/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bundkortstørrelse
Fra : sredna2210
Vist : 483 gange
40 point
Dato : 21-02-03 18:38

Jeg skal til at købe et nyt bundkort + processor.
Dette skal sættes i min gamle PC'er: Targa "PC TA / 23231". (købt i år 2000)
Jeg ved ikke meget om det så det kan jo godt være at alle forskellige bundkort kan passe i mit kabinet, men jeg er ikke sikker.
Jeg vil derfor gerne vide hvordan man kan se hvad for nogle bundkort der kan passe. (jeg kan ikke rigtig finde nogle tal på kabinettet der indikerer dette).

Et tillægsspørgsmå er selvfølgelig, hvad for nogle bundkort skal man gå efter for at få mest for pengene?
Jeg har ikke så store krav anden AGP port samt USB

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 21-02-03 20:04

Det kræver at du åbner dit kabinet...

Så gør du følgende. Kigger på afgrænsningen af dit nuværende bundkort - ved towermodeller måler du højden fra gulvet af kabinettet til psu'en INDVENDIGT. Det samme gør du fra kortkanten indtil du f.eks. støder på cd-rom drev og/eller HD. Du skal regne med at dine mål evt. skal tage højde for strørrelsen på RAM m.v. Når du har en grovskitse foran dig med de vigtigste mål kan du gå på jagt på f.eks. www.edbpriser.dk og sammenligne med din grovskitse.

Bruger selv et Abit-bundkort - men kan varmt anbefale MSI, Aopen og Asus også... Modelnavne afhænger af den processor du vælger. Der kan være mange penge at spare ved at vælge Athlon fremfor P4. ECS er den eneste bundkortproducent jeg har lidt dårlige erfaringer med...

Held og lykke med søgningen...

Henrik, Slagelse

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 40 point
Dato : 21-02-03 22:34

Idag er vel 90% ATX, hvilket du kan se hvis der kun går en strømledning ind øverst på kabinettet og skærmen går direkte i et strømstik.
Jeg mener nu du kraftigt må overveje om det er sagen at beholde dit gamle kabinet. Et nyt med 300W power supply koster kun ca. kr. 400,00 og - det er ret sandsynligt at der kun er 230W (eller mindre) strømforsyning i det du har, og så kan du hurtigt få problemer. En ny strømforsyning koster næsten der samme som kabinet MED.
Her er et link på kabinetter:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404597898
Men der er naturligvis mange typer og priser.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 22-02-03 00:03

Hej Lillemig

Det er rigtigt. Nu er jeg igang med casemod, og valgte ganske som du siger at opgradere min 300W strømforsyning til 360W -- men kun fordi jeg både har DVD + cd + 2 hd og nu skal til at gøre brug af Raid for at lege lidt med Linux på en 3. hd (10Gb). Med Abit bundkort og Duron 1000Mhz samt diverse kabinets + processorblæsere, så er der ved at være meldt "fuldt hus" på en 300W strømforsyning...

Mig bekendt blev Targaen i år 2000 også solgt med 300W PSU, så det burde ikke være noget problem at genbruge -- men tippet er korrekt

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 22-02-03 09:09

Hej gæve hjælpere...
Jeg har fundet ud af at min strømforsyning kun har et DC output på 200W. Dette er formentlig ikke nok hvis jeg f.eks. skal have en 2.0 Ghz processor. Jeg kan købe en 300W strømforsyning for 150kr af een af mine venner, var det så ikke en ide, at sætte den i mit gamle kabinet. (men hvad nu hvis der går både en strømledning ind og en strømledning ud til skærmen af, fra hans???? så er det ikke en ATX eller hva'.??....og det er ikke godt eller hva'????) (det skal lige siges at jeg ikke ved hvordan hans strømforsyning ser ud!!!)

Jeg har også fundet ud af at på mit kabinet er der en masse huller på pladen hvor mit bundkort sidder. Dette er formentlig til fatgørrelse af andre slags bundkort. ved siden af hullerne står der indgravet et tal: f.eks. 21, 23, 24, 25 osv. hvad betyder disse tal?

Jeg er også kommet frem til at det nok er smartest at finde processoren først og derefter bundkortet.
Jeg vil lige høre hvordan landet ligger med processore, hvilken slags forslår I. ca. 2.0 Ghz

håber at høre fra jer, derude!!!

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 22-02-03 11:14

Hej sredna2210.
Jeg har selv investeret i et Soltek 75KAV bundkort, og er godt tilfreds. Den mest udbredte bundkorttype for tiden er Socket A, da AMD processorer er væsentlig billigere end Pentium.
Jeg overvejede på et tidspunkt et ECS K7S5A, fordi det har onboard lyd & lan, men det er lidt dybere end standard ATX kort, hvilket kan give problemer med at udnytte alle 5 1/4 " drevpladser i et kabinet.
Prøv eventuelt at se på QXL.dk, jeg har selv købt en del på den måde.
mvh Fjellerup

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 11:48

Hvis det er et AT kabinet kan du ikke montere et ATX kort i Kabinettet, men ellers skulle der jo ikke være problemer med den Power Supply din ven har. Om du først afgør CPU eller mobo er jo dit valg, i begge tilfælde vil der jo så være "begrænsninger", for du kan jo ikke sætte alle typer CPU på et socket A mobo eller omvendt.

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 22-02-03 12:10

Hej "lillemig"
Jeg ved jo ikke om mit kabinet er et "AT" kabinet.....eller om det er et "GTMKS;" kabinet... eller hvad det end er.....

