/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Core2duo, 2 processorer?
Fra : Sygate
Vist : 454 gange
200 point
Dato : 19-03-08 01:00

Ja måske et dumt spørgsmål.
Har lige set er par computer reviews på youtube. Der er en der nævner en computer der har en core 2 duo processor og siger at den altså har 2 processorer af 2.0 Ghz stykket.

Er det 2 kerner, eller er det 2 processorer?

Hvis det er 2 processorer må det jo svare til 2 x 2.0 Ghz?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 19-03-08 01:46

Citat
Er det 2 kerner, eller er det 2 processorer?

2 kerner og det er Intel der laver Core2duo

Her står lidt om den på dansk.

http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=476

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 210 point
Dato : 19-03-08 01:46

Jaaa....
2 processorer i en enhed.
Men det er de færreste programmer der kan udnytte 2 CPU'er.
Men ved multitasking kan de virkelig mærkes.
Altså når man kører flere programmer på en gang.
Jeg er ikke fortrolig med Intel.
Men jeg mener at Core 2 betyder 2. generation eller sår'n noget.
Det har ikke noget at gøre med Dual core ( 2 CPU'er)
Men Duo betyder 2 CPU'er.
OBS !
Intels Hypertreading har intet at gøre med AMD's Hyper Transport.
Gambrinus
PS : Det er sent.
Så stavningen er ikke hvad den kan være.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 19-03-08 01:50

hej sygate
lidt om core2 prossesorer
Intel Core 2 er navnene på Intels pt. (22.09.2006) nyeste processorarkitektur. De udkom i starten af Q3 2006, og de har slået alle rekorder med hensyn til ydeevne. De findes i udgaverne enkeltkerne (Intel Core 2 Solo), dobbeltkerne (Intel Core 2 Duo), 4-kerne (Intel Core 2 Quad) - og 2 eller 4-kerne (Intel Core 2 Extreme).

Core 2-processorerne er bygget op over processorarkitekturen fra den kendte Centrinoplatform, som i sin første udgave indeholdt en processor med en kerne af typen Banias. Fordelen ved denne artitektur i forhold til de daværende Pentium 4-arkitekturer (henholdsvis Northwood- og Prescottarkitekturen) var, at processoren kunne yde langt mere pr. MHz. På dette tidspunkt var det dog ikke så interessant i forhold til desktopmarkedet, da det bare gjaldt om at nå så høj frekvens som muligt. Dette skabte imidlertid problemer, da processorerne begyndte at bruge uhensigtsmæssigt meget strøm. Med introduktionen af Prescottarkitekturen gik det helt galt, da processorerne begyndte at bruge 150 watt.

På dette tidspunkt havde Intel dog indset, at frekvens ikke var vejen frem, og de begyndte derfor at videreudvikle processorarkitekturen fra Centrinoplatformen. Dette resulterede først i Sonomaplatformen (bærbar platform ligesom den første udgave af Centrino. Forskellen fra den gamle Centrinoplatform var, at FSB'en blevt hævet fra 400 MHz til 533 MHz, og at denne nye platform understøttede DDRII-ram). Efterfølgende er denne platform blevet videreudviklet yderligere, og dette er først resulteret i Core Duo arkitekturen, som findes i bærbare computere. Lige i hælene kom Core 2 Duo-arkitekturerne, som havde lidt bedre ydelse og lidt lavere strømforbrug.

Core 2 Duo-arkitenturerne har den fordel i forhold til Pentium 4-arkitekturerne, at de som førnævnt yder bedre pr. MHz, og de udvikler desuden ikke meget varme - maksimalt 75 watt imod de tidligere topmodeller modeller, som udviklede over det dobbelte. Pga. Core 2 Duos lave strømforbrug er den kommet i 2 udgaver: Merom, som kan benyttes i bærbare computere, og Conroe, som kan benyttes i stationære computere. Begge arkitekturer kommer selvfølgelig med forskellige clockhastigheder, men de kommer også med forskellige størrelser L2-cache. Alt efter model varierer den fra 2 MB til 4 MB. Denne ekstra cache er en klar fordel, da den giver en gennemsnitlig ydelsesforbedring på ca. 10 %.

Som eksempler på disse modeller kan nævnes desktopmodellerne. De forskellige modeller, som på nuværende tidspunkt (22.09.2006) er udkommet, er følgende:

* X6800 4 MB L2 2.93 GHz 1066 MHz (Intel Core 2 Extreme)
* E6700 4 MB L2 2.66 GHz 1066 MHz (Intel Core 2 Duo)
* E6600 4 MB L2 2.40 GHz 1066 MHz (Intel Core 2 Duo)
* E6400 2 MB L2 2.13 GHz 1066 MHz (Intel Core 2 Duo)
* E6300 2 MB L2 1.86 GHz 1066 MHz (Intel Core 2 Duo)

Som det ses, er det kun de største og dyreste modeller, der er udstyret med 4 MB L2 cache. Alle processorerne har dog noget til fælles: Dualcore, 1066 MHz FSB, 64-bit understøttelse og en ydelse, som er 2,5-3 gange så høj pr. MHz sammenlignet med tidligere modeller som fx Intel Pentium D.

så altså er en intel core 2 duo en 4 kærnet prosessor

hilsen fox mulder

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 19-03-08 01:54

ups lige lidt hurtig der
det er selvfølgelig kun en dobelt kærnet prosessor
hilsen fox mulder
og god påske til alle

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-03-08 02:20

Citat
På dette tidspunkt havde Intel dog indset, at frekvens ikke var vejen frem

Vil det sige, at Intels kogeplader har mulighjed for at komme op på AMD's ydeevne ? ? ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-03-08 07:05

Jeg har en 2,4. Det bedste af det hele er, at jeg endnu ikke har oplevet, at den har været bare i nærheden af 40 graders varme. Så her er der ikke behov for vandkøling. Iøvrigt er der både blæser og køler med. Blæseren kan man iøvrigt ikke høre. Det var bare et godt køb!

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 21-03-08 13:11

Tak for hjælpen allesasmmen