/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Celeron, godt eller skidt
Fra : sredna2210
Vist : 387 gange
50 point
Dato : 22-02-03 23:32

Hej alle
jeg er ved at købe ny pc som byg selv. Jeg har fundet et billigt sted: http://www.edb-mix.dk/
men jeg ved ikke om jeg skal købe med celeron 2.0 eller p4 1.8
jeg vil gerne have celeron fordi det er det billigste, men ved ikke om det er for "skrabet"...

Jeg vil også gerne høre om andre billige bygselv produkter.

forresten ville jeg egentlig kun opgradere min pc, men fandt ud af at det var billigere at købe en hel ny pc som "bygselv" -hvorfor er det det?

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 22-02-03 23:58

Hej "sredna2210"

Det sidste først: Hvorfor er det billigere at løbe en helt ny pc som "byg selv" end kun at opgradere...?

For at forstå dette skal man faktisk inddrage Moore's lov, der siger at hver 18. måned fordobles antallet af transistorer til den samme pris. Han har faktisk fornylig sagt, at han forventer at denne lov holder ca. 10 år endnu. Det har indtil nu været ganske rigtigt.
Da jeg i 1989 købte min første pc (en Atari PC m./80286 processor, 1Mb ram, 65,5Mb harddisk og en HP Deskjet Plus computer brugt) gav jeg i alt 19.000,- for den inkl. DOS, WP samt enkelte andre programmer (bl.a. et DTP-program der kørte på en GEM-front - der faktisk lignede en "lille" form for Windows, altså en brugergrænseflade der kørte ovenpå DOS... Manden jeg købte dette af havde selv tre-fire år før givet lige omkring 45.000,- for hele svineriet (inkl. software)

Når man læser dette i dag er man ved at dø af grin, især fordi 19.000 idag gør at man sidder med en rimelig anstændig pc, og stadig har både scanner, højtalere, skærm m.v.

Priserne falder, og sammenhængen skal også ses i samspillet mellem grafikkort, bundkort m.v. Det vil ALTID blive forældet... Nye ram-typer m.v. vil komme på markedet, og pludselig bliver 256Mb klodser billigere fordi der kommer både 512Mb og sågar 1Gb klodser på markedet.

SPØRGSMÅLET OM PROCESSOR:

Jeg vil alligevel anbefale dig at kigge lidt på AMD's hjemmeside (www.amd.com) for at se sammenligninger mellem Celeron/P4 og AMD Athlon... Der kan være mange penge at spare ved at overveje at købe et system med AMD-processor...

Jeg er selv gammel Intel-fan - har gennem tiden haft Intel P133, P166, P200 (2 gange), P3-333Mhz, Celeron 500Mhz m.v. men må tilstå jeg er faldet lidt for matematikken i AMD -- kører lige p.t. på en 1000Mhz Duron (lillebror til AMD Athlon, på samme måde som Celeron kan siges at være det i forhold til P4), men opgraderer i den kommende uge til 1300Mhz.
Når denne maskine BLIVER for langsom bliver den til servermaskine, og så kommer tiden til AMD Athlon...

Jeg står med nøjagtig samme overvejelser som dig: hvornår er det bedst at slå til -- og svaret er: det bliver det ALDRIG... Du vil ALTID kunne finde noget dyrere og bedre -- men mit bedste råd til dig er: søg efter den type processor hvor du får mest for pengene...

Undskyld dette brev blev lidt langt. Du ramte et nostalgisk emne, og jeg kunne simpelthen ikke lade være med at fordybe mig, så du fik et godt og ordentligt svar.

I'm bad -- and I know it.

God weekend.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 23-02-03 00:24

Hvad så med: Palomino 2000 +xp fsb266
dette er da en udemærket processor ikk'?
er dette et bedere valg end en 2.0 celeron?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 23-02-03 00:40

Ja, hvis du - som sagt - kigger på www.amd.com vil du se interessante sammenligninger mellem AMD og Intel processorer.
2000+ XP er helt fino.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 23-02-03 01:19

Henrik har jo givet en flot kommentar! Der er jo mange "problemer" i den slags.
Er man rimelig "up to date" er en opgradering naturligvis billigst.
Har man et mobo med 700Mhz der kan "HANDLE" 1500-1800Mhz, så er man jo langt med (kun) en ny CPU. Virkeligheden er bare som regel anderledes.
For 3 år siden var 700Mhz KANON! Og mange PCer blev solgt med (eller tæt på) deres max. absolut ikke snyd, men - det var det!
Allerede dengang var der nye generationer af mobo fremme og blev solgt (dyrt) med 900Mhz CPU... men de kunne klare mere, og året efter blev DEEEE solgt, stadigt (dyrt), men nu med deres max!!
Prøv at fortså mig ret, mange har jo ofte troet de har fået noget KANON og været helt med, men har i virkeligheden fået noget der ikke kunne opgrades mere - det er nok den sande virkelighed, men kan jo ikke kaldes snyd, for det går jo bare stærkt.
Jeg kan genkende det Henrik skriver og gav 12000,00 for en 75Mhz PC med 4Mb grafikkort, 32Mb ram og 2Gb Hd.
I dag kan man få en 1500Mhz, med 256Mb ram, 30Gb Hd og 64Mb grafikkort... for det halve - sådan er livet

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 24-02-03 10:52

Hej,

Henrik har giver dig et godt svar.
For at sammenligne se her: http://www.tomshardware.com/

Mvh,
Henning, Holland *<

Godkendelse af svar
Fra : sredna2210

Dato : 24-02-03 22:53

Tak for svaret h_blunck.