Den smarteste løsning, for sådan en nybegynder som mig, er nok at finde et bundkort med både processor og køler påmonteret. Men så skal jeg jo stadig finde ud af om skidtet passer i mit kabinet......

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 22-02-03 12:16

Det er nemt at se om kabinettet er et AT eller ATX-kabinet.

Kig bagpå hvis der sidder et stort stik til tastatur, er det AT -- hvis der derimod sidder mus og tastatur "ovenpå" hinanden hvis du lagde kabinettet (lilla og grøn farve, som regel også), så er der tale om et ATX-kabinet...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-02-03 13:07

Med hensyn til processor, er det vel det endelige formål med brugen af PC'en der er det afgørende, til mit formål (grafisk) er det Pentium med masser af kachè, der er sagen, Athlon har været prøvet, men den stod ikke distancen.
kj

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 22-02-03 13:18

Du er i tvivl om din vens strømforsyning er AT eller ATX.
Hvis strømstikket til bundkortet er 2 delt er det AT, hvis der kun er et enkelt stik med 20 ben til bundkortet er det ATX
fjellerup

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 13:51

AT kabinet er en uddøende "race" og jeg tror ikke du har et sådan! Men har jo skrevet:
Er der både ind- og udgangs stik øverst er det et AT. Der går kun eet stik fra skærmen til PCen på et ATX og det stik er ovalt ca. 3 cm bred og sættes på dit skærmkort!!

Ja der vil være smart at få monteret CPU og køler, det gør de fleste uden beregning og så ved du det er i orden med kølepasta m.v. det øvrige er rimelig nemt, når du sørger for at få en manual med dit mobo og læser grundigt på den, samt er meget forsigtigt med statisk el... fat med fingrene om f.eks. en radiater (helst blankt rør ved) med mellemrum, og undgå nogen form for "magt" eller unødvendig berøring af alt form for "kobber" osv.
Mobo bliver jo understøttet nogle steder med afstands "ringe", de er væsentlige når man senere isætter ram osv. bla. a. derfor er det en god ide at montere CPU og køler inden mobo monteres, det er desværre sket enten mobo og (eller) CPU er ødelangt ved montering - efter mobo er isat.
Ikke for at være lyseslukker, men der ligger pengene jo tros alt!

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 22-02-03 15:16

Okey nu tror jeg, at jeg er ved at fatte det.
Mit kabinet er ATX har jeg fundet ud af.
Bundkortet skal altså også være et ATX-bundkort så, eller hva'?
Bundkort har forskellige "Socket", f.eks. "Socket 478" eller "Socket A".
Disse "Socket" skal passe med processorens "Socket".
Er disse udsagn rigtige????

Jeg har lagt mærke til at "Intel Celeron" er en del billigere en andre processore. Er de gode nok til mit behov der både byder på CS-spil, film og autoCAD?

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-02-03 15:36

Hele første afsnit er OK, jeg mener også Celeron er OK, nu er vi så ved "næste" afsnit:
Tingene skal passe sammen, forstået på flere måder.
En god hurtig PC består af mange dele, det svageste "led" er ret afgørende!
F. eks. betyder grafikkortet rigtigt meget for spil m.v. det er jo kortet der opdaterer skærmen. Skærmen skal så også være "med". Jeg slutter her for denne gang og håber "den lille ny" bliver velskabt - held og lykke
Mvh. lillemig

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 22-02-03 16:25

Med de programmer du skal bruge din pc til, ville jeg nok også vælge et system med Intel processor. AMD er ikke så velegnet til spil, og har også den ulempe at de bliver væsentlig varmere, så hvis man begynder at eksperimentere med overclocking på disse, er der ikke langt fra sucses til afbrændt CPU.
fjellerup

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 22-02-03 16:29

Lige et tip mere. Socket A = AMD processor
Socket 370 = Intel pentium III eller celeron eller Cyrix
Socket 478 = Intel pentium IV

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 22-02-03 16:47

Hej alle sammen
Tusind tak for hjælpen...I har alle været til stor hjælp og jeg er blevet en del klogere af denne diskussion. Tak.

Det er mit første spørgsmål her på kandu.dk og nu kommer det svære så med pointene.... Da I alle har hjulpet mig med forskellige ting, ved jeg ikke hvad/hvem jeg skal acceptere som et svar og derve give point. Jeg vil derfor gerne høre om der er nogle der ikke går efter pointene, så jeg kan udelukke disse personer.

Hvis man kunne dele pointene op mellem jer, ville det nok være det smarteste, men det ved jeg ikke om man kan??????

Endnu engang, tusind tak....

Kommentar
Fra : fjellerup

Dato : 22-02-03 16:57

Hej.
Jeg går ikke efter at få point, men hjælper gerne andre udfra mine erfaringer. Det glæder mig at vi kunne hjælpe og så må du have held med det videre forløb af dit projekt.
fjellerup

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 22-02-03 17:20

Hej fjellerup
dejligt at høre en hjælpsom person.
Da du ikke går efter point vil jeg vælge at give mine point til "lillemig" da personen også har hjulpet mig meget.
Endnu engang. TUSIND TAK til alle.

Godkendelse af svar
Fra : sredna2210

Dato : 22-02-03 17:22

Der var mange der hjalp mig med emnet + andre ting, så det var svært at vælge hvad for en kommentar der skulle accepteres som svar. Tusind tak til alle igen...