/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skal jeg tilbagebetale?
Fra : sprit73
Vist : 1080 gange
200 point
Dato : 23-03-08 13:56

Hej med Jer,

Jeg står lidt i et dilemma og har lige brugt for en retningssnor ;)

Jeg står som privat person og har solgt et brugt stykke babyudstyr til en anden privat person.

Vedkommende købte varen af mig - men kunne ikke betale hele prisen på een gang. Vi aftalte derfor at vedkommende betalte ca. halvdelen af varens pris i depositum og ville efter en måneds tid komme og hente varen og der betale resten af prisen.

Jeg har nu netop fået besked om, at vedkommende alligevel ikke ønsker at købe den pågældende vare og tilmed ønsker at få sit depositum retur?! Har hun virkelig ret til det?

Jeg har jo afvist andre købere i perioden indtil hun skulle komme og hente varen, i sikker forvisning om, at den jo var solgt?

What to do? ;)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-03-08 14:08

har i skrevet et stykke papir på aftalen. ellers ville jeg nok sige. at det er bare ærgerligt for hende.
man må stå ved sine aftaler eller betale prisen, altså miste depositumet.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 23-03-08 14:10

Inten handler man ellers gør man ikke.

Det må være helt op til hver af jeres samvittighed hvad i gør. Der er jo ingen regler for handel mellem private.

Du kan ikke forlange de skal købe det. Og de kan ikke forlange deres depositum tilbage. Men til gengæld har de fået en vare til halv pris.

Eller du kan gi dem deres depositum tilbage mod de aflevere varen.

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 23-03-08 14:18

Hej med Jer og tak for de hurtige tilbagemeldinger :)

Nej, intet er skrevet på papir og jeg har jo som sagt stadig varen - som hun alligevel ikke ønsker at købe - men blot få sit depositum tilbage på.

Men jeg tænker jo blot - hvorfor så overhovedet have et depositum (det var forøvrigt hendes idé) - hvis man blot kan reservere en vare i, ja knap 2 måneder, for så blot at vende tilbage og sige nej tak og få sine penge tilbage?!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-08 14:22

Genstanden er jo netop ikke blevet hentet.

En tilbagebetaling af lidt af beløbet kunne måske forhindre at blive bombet med mails og telefonopringninger.
Forhåbentlig taler vi ikke om et fire-cifret beløb, hvis jeg selv havde betalt et depositum på et par hundrede kroner og ikke hentet tingen ville jeg sige.....bare ærgeligt.

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 210 point
Dato : 23-03-08 14:23

Nu må det være helt op til din egen samvittighed.

Men i dette tilfælde havde jeg jo nok sagt hun kunne kigge i vejviseren efter det depositum. Nej hun skal da bare komme og afhente den vare som du har passet på i 2 måneder samt betale det resterende.

Eller i anledning af det er påske kunne du sige hun kan få det halve depositum tilbage. Så er det da et lille plaster på såret. Men igen der er ingen regler. Der er selvfølgelig etikken.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-03-08 14:24

- sig til vedkommende at I kan afslutte handelen som oprindeligt aftalt, eller hun mister sit depositum...

Kommentar
Fra : themis

Dato : 23-03-08 14:29

Køber har ikke fortrydelsesret

Hvis køber annullerer handelen, har du krav på erstatning for dit tab

Hvis du kan sælge varerne til anden side til en lavere pris, kan du modregne dit tab i det erlagte depositum.

Hvis du omvendt slet ikke har noget tab, må du tilbagebetale hele depositum

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 23-03-08 14:29

jeg ville beholde ½delen af depositum.. du har jo holdt varen tilbage, så det er rimeligt..

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 23-03-08 14:46

themis

Det må da være din egen etik.

Det er handel mellem private. Og det er papirløst. Helt om til parterne hvordan de vil løse det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 15:15

Meddel hende skriftligt, at du fastholder jeres oprindelige aftale. Meddel hende samtidig, at varen skal være hentet inden 14 dage mod erlæggelse af restsummen, da depositum ellers er tabt.

Hun skal ikke lave grin med dig

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-03-08 15:24

Læs her

Du kan beholde depositum, hvilket jeg til enhver tid ville gøre. Hvad fanden skal man ellers med et depositum?

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/kontraktsvilkaar-og-aftaleindgaaelse/opkraevning-af-ikke-refunderbart-depositum-2007/

Opkrævning af et depositum, der ikke refunderes efter afbestilling er ikke i strid med forbrugeraftaleloven.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-08 15:25

Det er en god regel at der i sådant tilfælde vil koste 10% i fortrydelse, men tror jeg, - ikke en lov, men det bliver praksiseret i handeler hvor slutseddel bliver skrevet. men igen hvis det er 2 måneder vi taler om, så er det også over normal praksis.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-03-08 15:27

Fra et andet forum, skrevet af en jurist

En bestilling af en vare er en aftale. Aftalen i sig selv binder begge parter, og ingen af dem kan ensidigt annullere aftalen efterfølgende uden gyldig grund. Derfor er det egentlig ligegyldigt, om der ved bestillingen betales et depositum eller ej. Et depositum kan ses som en sikkerhedsstillelse, men et depositum gør altså ikke en aftale mere bindende, end den er i forvejen.

