/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
skifte frontrude
Fra : 26xx
Vist : 5793 gange
200 point
Dato : 19-02-08 05:30

Hej, jeg skal have skiftet frontrude på min mazda 323, den er limet i, kan købe en ny med monterings dele hos t-hansen for ca 1500 kr.men er det muligt for en rimeligt habil handymann som mig at skifte den selv? kræves der specialværktøj? og hvordan får jeg den gamle ud? Hilsen Bent.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-02-08 07:43

Hvis du ikke kender til at skifte en forrude, SÅ LAD VÆRE MED DET.

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 08:07

Du får den aldig tæt, når den er limet i.

Forruden i bilen er en del af bilens sikkerhedskonstruktion, derfor er det ekstra vigtigt at den er sat fuldstændig rigtigt i

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 08:11

Hvis du er fiks på fingrene sååe du skal bruge en snor som lægges i sporet hele vejen rundt som krydser sig selv i bunden og så skal rude med det hele på sættes i forneden først og så trækker man i snoren så gummilisten bliver flappet ud på rammekanten i stedet for at komme i klemme men det kræver da lidt håndelag og helst at man er to der kan arb sammen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 08:23

Det er ikke umulogt at få tæt der skal bare lim nok i og det sviner også en del især hvis man ingen erfaring har

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-02-08 08:42

Jeg har altid fået Mobilglas til at skifte forruder i mine biler. De har altid været limet i - og der har ALDRIG været problemer - hverken med utætheder eller griserier eller andre genvordigheder.

Det er en forældet tankegang at antage, at limning ikke bliver tæt. Men få et prof. firma til at gøre det for dig. Det er din bedste sikkerhed for et ordentligt resultat - og skulle noget gå galt mod forventning, så ved du hvor du skal klage......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 09:03

Det jeg mener, er at en nybegynder ikke kan få det tæt, selvfølgelig kan de på steder hvor de ikke laver andet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-08 09:24

En limet forrude er en del af karosseriets selvbærende konstruktion, og det er en af de ting, som kun fagfolk burde beskæftige sig med.

Ruden skal placeres rimeligt nøjagtig og med samme limmængde hele vejen rundt, da ruden ellers vil spænde og kan springe/revne ved mindste påvirkning.

Limen skal hærde op i et døgns tid, hvor bilen står i et opvarmet rum.

Der skal bruges værktøj til at skære den gamle rude ud med, glem Sunos anvisning:

Citat
Hvis du er fiks på fingrene sååe du skal bruge en snor som lægges i sporet hele vejen rundt som krydser sig selv i bunden og så skal rude med det hele på sættes i forneden først og så trækker man i snoren så gummilisten bliver flappet ud på rammekanten

Det er den metode man brugte på gamle biler fra 60erne og 70erne, hvor gummilisten (som slet ikke findes på mange biler med limet rude) som "flappede ud på rammekanten" var det eneste der holdt ruden på plads

Find et "autoglas" firma og få skiftet ruden der...det er ikke så meget dyrere, og du er for det første sikker på, det bliver gjort rigtigt, og dernæst har du garanti/reklamationsret på det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-08 09:29

Det er kun IKKE limede ruder man med lidt øvelse selv kan skifte.
Ruden på en mazda 323 sidder h........... fast.
Jeg har fumlet med en del gamle biler, men ville aldrig forsøge selv med en limet rude.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-02-08 10:32

Suno
Limede ruder bruger man ikke snor.Det var i gamle dage.Mekanikere i dag går på kursus for og lære at skifte limede ruder.Så det er ikke noget man roder med selv.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-08 11:31

Selv autoriserede værksteder sender vognene til specialister i autoruder for at få limet ny rude i.

Men hvis du vil prøve selv, så findes der til formålet en seciel "savsnor" , som man bruger til at skære den gamle rude ud.

Da ruden er en del af den bærende konstruktion , skal bilen understøttes, og må ikke komme ud at køre før limen er hærdet.

Ellers risikerer du at bilen deformeres så ruden ikke mere passer.

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 19-02-08 15:12

http://www.kandu.dk/Spg115397.aspx læs dette, samme spørgsmål

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 19-02-08 17:00

Ud fra de forskellige kommentarer, kan jeg formemme at der ikke er nogen der har prøvet at skifte en rude der er limet i.

Det kan godt lade sig gøre at skifte en rude der er limet i SELV, har selv prøvet at flytte en rude fra en bil til en anden med fint resultat.
MEM MEM og atter MEN det kræver det rigtige udstyr til det, og det er nok de færeste der har det, eller kan låne det. OG DET ER IKKE NOGET JEG SOM SÅDAN VIL ANBEFALE AT GØRE SELV HVIS MAN IKKE HAR DET RIGTIGE VÆRKTØJ.
Der skal bruges det rigtige skære-værktøj til at skære den gamle rude ud med, OG det kræver IKKE at bilen bliver understytte når den er ude.
Der skal bruges sugekopper til at holde ruden med, når den skal ligges i, og der skal helst være to personer til det.
Den gamle lim skal fjernes og der skal primmes efter forskrifterne, ruden skal gøres klar med gummiliste på, der smøres lim på rammen, KØB en ekstre limpatron inden start, for når en patron ikke runt, er det rart med en ekstre ( kan retuneres hvis ikke den bruges ) og rude ligges i og trykkes fast, limen skal hærde til næsde dag.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-02-08 19:02

Ruden skal ike "bare" lægges i, den skal også tilføres et konstant pres indtil limen er hærdet , hvilket årstiden taget i betragtning bedst gøres i et opvarmet lokale.
Er monteringen ikke udført korrekt, kan ruden i værste fald ryge ud ved en påkørsel, så medmindre man er 100 pct. sikker på hvad man gør, bør man nok finde en autoglarmester

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 21:26

Ja ja der slækkes på Kvalliteten i dag det var sku da nemmere før i tiden men det er selvfølgelig for at sparer på det hele Det vil så sige at hvis man får et stenslag og ruden smadrer så skal den stives af i krydsmål inden den må transporteres eller hvad ??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-02-08 22:28

Citat
Ja ja der slækkes på Kvalliteten i dag det var sku da nemmere før i tiden men det er selvfølgelig for at sparer på det hele Det vil så sige at hvis man får et stenslag og ruden smadrer så skal den stives af i krydsmål inden den må transporteres eller hvad ??

Selv om en bilrude for et stenslag har det ingen betydning for bilens styrke. Bilens karrosseri er stærker i dag end dengang hvor en rude var sat i en gummiliste, og det er karrosseriet/rammen den ligger i der gør en rude stærk, får en bilrude et forkert vrid/tryk revner med det samme.
Og flytte en bil uden forrude er ingen problem. Med mindre at der regner

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 23:29

ok så er der bare nogle der som mig sidder og siger noget der ikke er helt i takt med virkeligheden

Godkendelse af svar
Fra : 26xx

Dato : 20-02-08 23:46

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-02-08 18:49

Selv tak