/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Strømforsyning hvad kræves i W
Fra : EiHaBr
Vist : 523 gange
200 point
Dato : 23-02-08 14:45

Hej.
Hvor meget strømforsyning kræves til min PCèr, er der nogen steder i XP man kan se hvor stort strømforbrug man kører med.
Jeg har moderniseret min PCèr med ny bundkort, processor, Ram, grafikkort, og har 2 DVD drev, diskette drev, 1 harddiske, og en kortlæser i maskinen, bundkortets producent anbefaler 600 W men hvor meget er egentlig nødvendigt, jeg har ikke nogen specielt stor grafikkort i, kun en billig en.
Har nogen erfaring med forbrug og kan fortælle lidt om dette.

Med venlig hilsen
Eigil

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-02-08 14:47

Det afhænger af grafikkort.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-02-08 14:56

Du kan hos dit elselskab låne en forbrugsmåler du kan sætte i stikkontakten og måle forbruget.
6oo w lyder lige rigeligt nok hvis du som du skriver ikke har et stort grafikkort.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-02-08 14:58

Stig54-> Det er ikke på 220 volt siden, men på DC siden, der oplyses, men en god 500W er nok til alt, f.eks en 500W corsair PSU, den trækker alt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-08 14:59

Jeg vil mene at 400w er til alm. brug uden en masse udstyr.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 23-02-08 15:32

Asus har lavet en lille regnemaskine der kan vise hvor stor en PSU du har brug for.

Tast din hardware ind og så får du en god ide om det.

http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-02-08 15:34

MEEEN pas på en dårlig 6ooW giver ikke så meget power som en god 350W.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-02-08 20:08

Citat
Du kan hos dit elselskab låne en forbrugsmåler du kan sætte i stikkontakten og måle forbruget.

Citat
Det er ikke på 220 volt siden, men på DC siden, der oplyses

Forbrugsmåleren er da udmærket til, at få et fingerpeg om, hvor meget der bruges på sekundærsiden af strømforsyningen.
Hvis man regner med en virkningsgrad på 60 - 80 % er det nok ikke helt ved siden af.
Men husk at strømforsyningen aldrig kan blive for stor og der er meget stor forskel på kvaliteten.
Man får oftest, hvad man betaler for, når det drejer sig om kvalitetsstrømforsyninger.

Der er alt for mange, der købet et bundkort til kr. 1000, en CPU til kr. 1000 og RAM for kr. 1000
og så tror, de er godt kørende med en strømforsyning på 500 til kr. 289.85.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 08:56

220V er primær, og det siget intet om det specifikke forbrug, den største belastning er 3.3V og 12V, de skal kunne give mange ampere.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 24-02-08 10:56
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 11:46

Citat
220V er primær, og det siget intet om det specifikke forbrug,

Tjaaaa......
Der er vi så en lille smule uenige.
Der vil altid være en sammenhæng mellem primær og sekundær forbruget.

Men hvis du vil måle mere præcist, kan du selvfølgelig altid bruge en 5-9 storage-scoper.
(Kalibrerede efter ISO-normerne sæ'fø'li')
Og med hensyntagen til tidevand, jordens aftagende rotationshastighed, måleteknikerens stjernetegn og Alberts relativitetsterori med Niels' rettelser.

Men husk !
Der vil aldrig kunne udføres en måling, der kan betegnes som 100 % nøjagtig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 11:50

Så kender du ikke meget til SwitchMode netdele.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 12:12

Indrømmet !
Jeg har ingen forudsætninger for at udtale mig om dette emne.
Jeg har kun konstrueret en snes stykker.
Men engang med tiden håber jeg at vil kunne forstå disse indviklede dippe-dutter.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 12:17

Ved ikke hvilken uddannelse, du har, jeg er radio/tv tekniker af gammel skole. Konstrueret SW-netdele-hmmm OK, ved ikke i hvilket sammenhæng, du har gjort dette, men det kunne jeg aldrig finde på, da de "intet" koster hos fabrikanterne, i forhold til tiden det tager, at kontruere bygge dem. En standard netdel OK, dem har jeg også lavet i hundredevis af.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 12:34

Citat
OK, ved ikke i hvilket sammenhæng, du har gjort dette, men det kunne jeg aldrig finde på, da de "intet" koster hos fabrikanterne, i forhold til tiden det tager, at kontruere bygge dem

Nemlig.
Men der er jo nogen, der må tage det tunge ansvar at lege producenter og udvikle slige ting. Ik' ?
Jeg har modtaget almisser fra en elektronikvirksomhed, der bla. leverede
sikkerhedsudstyr til DSB, MAN B&W og andre sådanne amatør klyt-bikser.
Disse produktor var i en lidt anden prisklasse og til dem kunne
massepruducerede elektronhjerne-strømforsyning altså ikke bruges.
Gambrinus
Peet ...
Husk at anvende smileys en gang i mellem.
Livet skal ikke tages så alvorligt. Vel ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 12:36

Satans staveplade !

