/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Nyresten
Fra : vombatsi
Vist : 914 gange
100 point
Dato : 05-03-08 18:24

Hej
Min hunkat på 6 år har fået nyresten og så har dyrlægen sat den på noget specialfoder - som er det eneste hun må få.
Nu er mit problem at hun først begyndte at blive tyk af det og nu hvor jeg har sat rationen ned er hun konstant sulten.
Hun er neutraliseret, udekat men ikke den store jæger.
Foderet og pencillin har hjulpet hende, men hun skal fortsat være på diæt.
Er der nogen der har gode råd?
Vh vombatsi

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 05-03-08 19:14

Ja, det er godt at hun stadig er på smalkost.
Lad nu naturen gå sin gode gang. Din kat lider ikke. Du fodrer den for godt. Lidtsult er ikke skadeligt, tværtimod!!!!
Lad katten få det godt, selvom det betyder, at den nu skal til at leve længere.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-03-08 19:26

Med hensyn til sulten ville jeg dele maden op i mange små portioner, også selvom det er en i forvejen nedsat rtion.
Kattes natur er at spise lidt mange gange, op til 13mus/fugle i et døgn. Det er så også en kat der rører sig meget og er ude hele tiden.
Hvis hun får få, fx et eller to måltider vender maven sig til at skulle rumme mere, end ellers.
Jeg tænker også på stofskiftet. Et lavt stofskifte forårsager at hun når hun spiser vil tage mere på af den mad hun spiser, end hvis hun har et højt stofskifte. et lavt stofskifte kan komme af at blive sat på drastisk slankekur, derfor er mange mindre måltider bedre end få store.

Jeg har læst mig til, at nyresten kan skyldes mangel på kalcium. (Robby Curdorf)
Katte får i naturen deres naturlige behov for kalcium dækket af de knogler de spiser fra mus og fugle. Katte må ikke få kogte fx kyllingeben, da de splintre i modsætning til de rå.

I vores drikkevand findes mineraler, bl.a. kalcium m.fl plus også usunde ting. Vores krop optager imidlertid kun mineraler i organinsk form, dvs. fra det vi spiser og de mineraler der er i vand er efter mange lægers mening faktisk overflødige og årsag til gigtlidelser m.m.
Derfor må det nok være en god ide at give din kat destilleret vand, der er den reneste form for vand der findes, og derfor gør sin funktion med at tranportere næringsstoffer de rigtige steder hen og fjerne affaldsstoffer. Og ikke belaste nyrene yderligere med uorganinske mineraler og andet kemi.
Din kat har også brug for kattegræs, der ikke bare er til hjælp for fjernelse af hårboller, men også indeholder vitaminer og folinsyre der er vigtig for opretholdelsen af de indre organer, herunder nyrer.
Der findes flere slags kattegræs, der falder forskelligt i kattenes smag. En udekat vil som regel selv kunne finde ud af det.
En ting der også er vigtig er fedtsyrer.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-08 19:36

Fortsæt med dyrlægens kostplan, siden det nu går så godt. Konstant sulten er kun en vanesag fra kattens side. I stedet skal du aflede dens opmærksomhed med f.eks. at snakke med den, løfte den op, kæle for den, lege med den, osv., så glæmmer den at tigge af dig. Når den nu er stereliseret, er det meget begrænset med mad den behøver. Forhåbentlig lader du ikke dens mad stå fremme, men fjerner det efter hvert måltid, som - efter mit skøn - max skal være to måltider om dagen.
Held og lykke fremover.
MVH Akle

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 05-03-08 20:45

Tak for svar.
Der er aldrig noget tilbage at fjerne når hun morgen og aften har fået sin lille tildelte ration.
Hun er ikke sådan at aflede. Hun render mjavende rundt og kradser på skabsdøre m.m.m Og hun vil absolut ikke lege eller kæles med før jeg sidder i stuen og hun ved slaget er tabt.
Kattegræs skaffer hun sig udendørs, og sikkert også en mus eller to, så jeg må nok bare finde mig i tiggeriet og håbe det går over igen - for hun skal i hvert fald ikke blive fed på sin "kur"
vh vombatsi

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 05-03-08 20:46

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-03-08 21:54

Ja, 'vombatsi' - vore dyr bliver hvad vi mennesker har gjort dem til, desværre. Katte er rigtig dygtige til at få deres vilje, så det eneste der hjælper er at være konsekvent. Et NEJ forstår en kat udmærket, ved vedvarende brug af ordet samt at man ikke "falder i" og giver efter, ikke en eneste gang!
Vær glad for at dyrlægens kur virker så godt på din kat, og skynd dig ind i stuen lidt oftere til en ekstra hyggetur med katten.
MVH Akle