/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Trådløs printer virker ikke
Fra : kepe2000
Vist : 2118 gange
100 point
Dato : 21-03-08 17:43

Hej!
Jeg har netop købt en ny multi printer af mærket Canon MP600R.
Det smarte ved denne printer er, at den skulle kunne bruges trådløst.
Vi har installeret den, så den skulle kunne bruges trådløst fra vores 2 PC’ere, som kører i netværk via en Zyxel Router (P-335wt).
Desværre kan jeg ikke få den trådløse del til at virke, hverken på den PC, som benytter Windows XP eller på den, der benytter Windows Vista. (Jeg har downloaded ny driver til brug for Windows Vista)
Mærkelig nok virkede printeren godt nok trådløst (efter en hård kamp) 1. dag, jeg installerede dent, men dagen efter, var der ikke kontakt til printeren fra nogen af af pc’erene trådløst.
Printeren virker fint, hvis vi kobler printer og pc sammen via USB kabel, men vi ønsker at benytte den trådløst.
Jeg har også forsøgt at tildele printeren fast IP adresse, men det har desværre heller ikke virket.
Er der mon nogen, som har haft samme problem og fundet en løsning?
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig, for det er ellers en super printer, som ellers kun kan anbefale varmt, når jeg altså lige får den til at virke trådløst!

Hilsen
Kenneth

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 17:48

Hvis du kører guiden der er med på cd skulle det da komme til at virke. Jeg har en 800R og den fejler aldrig. Når den nu ikke virker så er det vel ikke fordi der er nogle IP adresser der konflikter. Når det sker hvad så med pcerne på netværket virker de så (altså på nettet)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-03-08 17:49

Husk at du skal lave opsætningen med lankabel eller usbkabel monteret. Efterfølgende kan du så se om det virker.

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 21-03-08 17:57

Hej Fijala.

Tak for din tilbagemelding.
Ja, jeg har installeret printeren med den medfølgende installations CD og USB kablet tilboblet.
Så snart USB kablet bliver afmonteret igen mellem PC og printer kan der ikke dannes forbindelse trådløst.
Mine pc'ere fungerer fint i netværket, så umiddelbart er der ikke noget som konflikter (med dem).
Det er kun printeren, vi ikke kan få fat i trådløst.

Håber du eller andre har flere ideer.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 21-03-08 18:16

Afstand???

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 21-03-08 18:42

Hej Wesper01

Både accesspoint, printer og de 2 pc'ere står i samme værelse, dvs. max. ca. 3 meter mellem hinanden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-03-08 08:12

Det er sgu svært. Uanset hvad jeg gør med usbkablet i eller ej så virker det bare. Jeg kan faktisk ikke få den til at lade være.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 22-03-08 08:40

Har du nettet slået på?

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 22-03-08 09:33

Til Fijala: Ja, der er nok ikke noget at sige til du ikke kan fremprovokere fejlen. Du har jo fået dit installeret korrekt tyder det på.

Når jeg kører installations CD'en med USB kablet tilsluttet, så finder den korrekt nok vores netværk, og jeg giver den adgangskoden til vores netværk. Men når den eferfølgende så søger efter printeren finder den ingen. Den vender hele tiden tilbage til det billede, hvor jeg skal vælge, om den skal tildele IP adresse automatisk eller jeg har mulighed for at indtaste oplysningerne manuelt.
Uanset hvad jeg vælger, så finder den ikke printeren. Så jeg kommer aldrig videre i installationen.

Til Wesper01:
Ja, jeg har nettet slået på.
Jeg går ud fra, du mener internettet - eller mener du bare det lokale netværk - uden internet?
Skulle det have nogen betydning? Jeg skulle jo gerne have det hele slået til samtidig, når jeg skal bruge udstyret. Eller måske forstår jeg ikke helt meningen med dit spørgsmål. I givet fald, må du meget gerne uddybe det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-03-08 09:58

Du skal jo forresten i din printers opsætning via MENU vælge hvilken kryptering du bruger, så vidt jeg husker. Er ikke lige hjemme nu, så jeg kan ikke lige tjekke det.
Det gør du vel også under opsætningen under installationen. Den skal vide hvilken kryptering du kører med om det er WEB el. WPA osv.

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 22-03-08 10:27

Fijala:
Under installationen svarer jeg på, at jeg bruger WPA-PSK kryptering, så det skulle den have fået oplyst korrekt.
Spørgsmålet er, om printeren ikke helt kan finde ud af, at jeg benytter 2 routere. Vores PC'er hår åbenbart ikke problemer med det, men det kan være det er anderledes med printeren.

Jeg benytter internet fra Fullrate. Fra Fullrate har jeg fået leveret et Zyxel Prestige 2602R modem. Det har jeg så koblet sammen med min egen trådløse router Zyxel P-335WT.
Ifølge Fullrates opsætning, så har jeg slået DHCP slået fra på den trådløse router og ændret IP adresse fra 192.168.1.1 til 192.168.1.2, så den ikke konflikter med modem, som har IP 192.168.1.1
Så vidt jeg forstår er det så nu modem, som er gateway på 192.168.1.1. Er det ikke korrekt?

Som sagt kører internettet perfect med disse indstillinger, men er der mon noget, jeg mangler at sætte op fx. på modem, når jeg kører denne opsætning?