I normaltilfælde, hvor varen er i orden, kan en køber slet ikke træde tilbage fra aftalen - depositum eller ikke depositum - fordi køber måtte have fortrudt købet, købt varen andetsteds el.lign. Gør køberen det alligevel, har du som opdrætter lov til at beholde depositum’et.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 15:28

Citat
Det er en god regel at der i sådant tilfælde vil koste 10% i fortrydelse

Hvis regel er det...din egen?? Henvis lige til et sted hvor det står, at det er en god regel.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-08 16:14

Klumme, da det er en regel, og ikke en lov, kan jeg nok ikke henvise, men jeg brugte den da jeg handlede med biler, og ved også den er blevet praksiseret i slutsedler i hushandeler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 17:01

Tjaee stilkene, jeg mener ikke det er rigtigt.
Selv oim det ikke er en lov, vil det hvis det er en alm. anderkendt regel figurere et eller andet sted. Nu nævner du hushandler ja ja der taler vi måske om et salgsbeløb på 3 mio, men prøv f.eks at se, hvad charterselskaber eller hoteller napper af et depositum,

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-03-08 17:03

sprit 73, se mit svar og skynd dig at lukke denne tråd, inden det bliver et skænderi forum...........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 17:08

Hallllå troldenesdhb

Hvad fanden er det for en arrogant holdning. Du kan da være bedøvende ligeglad med hvad der fortsat diskuteres. Hvem pokker siger at dit svar er rigtigt?? Hvem siger at det er sandt at det er jurist som er forfatter....Det siger du. Og hvad så¨?`?

Jeg synes godt nok det er en flabet bemærkning mester, som du skulle holde dig for god til at markedsføre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-08 17:16

Du har osse så travlt med at få lukket dine spørgsmål, så du slet ikke har tid til at være med andre steder

Alle grupper side : 1 af 1

--------------------------------------------------------------------------------
# Dato Pnt Spørgsmål Gruppe

1 03-03-08 300 titel på kortfilm (6) Folkeskole

2 13-02-08 100 LEVELONE FSW-2218 8 Port (2) Modem

3 04-02-08 100 Billigt og godt foto papir (11) Printer

4 01-02-08 100 Danmarkssangen (5) Musik

5 09-01-08 100 klip om World trade center (4) Kandu.dk

--------------------------------------------------------------------------------
[1-5] af 5 side : 1 af

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 23-03-08 17:41

tjaa. jeg kan nu ikke forstå at mand kan være så kold, betal hende dog tilbage og set den til salg igen, hun bliver gladere da hun får sine penge igen og du kan sove trykkere om natten, fordi du har gjordt en god gerning :)

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 23-03-08 17:43

det er jo heller ikke noget hun har planlagt, da hun selv sagde at hun ville betale depositum.

god påske

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 23-03-08 18:19

Der er kun een vej ud af det. S O S Slip Omgående Slanterne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-08 18:37

Klumme, - Det som jeg omtaler er for 30 år tilbage, og ihvertilfælde hushandel, er der helt konkrete love i dag, hvor der lovmæssigt set er 14 dages fortrydelsret, indenfor bilhandel er der også sket mangt og meget, man ville nok i dag skulle kunne dokumentere faktiske udgifter, og det ved jeg godt, men handel mellem private er der endnu ikke mange regler, andet end de æstetiske.
Jeg solgte som forhandler en bil til en kunde, hvor hans pengeinstitut ringede til mig at handelen måtte gå tilbage, for han kunne ikke låne pengene til bilen af dem, jeg forlangte de 10% af købesummen til at dække mine udgifter, -jeg havde fået omregistreret bilen og kunne ikke sælge den før jeg havde fået de originale papirer igen m.m. og det accepteredes uden videre, og det var dengang også kotyme blandt bilhandlere dengang. Der var også andre stiltiende aftaler imellem forhandlere som er for omfattende at komme ind på. Men det var dengang, - indrømmet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-08 18:42

Mit forslag vil stadig være at tage en snak med vedkommende, i fordragelighed, og så lugte situationen og stemningen fra modparten, hun/han kan da ikke forvente andet end at det koster noget, og så er det op til om du vil gå ud af handelen som ven eller fjende, og det gælder sådan set for begge parter.
Hvis modparten er usympatisk, vil jeg da ikke have nogen samvittighed der. Modsat kunne jo også hænde.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 23-03-08 22:20

Ulrik007 Du har et godt svar på dette spørgsmål. Sådan ville jeg også have gjort.

Citat
tjaa. jeg kan nu ikke forstå at mand kan være så kold, betal hende dog tilbage og set den til salg igen, hun bliver gladere da hun får sine penge igen og du kan sove trykkere om natten, fordi du har gjordt en god gerning :)

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 24-03-08 09:55

Du kan også gøre det, at du meddeler hende, at hun får sit depositum tilbage, såsnart du har fået solgt udstyret til anden hånd.
Du har jo ventet i 2 måneder på at få resten af beløbet og har reserveret babyudstyret. Desuden har du jo anset varen for at være solgt.
Når hun kan vente 2 måneder med at betale dig resten af beløbet og dermed leve op til jeres aftale om køb, så kan hun vel også vente noget tid med at få sine penge igen, til du har fået solgt varen til anden side.
På den måde bliver ingen snydt, men hun kommer til at vente et stykke tid, ligesom du har måttet vente (forgæves) på hende
Er det ikke fair nok? Det vil jeg da mene...

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 24-03-08 13:41

Citat
Hvad fanden er det for en arrogant holdning. Du kan da være bedøvende ligeglad med hvad der fortsat diskuteres. Hvem pokker siger at dit svar er rigtigt?? Hvem siger at det er sandt at det er jurist som er forfatter....Det siger du. Og hvad så¨?`?

Fis nu hjem til mor_ klumme

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 29-03-08 16:44

Hej med Jer,

Ja, der er vist ikke noget at sige til, at jeg har været sådan i tvivl - sikke mange forskellige meninger der er kommet :)

Enden på sagen er nu blevet, at jeg har tilbudt køber, at få det halve af depositum tilbage og det er blevet accepteret - så nu er sagen slut :)

Jeg har valgt at acceptere "copycatDK's" svar - men tusinde tak til Jer alle :)

/sprit