/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Korrspondance med dæmper
Fra : Peder99
Vist : 4762 gange
100 point
Dato : 20-03-08 00:04

Hej

Jeg skal have lavet et korrespondance system med en lysdæmper og tre afbrydere, hvoraf den ene skal være integreret i dæmperen.

Jeg ved at LK har lavet en MEK 300LR til alm. glødelamper som kan bruge andre tryk som afbrydere, men så skal der monteres en fjeder i de 2 andre afbrydere.

Jeg ville høre om det ikke kan lade sig gøre at lade selve dæmperen være en korrespondance afbryder? i så fald er det så ikke LK MEK180 LR som skal bruges. Hvis ja hvor kan man så købe disse?

Mit problem er nemlig at jeg ikke kan lide afbrydere med fjeder!

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-08 00:08

Her sku du jo nok ku finde et sted at købe den http://www.google.dk/search?hl=da&lr=lang_da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=LK+MEK+180+LR&spell=1

Og her forklaring på hvordan den kan indgå i korresbondance
http://www.oh-el.dk/download/fuga_lysdamper180lr.pdf

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 20-03-08 06:51

MEK180 lr er med korrespondace, se her: www.oh-el.dk/download/fuga_lysdamper180lr.pdf

LK har gennem tiderne lavet flere lysdæmpere m/ korr.

Hvis du ikke kan finde den, må du til at tænke anderledes. Hvorfor skal den ene være afbr. have dæmperen indbygget?? Hvis du laver det hele med traditonelle korr. afbr. kan du jo bare sætte en dæmper ind på lampeledningen og så lad den stå på en fast indstillet værdi og lad være med at bruge afbr. i den (altid tændt)

MVH

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 20-03-08 12:57

Jeg har søgt på google på forhandlere af MEK180 LR men kan ikke finde nogen der sælger den!

Jeg ved godt den er med korrespondance. Det er også menningen.

Til viskinge:
Grunden til at jeg gerne vil have en afbryder funktion ved dæmperen er at det eller ikke passer med hensyn til fysisk plads!

Jeg er lidt bange for at man ikke kan købe MEK 180 LR mere. kan ikke finde den på LK's hjemmeside.

mvh
Peder

Kommentar
Fra : ekse

Dato : 20-03-08 16:51

Hvis du har 3 afbrydere, er der vel tale om en krydsningskorr.?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-03-08 18:03

Jeg sitter lige her med en MEK 160 CR i grabberne.
Der er ski' da også korrespondance proppet i.

Så har de andre magen til ikke også det ?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5277&Grp=&n=10
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-03-08 18:27

Og her har jeg i den anden hånd en magen til.
Den har ingen modelbetegnelse.
Den må være ældre, da den har almindelig 5x20 sikring.
Den må være fra før de begyndte at bruge de der nymodens lavvoltshalogen dimser.
Den har sørme også korrespondance.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 23-03-08 11:15

Jeg kan kun finde 300CR og 300LR de er ikke med almindelig korrespondance. De bruger pulset input fra andre kontakter (m/fjeder) for at virke som man kender korrespondance!

Til Gambrinius:
Jeg kan ikke se på linket fra Harald Nyborg, hvilken type det er! Kan kun se at den er til elektroniske traffoer. Det skal ikke være til elektronisk traffo (CR-typen), men til en almindelig gløde lampe (LR-typen)

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-03-08 13:39

Billedet fra Harald Nyborg linkede jeg bare til for
at vise udseendet af de dæmpere, jeg har liggende.
De har nok en del år på bagen, men er altså udstyret med ganske almindelig korrenpondance .(omskifterfunktion)
Har du noget at bytte med ?
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-08 13:23

1 om det er cd eller lr begge kan bruges sammen med en glødepære
2 mek 180 laves ikke mere idag hedder den mek-S/D 300 og de er vist kun til kip-tænding

Kommentar
Fra : theill

Dato : 10-04-08 18:22

Aller først så forskellen på en Mek 300CR og en Mek 300LR. (de hedder Mek-s 300 S'et står for skyde)

Mek-s 300CR.
"300" står for hvor mange Watt. den kan klare Altså Max 300W.
"CR" står for at man kan tilslutte en Elektronisk transformer.

Mek-s 300LR.
"300" står for hvor mange Watt. den kan klare Altså Max 300W.
"LR" står for at man kan tilslutte en Jernkernetransformer.

Der kan tilsluttes glødelamper til begge.
Den eneste forskel er om den skal bruges til en Elektronisk- eller en Jernkerntransformer.

Begge kan bruges til korrespondance, og de andre afbryder skal være fjedertryk. da der sendes en puls til lysdæmperen som så tænder eller slukker for lyset.

Jeg vil anbefale at købe en Mek-s 300CR da den er mest brugt.

Lysdæmperne er på side 6 og 7 i linket.
http://www.lk.dk/public/download/Produktinformation/Pr2003-1.pdf

Det er nok billigst at købe den ved harald-nyborg.

En anden løsning kunne være at lave det med det "IHC wireless" dette koster dog noget mere. Men giver dig mulighed for at dæmpe lyset fra alle afbryder. (der skal til dette bruges et nyt lampested "IHC lampeudtag med dæmp" og tre "IHC 2pol tryk". du vil så os have mulighed for at placetryk lige hvor du har lyst. Men denne løsning vil koste 1200 kroner.

IHC Lampeudtag med dæmp.
http://www.direkte-el.dk/Default.aspx?tabid=6872&ProductID=b1148669-e5eb-4dbc-baeb-b4a538ab96c1

IHC tryk.
http://www.direkte-el.dk/Default.aspx?tabid=6872&ProductID=26cc4ebc-ff07-4542-b179-50cd4254586a&CategoryID=e09667cb-ab12-40f4-92a2-8d3b4914ffa0

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 11-04-08 08:37

Hej

Jeg har snakket med LK selv nu og de laver rigtig nok ikke den gamle 180 mere!

til Theill:
Det er vel ikke smart at anbefale folk at købe 300CR da det jo afhænger af om man har elektronisk trafo eller jernkerne!

LK har nogle grå 180 på lager, men det er kun så længe lager haves.

Det betyder at jeg ikke har anden mulighed end at prøve at finde en gammel 180'er eller acceptere kiptryk!

Tak for svarene!

Godkendelse af svar
Fra : Peder99

Dato : 11-04-08 08:39

Tak for svaret rotw.

selvom jeg selv fandt ud af det! var du den eneste der vidste de gamle 180'ere ikke produceres mere så derfor for du points!

Peder

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-04-08 09:37

Citat
Det betyder at jeg ikke har anden mulighed end at prøve at finde en gammel 180'er eller acceptere kiptryk!

Tja.... God jagt.
(Når du nu ikke vil tage mod mit tilbud)
Gambrinus