/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Vi skal flytte, hva med Tismis
Fra : Thenna
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 11-03-08 20:27

Spørgsmålet er sikkert blevet stillet og svaret et utal af gange, men her kommer det så lige én gang til
Vi fik jo katten herude i sommerhuset og nu er er det blevet forår igen, så nu er det tid til at vi flytter ud i vores kolonihavehus igen, tror Tismis bliver meget glad for det, da der er masser af ting han kan jage derude. Men inden han får lov at komme ud, hvor lang tid skal han så blive indenfor? Jeg hører alt fra et par dage, nogle er oppe på 14 dages tid, så jeg henvender mig til jer, som sikkert selv har prøvet eller har gode god om det. I har jo været så skønne at hjælpe mig før
Vi vil have kattelem sat i, så han kan komme og gå som han vil, men har nogle af jer kendskab til den der med chip eller noget infrarød halløj i? Hva virker og virker ikke?
På forhånd tak til alle jer som kan hjælpe mig midt i flytterodet

/<n us og /<ram fra Thenna og Tismis.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-03-08 21:53

hvis du nu gemmer h og n
så kan det være at de kan besvare dit spørgsmål her
http://www.tena.dk/
jeg er sikker på at de har både til med og uden lem

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 11-03-08 21:55

Ja så, det er tid nuigen, at flytte ud i kolonihavehuset.
Hvorlæng i skal have katten indelukket, er meget individuelt. Det beror på jer, hvordan det skal gribes an! En kattelem er en vidunderlig opfindelse, særlig den med infarød chip. Den er suber. Bare om I lader katten vænne sig til den. Begyn langsomt. Efter en uge med Lemmen stående åben, kan I begynde med t lade Lemmen stående åbent og først lukke den om aftenen.
Men det er en meget langsom tilvændning. Efter en tid bliver I meget glade for kattelemmen!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-08 21:58

Et par dage så er den klimatiseret til de nye forhold man kan få chips indopereret eller i halsbånd til aktivering af kattelem problemet med halsbånd er at det ligesom loppehalsbånd skal være så de kan slippe af med det hvis de sku sidde fast i en hæk eller lign og det er jo lidt dyrt at miste sådan et system og indopererer Hmmm nej du bare en lem det er vist også mest hunkatte der får besøg

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 11-03-08 22:20

Missbe, jeg ved ikke hva klasse du går i, men det er lang tid siden jeg har gået i skole. Og de kære vittigheder er jeg så træt af, og har hørt på konstant siden børnehaven og hele vejen op i de voksne rækker. De bliver ikke ved med at være sjove (som om jeg nogen sinde har grint af dem!)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-03-08 22:25

En chip bliver ikke indopereret, men skudt ind i nakkehudens tykke del. Katten mærker det faktisk ikke, så hurtigt går det. Her efter er katten let at identificere hvis den bliver væk. De fleste dyrlæger i dag, har grejet til at chippe katte og hunde, så de bliver registreret.
Der findes en internet forretning med kattelem hvor man kan indkode kattens chipkode, således behøver katten ikke et halsbånd, men kan vandre ud og ind ad kattelemmen, vel at mærke uden at fremmede katte kan benytte lemmen. (Skal prøve at finde linket).
Hvad antal dage et nyt hjem angår, anbefaler jeg altid (hos mig) 3 uger, - eller i hvert fald til katten er kendt og bekendt med både huset, haven, lyde samt de nærmeste omgivelser. Den skal "lære" at suse hurtigt indenfor i huset, hvis den bliver skræmt. I denne forbindelse er det godt med chippen.
Er det muligt at lave en mindre indhegning udenfor kattelemmen, eller måske lade den være i snor (under opsyn) de første gange? Det kan nemlig være en god hjælp i begyndelsen, indtil den kan få lov til at avære udenfor en, to timer i begyndelsen.
God ferie!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Thenna

Dato : 11-03-08 22:34

Tak for det Akle, tror også det er noget i den stil jeg vil have det bedst med, vil jo nødigt at han stikker af, har nogle træer i haven, som jeg havde tænkt at binde ham til, når jeg selv går og pusler ude i haven, så han vænner sig til at det er her vi hører til, men en som jeg kender der selv har katte siger at det er synd at binde ham fast, men det vil jeg nu have det allerbedst med.
Ja, hvis du kan finde det link, vil bare være alletiders, tusinde tak for det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-08 23:10

Hvis katten holder af madskålen kan du bare slippe den løs med det samme.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-03-08 23:40

'transor' - dit råd ville jeg nu ikke følge, alt for risikabelt!

