/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Kapacitet for ny HD
Fra : Denpete
Vist : 647 gange
100 point
Dato : 16-02-08 08:45

Da jeg er bange for mit HDD er ved at stå af, skal jeg have opgraderet til nyt. Men jeg kan ikke finde ud af hvor 'stort' et HDD jeg kan sætte på mit motherboard.

Jeg har et Abit IC7-G kort men kan ikke selv finde ud af hvor stor en HD det kan 'trække'.

Mon nogen kan hjælpe mig her?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 08:50
Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 09:02

Hej refi,

Tak for 'henvisningen', men jeg må erkende at jeg ikke forstår ret meget af de oplysninger - ej heller gennemgangen af bundkortet.

Hvoran finder jeg ud af hvor stor en HD jeg kan sætte til det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 09:07

Det du har lyst til (indenfor rimelighedens grænser).....

Du kan jo bare dele den op.....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 09:13

Nu for at 'bevise' at jeg ikke er særlig PC-kyndig:
Vil det sige at jeg kan købe en HD med et højere rpm-tal end de 7200 jeg har nu på min HD? Og med flere GB?

Har nu en harddisk: WD 160GB, SATA150(fluid), 7200 rpm/8MB.

Har du måske et godt råd til valg? Jeg har tænkt mig i prislejet omkring 600,- ( har set at HD ligger fra ca. 500,- og opefter)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 09:20

Citat
Vil det sige at jeg kan købe en HD med et højere rpm-tal end de 7200 jeg har nu på min HD

ja

Citat
Har du måske et godt råd til valg

Nej - men køb ikke de billigste når du nu kører med flere harddiske....

310 GB må da være RIGELIGT

Men hellere en masse små - så miuster du ikke alt hvis det går galt.....

100.- kr fra eller til er vel ikke afgørende - data er vel vigtigere....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 09:21

Hov læste vist forkert..... (på pladsen)

Men resten gælder alligevel

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 09:25

Nu mener jeg ikke jeg kører med 'flere harddiske', refi.
Meningen er at jeg vil skifte ud inden mit 'gamle' står helt af. Mit ønske er en HD der kan 'tåle' at køre mere end de ca. 8 timer/5dage om ugen, som min nuværende HD er anslået til at kunne 'stå for'.

Og nej, 100,- fra eller til er ikke afgørende - blot at jeg har set HD's til op mod 2.000,- også.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 09:31

Lad være med at skifte....

Brug EXTRA harddiske i stedet til data....

Så har du IKKE noget problem når den "gamle" står af....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-02-08 09:32

HD er af hængig af styresystemet, altså af windows, visse ældre versioner kan ikke klare store diske. Så hvilket styresystem har du.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 09:37

Jeg kører Win XP Pro.

Mht. ekstra HD har jeg forsøgt at sætte en gammel HD i også, men PC'en vil/kan ikke finde den. Lissom at min HD nu står i BIOS som slave 1 - og ikke Master1 som jeg havde troet den ville...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 09:41

Citat
Lissom at min HD nu står i BIOS som slave 1 - og ikke Master1 som jeg havde troet den ville...

Det lyder som noget "vrøvl"....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 09:48

Hmmm - men ikke desto mindre er det hvad der står når jeg f.eks. har skulle ændre til opstart fra CD-rom.
BIOS er sat til Autodetect af HD.

Kan man se sin BIOS uden at skulle 'reboote -> tryk del. for at komme til BIOS' ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 09:57

Nu er vi ved at være lidt ude at svømme her

Dette var dit spørgsmål

Citat
Men jeg kan ikke finde ud af hvor 'stort' et HDD jeg kan sætte på mit motherboard.

Alt andet vil jo kræve HELT ANDRE oplysninger om hvad det egentlig er du sidder med....

Det virker meget rodet....

Hvorfor tror du overhovedet din HD er ved at stå af.....

Mon ikke du bare trænger til at gå DET HELE igennem - der er åbenbart opsætningsfejl....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 10:17

Ja, undskyld 'refi' - det kan jeg godt se.
BIOs-spørgsmålet skal heller ikke blandes ind i dette spørgsmål

HD-problemet opstod fordi jeg ofte har været ude for mærkelige reaktioner: underlige 'klik' fra kabinettet, pludselige blå-skærm-stop, opstartsproblemer, hvor den pludselig bare stopper i booten ved 'Verifying DMI pool-data' og kører ikke videre. Jeg forsøger så at reboote med min WinXP-CD for at 'reparere' windows m.v. - eller blot for at 'raparere' opstartsproceduren....
Det lykkes oftest at kunne reboote når jeg så fortryder installationen af Windows med F3 (nogle gange kan jeg se, at 'jeg' står der i partitionen andre gange ikke, men når det så alligevel lykkes at reboote normalt åbner Windows normalt.

