/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
skrevet i DOS
Fra : overture8
Vist : 490 gange
100 point
Dato : 12-03-08 16:22

Hejsa

Håber at nogen kan hjælpe....
Min svigerfar havde skevet en tekst/bog til hans børn i DOS engang og vi kan ikke finde ud af at åbne den i et format som vi kan læse ville gerne kunne se det i word.
Spørgsmålet lyder om der findes et program til kunne åbne det i et word format?

Mvh Michaeal

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-08 16:29

Måske er det skrevet i WordPerfect som netop kørte i DOS-miljø.

Word i office 2000 pro kan måske åbne filen.

Eller programmet OpenOffice som er gratis.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-03-08 16:30

Kan han huske hvilket program han brugte?

Mange har nok brugt f.eks. WordPerfect til DOS. Hvad er hele filnavnet? Som regel 8 bogstaver punktum efternavn på 3 bogstaver. De sidste tre bogstaver kan hjælpe med identifikation, f.eks. WP5 for WordPerfect 5.0/5.1 til DOS etc.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 12-03-08 17:36

Hvis der er skrevet i dos og ikke et tekstbehandlingsprogram kan teksten læses i wordpad eller notesblok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-08 18:35

Vi mangler at kende filendelsesnavnet.

Word = abc.doc
Et andet skriveprogram = abc.??? - hvad står der i stedet for ???

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-03-08 19:22

Medmindre han direkte har brugt copy con >filnavn.txt så er det NOK skrevet i en form for "editor" så, og hvis vi kunne få filnavnet var vi nået langt....

Kommentar
Fra : overture8

Dato : 12-03-08 19:41

min svigerfar døde for nogle år tilbage så det kan han ikke...skal jeg lige finde ud af hvad den ender med...vender tilbage

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 12-03-08 20:36

Mange WordPerfectbrugere brugte også, som jeg, filendelsen til at kategorisere dokumenterne - f.eks.: .brv .ref .lst - det lægger programmet op til og man brugte den gang sjældent filasociationer til at starte tilsvarende programmer, men tilgik sine dokumenter inde fra programmet og dets liste- og filtreringsfunktioner.

Om der er tale om et WordPerfectdokument, kan du finde ud af ved at højrekilkke på filen og så vælge: Åben med... - og så vælge Notepad - der stort set ikke kan vise noget af filen, men vil vise bogstaverne WPC tæt på starten.

Har du iøvrigt prøvet bare at gøre ovenstående, bare med at vælge Word i stedet for Notepad ?

Det er ikke umuligt at Word kan konvertere dokumentet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-08 20:50

Til tider kan man også åbne filer ved først at åbne word og så åbne filen derfra.
Word i office 2000 kan åbne WordPerfect filer.
Men er den delt op i små filer og hvis du vil vise indholdet vil jeg godt prøve at åbne den hvis jeg kan.

Jeg har et WP 5.2 på disketter som kan sendes over nettet - hvis det er.
Men de skal vist køre i DOS

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-03-08 23:06

Nu har vi givet en del tips, og da det ikke ser ud til at vi kommer det nærmere så afmelder jeg opdateringer i tråden og ønsker de tilbageværende held og lykke med at komme nærmere svaret.

Kommentar
Fra : overture8

Dato : 14-03-08 07:25

Jeg siger tak for alle de tip jeg har fået indtil videre. Min svigermor er dog i Kbh. denne weekend så det kan desværre først blive engang i starten af næste uge jeg kan komme til at prøve mig frem...
Skal nok vende tilbage med pointene

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 19-03-08 13:31

Klik på:

Start > Alle programmer > Tilbehør > Kommandoprompt

Skriv: cd.. (cd punktum punktum) indtil der kun står C:

Skriv: Type (mellemrum) filnavn.filtype (skråstreg) P
Altså f.eks: type oliepris.txt/P

Marker derefter teksten i skærmbilledet og indsæt det i Word.

Mvh W.