/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke finde hardiske
Fra : Doros
Vist : 547 gange
500 point
Dato : 20-03-08 20:09

Her en pc som ikke kan finde hardiskene. Den stoppeer i starten ved boot af diske, her finder den ikke hardiskene, og nogle gange finder den en hardisk men kan ikke starte windows.

Gode råd imødeses.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 20:45

Er den sat til automatisk at finde diske i bios ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-08 21:19

Måske er der rod i MAster / SLave så den ikke ved "hvem der bestemmer" (booter)

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-03-08 21:25

har du lavet noget om ved din computer siden du får dette problem - og i så fald hvad?
leob

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 21-03-08 08:48

Har ikke lavet noget om - det er sata hardiske, derfor skulle der ikke være problem med master og slave. Kan det være kontrolleren. Jeg har prøvet sætte boot til 1 cd/dvd, for at reinstallerer windows - den starter med at indlæse div. som den skal i startfasen, men efter kort tid har jeg total sort skærm, og kan intet foretage mig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 11:11

Prøv med kun een HD (C:)

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 22-03-08 18:07

Er der ingen som har nogle gode bud, hvad der kan være galt.

Kan man downloade et program som tjekker om der er noget galt med hardwaren??? - hvor kan man hente sådanne program?

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 22-03-08 19:03

Lyder som om der er problemer med den harddisk dit styresystem ligger på. Kan du starte i fejlsikret og køre en chekdisk ellers kan du tage harddisken ud og kontrollere den i en anden pc

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 22-03-08 19:45

Prøv at tjekke dine diske med en live-cd

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 23-03-08 09:24

Hvordan tjekke med live-cd - hvad er en live-cd. Jeg har to hardiske, og den kan ikke finde nogen af de to hardiske.

Jeg har sat hardisken over i en anden pc (ingen problemer), har formateret hardisken. Den finder ikke haridskene ved boot. Problemet er at når jeg prøver at indtallerer Windows og sata driver, tjekker den diverse og indlæser i starten som windows skal, men efter kort tid har jeg sort skærm, og installationen kan ikke gennemføres. Der må være noget andet galt - kan man doawnloade et program som kan tjekke hardware?, og såfremt hvor kan hente sådanne program?.

Controlleren hvad med den?, hvordan tjekker man om den er ok?.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 23-03-08 09:34

"Hvordan tjekke med live-cd - hvad er en live-cd. Jeg har to hardiske, og den kan ikke finde nogen af de to hardiske"

Syntes du den bemærkning lyder særlig logisk ??

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-03-08 09:49

jfr Wikipedia er
Citat
En live-cd er en cd-rom, som en pc kan startes fra. Ofte er en live-cd indrettet, så systemet kan bruges helt uden computerens harddisk benyttes. Da man ikke kan skrive ændringer på cd'en, må alle filer, som skal ændres kopieres til ram og bruges der. Sammenlignet med et system installeret på en harddisk er en live-cd langsom at arbejde med, men til demonstration af et system er det en god løsning.

For at kunne starte fra en live-cd, skal pc'ens BIOS være indstillet til at forsøge at starte (boote) fra cd-drevet. Herefter bootes CD-ROM'en. Når styresystemet er sat i gang, kan resten af live-cd'en læses med de muligheder som styresystemet stiller til rådighed.

leob

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-03-08 09:53

Du har for lidt ram eller også er der noget galt med dem chek om de sidder rigtig evt. byt dem om.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-03-08 09:57

Chek så din boot cd for div. fingeraftryk eller ridser

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 24-03-08 19:43

Prøv at højre klikke på denne computer - administrater - diskhåndtering.

kan du se begge harddisk der?