/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Processor og ram spørgsmål !
Fra : Sygate
Vist : 502 gange
300 point
Dato : 28-02-08 14:59

Hejsa !

Jeg har lige et basalt spørgsmål om ram og processorer.

Processoren har jo Ghz og MhZ FSB.
Hvad er hvad? Jeg har ladet mig fortælle at MHX FSB r vigtigere end GHz ræset. Men hvorfor?
Er der en der kan forklare det kort uden at jeg skal læse side op og side ned om det?

Hvad med ram?
Hvornår tæller det? Er det konstant eller hvad bliver de kræfter brugt til?
Er det mest til selve computeren, eller er det også når man netsurfer?

Osv..

Tak..

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 310 point
Dato : 28-02-08 15:19

Det er jo mange spørgsmål på en gang.
Jeg skal prøve at gøre det kort , og alligevel nogen lunde korrekt.

Det er processeren som udfører at regnearbejdet, så den er så at sige hjernen i computeren.
Den har en intern arbejdshastighed som måles ved dens "pulsslag" på et antal milliarder i sekundet. angives i GHz.
Den har også selv indbygget et meget lille intern hukommelse, som ogsåer meget hurtig.
Nu er det ikke meget værd hvis den ikke kan udveksle data med omgivelserne . og det kan ikke foregå så hurtigt.
Det større mellemhurtige lager er ram . Hvis det er stort nok kan alle spildata, musik man redigerer osv ligge her. Det er fsb, som er hastigheden processoren snakker med Ram med.

Hvis der ikke er plads nok i ram må processoren hente og bringe data til harddisken hele tiden. Det er dræbende langsomt i forhold til ram.

Derfor er i praksis meget ram og hurtig fsb vigtigere end stor harddisk og hurtig intern hastighed i processoren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-08 16:20

Citat
Hvad med ram?
Hvornår tæller det? Er det konstant eller hvad bliver de kræfter brugt til?
Er det mest til selve computeren, eller er det også når man netsurfer?

Kort fortalt: Det er i ALLE henseender !

Kan den 'fysiske' (RAM) hukommelse ikke følge med kravene til applikationerne? ..så benyttes paging (= Disk-swapping) som 'erstatning' for den 'manglende' RAM.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paging

Der findes flere forskellige 'strategier' FIFO (=First In - First Out = STACK), LIFO (Last In - Last Out = KØ), MRU (= Most Recent Used = kræver tagged usage) osv.

Caching; en 'variant' af MRU udnytter, at 'noget' kan 'gemmes' fra gang til gang det ska' benyttes.

Det uanset om det er disk- eller RAM oplysninger: http://en.wikipedia.org/wiki/Cache

..sådan bare for at få dé begreber på plads

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-08 16:26

Upsa-dasse : FEJL !!!

..ska' selvfølgelig være:

LIFO : http://en.wikipedia.org/wiki/LIFO (STACK)

..og FIFO http://en.wikipedia.org/wiki/FIFO (KØ)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 28-02-08 16:48

Tak for hjælpen begge to...

jeg blev klogere..