/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indeklima - genvindingsanlæg?
Fra : Steen2000
Vist : 2115 gange
20 point
Dato : 21-03-08 13:55

Hej alle. Mit første indlæg her

Vi bor et i et-planshus på 190 kvm som er bygget i 1973 - med god plads på loftet. Vi opvarmer med et relativt nyt naturgasanlæg samt brændeovn i stuen. Vores varmeregning er ikke overvældende men må da gerne blive lavere. Men i nogle af værelserne - vort soveværelse samt et børneværelse + i badeværelset har vi nogle fugtproblemer med lidt sorte pletter på væggene og meget våde ruder om morgenen. Alle værelser har lidt fugt på ruderne om morgenen.

Vi lufter meget ud allerede. Anyway, jeg fik fortalt at et genvindingsanlæg ikke bare vil spare lidt varmeregning, men også vil give markant bedre indeklima da der cirkulerer luft i huset.

Mit spørgsmål er om dette er korrekt. Hvis det er korrekt, hvad skal man så købe til vort hus?? Der er jo mange prislejer kan jeg se og nogle har noget aktiv og andre noget passiv "et-eller-andet".....

Jeg formoder dette spørgsmål har været oppe og vende før?? Men håber I kan hjælpe !!

Mvh
Steen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-08 14:13

Passiv genvinding.

Og det hjælper ikke på dit fyringsbudget.

En af markedets bedste maskiner hedder Genvex Energy II, og vil fint kunne trække dit hus.

Aktiv varmegenvinding vha luft/luft varmepumper har jeg aldrig brudt mig om. De virker for ringe og er for dyre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-08 14:15
Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-08 16:46

Den er gal hvis du har mørke pletter og konstand kondens på ruderne.

Hvis kondensen kun er om efteråret i forbindelse me de første kolde nætter er det ret naturligt og acceptabelt, men ikke hvis det er konstant.

Du skal have konstant udluftning fra toilet og baderum. Det er et BR krav. Hvis det er stoppet går det galt, og gennemluftning af huset kan ikke rede situationen.

Også i soveværelser skal der være udluftningsventiler.

Det koster en smule på varmeregningen, men mindre end folk tror.
varmeøkonomien kan bedres en smule ved et genvindingssystem. Men så skal der også elfortbrug til en mekanisk ventillator, og det er tvivlsomt om det sammen med investeringsomkostningerne lønner sig. Det afhænger af husets indretning- om du kan lave det selv, og om din brændselspris.

Genvinding med varmepumpe er ikke lønsomt, når du fyrer med naturgas og brænde.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 21-03-08 16:47

Hej Steen 2000, du har for liten luftcirkulation.
Måske er din vinduer ikke optimale.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 22-03-08 09:07

Et genvindingsanlæg ER godt for indeklimaet. Min kollega har et sådant, og det nedsætter luftfugtigheden markant. Så markant faktisk, at hans barnebarn, der er støvallergiker, kan overnatte fuldstændig symptomfri, da husstøvmiderne ikke kan leve ved så lav luftfugtighed. Om det er effektiv for kondens i vinduer, ved jeg ikke, men du vinder altså under alle omstændigheder i forhold til et bedre indeklima. Min kollega har givet 22.000 for sit anlæg og hævder, at han sparer betydeligt på sin varmeregning. Vi overvejer selv muligheden.

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 22-03-08 09:25

Tak for de foreløbige svar

Indeklima/fugtafhjælpning er min primære interesse. Varmeregning er sekundært.

Wesper01: Vinduesrammerne er de oprindelige fra 1973, men alle ruder er udskiftet til lav-energi for et par år siden.
Transor: Det er desværre hele året, eller i hvertfald hele vinter, efterår, forår med fugt på ruderne!

Jeg kan ikke lave det selv. Hvem ringer man efter som laver den slags udluftning og/eller genvinding?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-08 12:52

Hvor er vi henne af i landet???

Accepteret svar
Fra : Nina9550

Modtaget 20 point
Dato : 07-04-08 14:47

Du kan kontakte din lokale trælast/byggemarked. De kan få lavet priser på et anlæg som passer præcist til dit hus, så du ikke køber mere end nu har brug for

Hilsen Carina

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 07-04-08 15:16

Tak for svaret Nina9550.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 04-01-09 20:42

Hej
Jeg overvejer også genvindingsanlæg, da jeg også har kondens på mine vinduer.
Hvor kan man få dimensioneret sit anlæg, og hvilke stumper skal man købe? Jeg er ikke sikker på at ens lokale trælast/byggemarked ligger inden med svarerne.
Jeg er klar over at man skal starte med at lave en plantegning over sit hus, og gør sig nogen tanker, om hvilke rum der skal forsynes med luft, så man nedsænker luft fugtigheden. Men i hvilke rum skal indblæsnings samt udsugningsventilerne placeres?
Er der et computer program man kan downloade, som man kan bruge?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 14-09-10 09:50

Hvad siger I til de forskellige anlæg
Genvex
Dan-therm
Nilan
??
Er blevet anbefalet dette:
http://www.dantherm-air-handling.dk/Produkter/Ventilation/HC_boligventilation.aspx