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 12:39

Mine taster flytter sig også, jeg bruger ikke smileys; men trækker på smilebånet mange gange dagligt, jeg har også direkte kontakt til mange dagligt i værkstedet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 12:41

Kan se, du kommer fra ALS, jeg har haft Langesø Radio/tv tilbage i firserne, der er slagter der nu.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 12:58

Citat
jeg har også direkte kontakt til mange dagligt i værkstedet

Interessant ! (Seriøst)
Hva' laver du ?

Nogle gange ville det være dejligt, hvis Kandu’er skrev lidt i deres profil.
Men det er selvfølgelig frivilligt og man bliver ofte slået i hovedet
med Janteloven, hvis man skriver for meget.
Og nogle gange skal jeg begrænse
min specielle humor for at gøre mig håb om at blive taget seriøst.

Min kollega og jeg prøvede dengang at holde styr på en mindre elektronikproduktion.
Vi havde ikke nogen rigtige brugbare titler, men kaldte os for det meste stik-i-rend-drenge.
Vi havde rigtig mange kasketter at skifte rundt på.
Vi fik da tit tilbudt fine titler i stedet for lønforhøjelser.
Men hvad kan de bruges til ?
Gambrinus
Undskyld smalltalken EiHaBr

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 13:01

Lige nu er driver jeg en computerforretning, den startede jeg op, da jeg kom på pension, synes det var kedeligt uden arbejde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 13:10

Der kan man bare se.
Det er nok lidt før min tid her i republikken.
Så kan du nok gætte, hvor jeg har været ansat.
Men det vil jeg ikke offentliggøre her i respekt for min tidligere arbejdsplads.

Vi havde store problemer på min tidligere arbejdsplads, når andre medarbejdere kom og ville ha' fusket deres Tv, radioer og forstærkere.
De forstod ikke rigtigt, at der findes mange forskellige elektronikretninger
og at vi ikke havde en dyt forstand på deres Hi-Fi og Low-Fi.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 13:12

Citat
Lige nu er driver jeg en computerforretning

Her på Als ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 13:14

Jeg flyttede fra Langesø (Nordborg) i dec. 84, da jeg lukkede forretningen, jeg har den i nærheden af Løgumkloster.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-02-08 13:22

Ok
Jeg kom først til Als i 1985.
Surt at vi gik fejl af hinanden.
Men det kan da være, jeg forvilder mig til Løgumkloster en gang.
Så skal jeg nok kikke forbi.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-02-08 13:25

Du skal være velkommen.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-03-08 14:51

TAk til alle for jeres svar og diskussion.
Det har jeg jo lært en del af.
Pointene syntes jeg skal gå til WinXpeter, for hans links til Asus, den er jo fin der kan man måle ca. behovet ud fra monterede ting, det er jo så heldig, at min nye bundkort er en asus og den kører fint.

mvh Eigil

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 06-03-08 15:18

Hej

Jeg er glad for du kunne bruge regnemaskinen.

Hvis du vil give point skal du gå op i det svar du syntes hjalp dig bedst og trykke "Accepter", der kommer så et vindue hvor man kan skrive et notat hvis man har lyst og man kan vurdere svaret fra 1 til 5 stjerner efter hvor godt man syntes svaret var.

Det er ikke fordi jeg savner pointene, man kan jo ikke købe noget for dem alligevel.

Men mere til engang du stiller et nyt spørgsmål, så du ved hvordan man lukker det.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-03-08 15:39

Jeg plejer, at købe virtuelle bajere for point.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 06-03-08 15:53

Citat
Jeg plejer, at købe virtuelle bajere for point.

Hvor, er det noget med procenter i og kan man få smøger til også ????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-03-08 16:07

Har lagt smøgerne på hylden for 4 år siden, har været storryger over 40 år, syntes det var nork.