/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Fejl i bundkort-opsætning?
Fra : kablarsen
Vist : 856 gange
200 point
Dato : 25-02-08 17:08

Jeg er ved at sætte et nyt system sammen. Lige nu består det af:
- Asus P5B-E Plus bundkort
- Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M grafikkort
- Pentium 4 CPU
- 2 GB Kingston 667 Mhz Valueram

Når jeg tænder på kontakten, så starter blæserne op - men der sker ikke mere. CPU og skærm er fra gammelt set-up, hvor de virkede fint...
Der er ingen bip eller lignende fra lydporten på kortet...

Nogen der har en god ide om, hvordan jeg finder fejlen eller hvad den kan være?

-kabl

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-02-08 17:09

Har du husket P4 stikket på bundkortet?

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 25-02-08 17:11

og sidder skærmkortet rigtigt i, hvis ikk... så viser den jo ikk noget.

Det kan også være at din harddisk ikke sidder ordenligt på plads..mm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-08 17:17

Lyser der en grøn diode på bundkortet - det gør der på Asus p4p800
De små stik på bundkortet ned i højre hjørne..............sidder de rigtigt.
Tag evt. CD / DVD - dikettedrev - harddisk - tastatur - mus - skærm - ram ............... fra
og prøv så.......... biper den.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 25-02-08 17:27

P4 stikket??? (og jeg som troede, det var en radiokanal med lortemusik...)

Selvom skærmkortet sidder forkert i burde jeg så ikke fx kunne bruge NumLock eller CapsLock på tastaturet? (det kan jeg nemlig ikke) - har i øvrigt tjekket skærmkort og haft det ude og inde igen.

Burde den ikke kunne boote i BIOS uden harddisk? Hvis jeg booter et system uden en bootable harddisk, så løber den jo stadig BIOS igennem...

Blå kant der lyser på bundkortet, samt rødt ASUS logo, når der tændes på kontakten.

Jeg forsøger at få den til at bippe - og vender tilbage med hvornår... (har prøvet med kun ram, cpu og skærmkort - intet bip)

-kabl

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-02-08 17:31

Stryger også fra denne tråd, har ikke lyst til, at være i tråd med cool2000000

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-08 19:03

Citat
Når jeg tænder på kontakten, så starter blæserne op
Hvis det er kontakten bag på kabinettet - er det fordi den gør klar til at blive tændt.
Selve startknappen er forbundet til bundkurtet og kortslutter to pinde ved start.
Hos Asus kan du finde dit bundkort og en manual så du kan sætte ledninger rigtigt.
Du skal hive alt af den komp og så prøve - så den giver et bip (CPU skal være der)
Peet49 mener det strømstik som er nøvendigt til din cpu (firkantet med 4 ben)
Har du læst i din manual om der er nogen lysdiode på bundkortet.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 26-02-08 09:42

jeg tror at det er de små stik, vender bare et forkert starter den ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 09:58

Ja KJ - det tror jeg også. Men kabl er vist gået.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 26-02-08 16:01

...så er kabl tilbage...

Der er en lys-diode på bundkortet - det er ASUS logoet, som lyser blåt når der er strøm til og rødt, når den er tændt. Når jeg sætter strøm til, så bliver det ganske rigtig blåt og når jeg tænder på kabinettet, så bliver det rødt (og forbliver rødt)... så den del af sagen er vist ok?

Samtidigmed at jeg tænder på kabinettet, så starter mine to blæsere også op.

Har forsøgt at fjerne *alt* undtagen CPU og CPU-køler - stadig ikke noget bip! (og der er tændt for højtaleren og den er tilsluttet det lysegrønne stik med lyd ud bag på bundkortet).

Strømstikket der er firkantet og med 4 ben er tilsluttet bundkortet. Det eneste der er "i overskud" er et firkantet strømstik med 6 ben, men er det ikke til grafikkort? Og mit grafikkort har vist ikke sådan en indgang noget sted...

-kabl

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 28-02-08 10:07

Status er altså:
- lysdioden lyser som den skal, så KJ og Eyvinds forslag går ikke
- P4 stikket er sat i, så Peet49s forslag går ikke
- den bipper stadig ikke, når der kun er CPU og intet andet i, så cool2000000s forslag om skærmkort eller harddisk går ikke

Nogen der har en ide til hvad jeg så skal gøre?

-kabl

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-02-08 11:10

Den starter ikke op i BIOS og giver bib, hvis bare et af de små stik sidder forkert.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-02-08 11:27

Prøv at korslutte RowerSvitch med en skruetrækker, starter den ikke, er der noget andet galt.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 28-02-08 22:03

Jeg har nu forsøgt at kortslutte PowerSwitchen - det har præcis samme effekt som før... nemlig at dioden nu lyser rødt, mine kabinet-blæsere starter med at køre og det samme gør CPU-køleren.
Stadig ingen bip... så det er nok ikke de små stik

-kabl

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-02-08 08:01

Det kunne tyde på grafik/ram eller PSU fejl.

Kommentar
Fra : kablarsen

Dato : 29-02-08 18:43

Citat
Det kunne tyde på grafik/ram eller PSU fejl.

Nu forstår jeg ingenting... Skulle den ikke komme med et bip af en eller anden slags, når jeg kun sætter CPU og CPU-køler til??? Jeg var sikker på, at når jeg ikke fik noget bip i den opsætning, så kunne fejlen indkredses til enten CPU eller bundkort (eller PSU)??

-kabl

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-02-08 18:59

Ikke alle bundkort giver et bib.