages på skærmen, når du trykker på en tast og holder den nede.
delay=d
Angiver, hvor lang tid der skal gå, fra du trykker på en tast og holder den nede, til tegnoutputtet begynder at gentages.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Bemærkninger
Gentagelseshastigheden er den hastighed, hvormed et tegn gentages, når du holder tasten for dette tegn nede. Gentagelseshastigheden består af to komponenter, nemlig hastighed og ventetid. Nogle tastaturer anerkender ikke denne kommando.
Bruge rate=r
Gyldige værdier ligger i området 1 til 32. Disse værdier er lig med henholdsvis ca. 2 til 30 tegn pr. sekund. Standardværdien er 20 for IBM AT-kompatible tastaturer og 21 for IBM PS/2-kompatible tastaturer. Hvis du angiver hastighed, skal du også angive ventetid.

Bruge delay=d
Gyldige værdier for d er 1, 2, 3 og 4, hvilket henholdsvis står for 0,25, 0,50, 0,75 og 1 sekund. Standardværdien er 2. Hvis du angiver ventetid, skal du også angive hastighed.

Formateringsforklaring
Format Betydning
Kursiv Oplysninger, som brugeren skal angive
Fed Elementer, som brugeren skal skrive, nøjagtigt som de er vist
Ellipse (...) Parameter, der kan gentages flere gange på en kommandolinje
Mellem kantede parenteser ([]) Valgfrie elementer
Mellem klammeparenteser ({}), valgmuligheder adskilt af tegnet (|). Eksempel: {lige|ulige} En række valgmuligheder, hvoraf brugeren skal vælge en enkelt
Courier-skrifttype Kode eller programoutput

Dette er taget ud fra XP's hjælpefunktion

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 18:24

Opsummering

For at finde ud af hvilken codepage der er aktiv på din pc, åbner du en komandopromt (start - alle programmer - Tilbehør - komandopromt

Der skriver du; mode con codepage og trykker enter, så kommer tallet frem.

Der er selvfølgelig lewt for mig at se hvad de forskellige tal der så skal bruges, da jeg har alle codepages på skrift fra gammel tid, men de må kunne findes på nettet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 18:26
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-08 18:28

Hvis du vil skifte til codepage Nordic = 865 skal du gøre som før i komandopromt

mode con codepage select=865