'thenna' jeg har ledt og ledt, desværre uden resultat, mener jeg helt bestemt gemte linket. Det var en dyrlæge/ægtepar så vidt jeg husker, der havde en lille hjemmeside, hvor det udelukkende handlede om chip kattelem, samt en test på samme side, hvor man kunne teste ens egen kats chip nummer, om nummeret kunne bruges. Dette prøvede jeg på min egen kats chipnummer, og det virkede ok. i testen.
Tror, du kan spørge din dyrlæge ad, om han/hun kender til stedet/hjemmesiden hvor man kan købe denne chip kattelem. Koden bliver intastet inden forsendelsen, hvis jeg husker rigtig, eller også muligvis skulle man selv gøre det?
Vil lige forhøre mig lidt ved en veninde, hvis far er dyrlæge, om hun ved noget i denne forbindelse.
Vender tilbage, men det kan tage lidt tid.
MVH Akle

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 12-03-08 06:49
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-03-08 09:03

transor
jeg vil give akle ret
det du siger er mest rigtigt for hunde
hunde er trofaste men katte er loyale
katte kan saktens smutte og derefter ikke finde hjem igen !!

thenna
jeg ville lægge mærke til hvor mange andre katte der var i området
katte er meget territoriale ~ 'ejer' et område
så indtil din kat ved hvor den hører hjemme
og du og din kat har lidt styr på OM dit områdt er en anden kats område
skal du nok regne med at din kat vil kunne blive forvirret i det nye

sætte tid på tror jeg ikke man kan
men du vil kunne se det på den
om den helst vil løbe hjem eller væk !!

med hensyn til kattelem
det bruger vi ikke her i huset
men vi glæder os til lidt varmere tider
så døren igen kan stå åben
så 'man' selv kan bestemme hvornår 'man' vil gå ind og ud og ud og ind...

thenna
hvis jeg har såret dine navne følelser
så skal du ikke tage det så højtideligt
jeg blev måske lidt forblændet af ordene og
syntes bare det lød lidt som at tage 'pis' på nogen

og helt ærligt 'tismis' det er da et totalt nedværdigende navn for en kat
fx. min kat har et royalt navn !!

thenna
så hvis du er blevet drillet med dit navn,,,
,,, og jeg også kunne drille dig med det ,,,
så kunne det være at du var meget følsom og
måske burde komme over det ?!?!???

navne er da meget vigtige
de kan være betegnelser eller benævnelser
du kunne måske lære lidt fra ham her...
http://www.youtube.com/watch?v=M89c3hWx3RQ

ønskes held og lykke

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-03-08 23:47

Hej Thenna!
Fik svar fra min veninde, men det var ikke hende der i sin tid havde givet mig linket.
Der i mod blev jeg ved med at lede og til alt held fandt jeg linket sent i aften.
Du får det fluks. Din kat bør være chippet først, så du kan bruge nummeret til at afprøve om det virker. Håber du kan engelsk.
Good Luck! http://www.petporte.com/reg3.htm

MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-03-08 23:56

... Du finder micro chip porten under "Products" og på samme side kan du checke din kats chip, ved at trykke på "here" længere nede på siden.
Katte porten er ret dyr, men til gengæld er den meget effektiv.
Det er nok klogt at registrere sig, ved bestillingen også, da der gives garanti.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-03-08 20:20

da vi flyttede havde vi misse inde i et døgn, han gad i hvert tilfælde ikke være indenfor. Så vi satte kattelem i og viste ham den og da han fandt ud af den løb han selv ind og ud som han ville ;)

Og den der med chip er da smart, men hvad hvis den taber det halsbånd den sidder i ???

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-03-08 21:13

Katten taber ikke chippen, for den sidder i nakkehuden, skudt ind af dyrlægen. Ret så smart og effektivt. Nul halsbånd!
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-03-08 21:25

kan man det til en kattelem ? smart

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-03-08 21:44

Ja, det kan man. Katteporten skal indkodes med den samme kode som chippen har. Prøv at gå ind på det link som jeg har sat, det er kommentaren 14.03.08 kl. 23:47.
MVH Akle

Kommentar
Fra : piped

Dato : 29-05-08 22:53

hej thenna og tismis!!

jeg har et trikc til dit spørgsmål....
men først vil jeg lige fortælle dig en ting, jeg troede jeg var den eneste i danmark der havde en kat der hedder tismis... vores kalder vi dog for tissematten ( bornholmsk ) så det er da dejligt at høre... for vi får godt nok mange sjove ansigter når folk spørger os hvad vores nye kat hedder...

men tricket, vi plejer altid at samle noget krus fra katte bakken med noget katte tis. og så ligge små pletter med kruset rundt i haven, og så lukke katten ud efter et par dage... kruset skal du dog gøre hver dag eller hver anden.

dette er fordi så sætter du kattens teritorium...

hilsen pia!!