/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Udvide drev C
Fra : o.v.n.
Vist : 1395 gange
200 point
Dato : 20-02-08 04:18

Ja hvordan er det lige at jeg gør det ? Min C drev er på 20 GB og det er lige lidt nok, jeg har Windows XP pro på drevet og nogle programmer brokker sig over for lidt plads hvis nu begge drev havde været formateret til ntfs filsystemet, havde jeg ikke været i tvivl, men det ene drev som skal krympes er formateret til ext2 fordi der skal en Ubuntu ind når den nye kommer, hvis jeg krymper ext2 partionen og udvider ntfs partionen hvad så ? Kan jeg formatere til ntfs på den lille udvidelse, uden at ødelægge min Windows og mine filer ? Eller skal jeg først oprette en tredie partion og formatere den til ntfs og bagefter udvide C drevet ? I det sidste tilfælde vil der stå stå en lille stump ubrugelig disk tilbage af den der tredie partion, eller forsvinder den, når C drevet bliver udvidet ? Jeg bruger min Gparted til at håndtere mine partiner og ved at den kan klare opgaven, men er ikke helt fortrolig ved ovenstående udvidelse jeg gider ikke installere Windows igen igen, så lad være at foreslå noget i den retning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-08 07:44

Citat
jeg gider ikke installere Windows igen igen

Dovenskab er er "dyd".....

Uanset hvilke partitioneringsprogrammer du benytter risikerer du under alle omstændigheder at visse ting ikke fungerer.....

Så det er stadig det mest rigtige at starte FORFRA...

Det sparer en masse besvær....

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-02-08 08:40

Jeg mener, at hvis du udvider dit C-drev vil udvidelsen få samme opbygning dvs ntfs
Noget andet er, at jeg ikke mener du kan ompartionere (udvide) det drev (c-drevet) hvor du har din windows, medmiondre du bruger et af betalingsprogrammerne f.eks. PartionMagic. (XP vil vist ikke gå med til at ændre C-drevet med soin eget partionerinsprogram)
Til gengæld har jeg aldrig haft problemer med ødelagter filer m.v. eller andet, som bagefter ikke fungerer med PartionM;agic
leob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-08 09:54

Du skal bruge gparted.
men først oprydning
defragmentere
start gparted
så formindske det drev der ligger til højre for C:
genstart i windows
evt. en til genstart
start igen gparted
så udvide C: hen i det tomme område.
genstart
og sikkert en til genstart

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-08 13:11

Leob det må jo komme an på en prøve om det er rigtig, hvis ikke så dur Windows vel ikke ? Jeg bruger Gparted den kan udvide eller krympe alle drev, Eyvind jeg vil huske alle de oprydninger og defragmenteringer, ved du eller tror du også at den udvidede del af en partion automatisk får samme filformat som resten ?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-02-08 15:03

Det ser ud til, at jeg tager fejl (øv) så XP godt kan klare c-drevet
Se iøvrigt dette
http://support.microsoft.com/kb/309000/
leob

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 16:20

Hvorfor ikke lige lave et komplet image af dit C-drev og derefter formatere og lave de ændringer og så efterfølgende smide det ind igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-08 16:59

Fijala - et image er et billede af en partition incl. filformat.
Hvis et image lægges på en formateret partition vil partitionen automatisk slettes så det image kan komme på.

Ved en udvidelse af partitionen, vil filsystemet følge med udvidelsen.
Men genstarterene er vigtige for at eks. win 2000 og XP kan følge med...........jeg ville nu også genstarte en Vista mellem operationer som læner sig op ad styresystemet.

Sorry fraværet...........................nyt camera

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 17:01

ja det er selvfølgelig rigtigt med at imagefilen er en kopi inkl partition. Der var jeg lige for hurtig
sorry folkens

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-08 01:09

Hvis jeg skulle lave en image fil, så skal jeg have et instrument at gøre det med jeg forsøger at udvide en gang i weekenden, kryds fingre for at Windows stadig virker efter udvidelsen og de mange genstarter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-08 10:50

http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

Lige under den røde djævel.

DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Boot op på Hirens.
Diskklone > Ghost > normal > nu kan du lave image filer i sammenpakket tilstand ca. 50%
Den skal gemmes på en anden partition.

Accepteret svar
Fra : helgec

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-08 17:50

Krymp drev/drevene på udvidet partition -> flyt drev/drevene helt til højre på udvidet partition -> krymp udvidet partition -> udvid primær partition
Husk applay mellem hver funktion og husk at køre chkdsk inden du begynder

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-02-08 00:50

Tak for svaret helgec. det gik fint og Windows startede direkte, dog var den lidt langsommere end sædvanlig, nu genstarter jeg og lader den checke disken, jeg benyttede lige lejheden til at oprette en lille selvsændig partion til sidefilen, en ide´fra din udmærkede side

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-02-08 02:11

Hehe Windows var alligevel ikke helt tilfreds med mine manøvrer, efter at have checket alle fem punkter forsøgte den at starte, det mislykkedes og af sig selv kontrolerede den disken en gang mere, ville heller ikke starte denne gang, men nu fik jeg mulighed for at vælge Sidst kendte konfiguration hvor Windows virkede, nu kører den og jeg flytter lige sidefilen inden sengetid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-08 09:21

Citat
Hehe Windows var alligevel ikke helt tilfreds med mine manøvrer

Det er jo derfor at jeg vil ha' at du skal genstarte undervejs i processen.............................
Men laveste stakit er jo det nemmeste at hoppe over.
NT (NT4/W2k/XP/Vista)styresystemer kan ikke lide at blive flyttet rundt på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-02-08 12:53

Eyvind jeg har genstartet et hav af gange,før diskkontrol, efter defragmentering og så videre, men jeg kunne da ikke genstarte, og lade Windows starte mellem krympning og udvidelse, eller hvad mener du

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-08 16:55

Min rimelig sikre metode til at udvide et C: drev foregår sådan:

Oprydning
evt, genstart
Defragmentering
Genstart
Genstart med Gparted CD
Gøre plads til udvidelse ved at krympe partitionen efter C:
Genstart uden Gparted CD (så den starter op i Windows)
Genstart med Gparted og udvide C: drevet
Gentart uden Gparted (windows)
Windows vil evt. bede om endnu en genstart.

Årsagen til al denne genstart er at windows/bios husker partitionerne og har lidt svært ved for mange ændringer på een gang.

Det er min egen erfaring, og ikke noget jeg kan dokumentere.
Jeg har før brugt Partition Magic, men den kan godt lave lidt balade hvis den ikke selv har startet partitionerne.