/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny frontrude i bil?
Fra : rubion
Vist : 4050 gange
200 point
Dato : 13-01-08 11:16

Det bliver vist nok nødvendigt at sætte, eller få sat en ny frontrude i bilen inden den skal til syn. En lille revne i det ene hjørne og et stenslag et sted i synsfeltet (som næsten generer lige så meget som en lille regndråbe
)

De er jo ærgelige penge at skulle af med for noget som inderst inde føles unødvendigt.
Er der nogen der har styr på hvormeget der accepteres til syn mht. stenslag??

Og er der nogen der har prøvet at skifte frontrude selv? Min Haynes bog siger at det skal jeg overlade til et Opel værksted, da det kræver speciel lim, specialværktøj og ekspertice. Ruden og limen kan man dog købe i T Hansen for tilsammen ca. 1000 kr. Hvor svært kan det egentlig lige være, tænker jeg jo så straks! Er det noget kæmpe bøvl at gøre selv? Og hvad er det for noget specialværktøj? Jeg forestiller mig at man skal bruge noget der der kan trykke kanterne af ruden ned ved siden af de forreste dørstolper. Så mon ikke man kan improvisere lidt med nogle skruetvinger kombineret med gummiklodser og lidt forsigtighed????

Nogen der kan give et par gode råd her?

Bilen er en Opel Astra 1,4 (1994)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-01-08 11:23

Jeg har selv levet med et stenslag der er gået igennem 3 syn. Det med revnen er jo altid en vurderingssag, men hvis det ikke generer dig, tror jeg den vil gå igennem.

Lad være med at bruge Opel til et evt. rudeskift, men ta en snak med:

http://www.mobilglas.com/autoglas1.htm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-01-08 11:24

PS: glem alt om at lege gør-det-selv-mand...

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 13-01-08 11:50

her er et link til en der kommer ud på til dig og skifter ruden på din adr , eller evt rep dit sten slag og revne uden det koster ekstra. http://www.autoglasmanden.dk/rudeskift.php med hensyn til at skifte ruden selv kræver det lidt øvelse første gang jeg gjorde det selv kostede det endnu en rude , anden gang gik det ok. rudelisten skal som regl også skiftes er svær at redde , går næsten altid til når man skære den gamle rude ud.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-01-08 12:01

Citat
glem alt om at lege gør-det-selv-mand...

Korrekt!!!

Det ku`man i de glade Kadett B/C tider.Med snoretræk og det hele.I dag er forruden en del af bilens bærende konstruktion.(Vridningsstabilitet).Der kan også blive et problem,med at få den tæt.
Hvad med afmontering.Det kan også være kompliceret.(Lim).
Jeg kører selv med en rimelig stort mærke,lige midt i ruden.Det har ikke givet problemer ved syn.

Så,hvis nødvendigt,hen til en fagmand,som skrevet ovenfor.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : hvterp

Modtaget 210 point
Dato : 13-01-08 12:04

hov glemte lige en kommentar til skruetvinger er meget forbudt, så skal du helt sikkert have endnu en rude parat , værktøj nødvendigt er noget co2 svejse tråd til at skære ruden fri med hobbykniv til at rense af med og to sugekoppe til at holde den nye rude med, når du lægger den på, og massere den forsigtigt på plads ned i limen , der skal virkelig en rolig hånd til og ikke noget med skrugetvinger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-08 12:12

Jeg ville ikke foretage noget som helst med den rude, før bilen har været til syn.

Hvis det ikke generer når du kører i bilen, er det heller ikke sikkert, at der påtales noget om det i synshallen......og du behøver jo ikke ligefrem gøre opmærksom på det

Ingen grund til at skifte den, hvis den kan synes med det

m.h.t. selv at skifte en limet rude..........la vær'

Hvis den skal skiftes, så find en autoglarmester der kan klare det....der koster det kun ca det halve af hvad dit værksted skal ha'....for de kører den også bare til glarmesteren og skal selvfølgelig ha' betaling for det...det er de færreste autoværksteder der selv kan skifte bilruder

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 13-01-08 17:35

Tak for svaret hvterp.

OG tak til jer andre for de ligeledes gode svar.
Jeg tror at det tilsammen opsummerer sagen rimeligt godt:

1. Jeg prøver først at se om ikke den går igennem syn som den er.

2: Nej selvfølgelig kunne jeg ikke drømme om at bruge et autoriseret Opel-værksted til nogetsomhelst i forbindelse med en så gammel bil. Rudeskift hører selvfølgelig under autoglas-glarmestre, eller hvad sådanne folk nu kaldes.

3. Hvis jeg selv prøver at skifte ruden, så skal jeg have fat i et par glassugekopper først. Eller i det mindste være et par mand om det. (nok under alle omstændigheder det bedste). Og være klar til at køre efter nye gummilister.
Tippet med ståltråden til at skære ruden fri med lyder som måden at gøre det på. Hvis jeg finder et gammelt bilvrag at øve mig på vil jeg lige prøve på det først