Og jeg har stillet samme spørgsmål i IT-up-forum, og Jens V og andre der er af den opfattelse, at det nok/sikkert er min HD der er ved at stå af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 10:36

Jamen det er da heller ikke umuligt

Men uanset dette bør du gå HELE din sammensætning/opsætning efter.....

Der er et eller andet galt hvis din harddisk med styresystem står som "slave".......

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 16-02-08 11:54

Hvis du skal have din Harddisk som Master, skal jumperne på harddisken stå til Master.

Og hvis du har CD-rom på samme kabel, skal denne stilles til Slave

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 13:28

Nu ikke for at skulle lave nye spørgsmål her i denne tråd, men jeg har lige checket min CMOS:

IDE Channel 1: Master: NONE
Slave: Harddisk
IDE Channel 2: Master: STDVD-ROM
Slave: DVDRW

- og sådan så den ud fra jeg fik den leveret samlet fra SHG.dk i okt. 2004

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 16-02-08 13:42

Citat
IDE Channel 1: Master: NONE
Slave: Harddisk

Så skal din harddisks jumper stilles til Master og brug stikket for enden af IDEkablet, så skulle den også virke ved cableselect.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 16-02-08 13:44

Betyder ikke så meget når der ikke er andet på kablet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 13:52

Nej korrekt - sålænge der ikke er andet på kablet går det....

Men RIGTIGT er det sgu ikke.....

Sæt din harddisk til master....

Det "kunne" godt løse en del af dine andre problemer

Citat
HD-problemet opstod fordi jeg ofte har været ude for mærkelige reaktioner

Det tror faen - den kommer "bagfra" og skal overtage....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 16-02-08 16:20

Jeg bruger SATA-kabler fra HD til MB -o og jeg ved der er 2 SATA-stik på MB - er det ligegyldigt hvilket stik jeg bruger - eller hører der et bestemt til IDE Channel 1?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 16-02-08 17:24

Citat
Jeg bruger SATA-kabler fra HD til MB -o og jeg ved der er 2 SATA-stik på MB - er det ligegyldigt hvilket stik jeg bruger - eller hører der et bestemt til IDE Channel 1?

IDE og SATA matcher ikke rigtigt hinanden ?

IDE (ATA) er et bredt 3-4 cm. stik, der gerne sidder på et fladt kabel.

SATA er et lille stik, ikke meget over 1 cm. bredt, med almindeligt kabel.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-02-08 10:51

Ok, nu har jeg så 'fiflet' lidt med tilslutningen af min HD. Det viste sig, at SATA-stikket sad i slave-stikket på motherboard. Nu læser CMOS min HD som Master1.

Jeg har sat en anden (gammel) HD i også. En Quantum Fireball lct2 med 20418MB i slave-stikket på motherboard - og den vil CMOS også godt læse som Slave1.

MEN når jeg så starter op kører alt 'fint' ligeindtil Windows starter - efter et kort stykke tid går skærmen i sort og rebooter.
Jeg kunne forestille mig, at det måske kan have noget med jumperindstillingerne på 'Slave1-HDD' - altså min gl. Quantum-HD, for da jeg ville boote op fra Windows-CD'en så det ud som om den forsøgte at læse 14???MB fra ID1 Bus0 (????) - altså som om den skulle til at bruge Slaven som master/systemdisk.

Nu vil jeg forsøge at finde ud af jumperindstillinger for Slave1-HDD i første omgang...

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 17-02-08 12:10

Citat
Ok, nu har jeg så 'fiflet' lidt med tilslutningen af min HD. Det viste sig, at SATA-stikket sad i slave-stikket på motherboard. Nu læser CMOS min HD som Master1.

Jeg har sat en anden (gammel) HD i også. En Quantum Fireball lct2 med 20418MB i slave-stikket på motherboard - og den vil CMOS også godt læse som Slave1.

Der bliver rodet lidt rundt i begreberne her.

Hvis du kører SATA, er der ikke noget der hedder Master eller Slave.

Hvis du kørte SATA ville din BIOS heller ikke vise dine harddiske på en IDE.

Og hvis du som du siger har puttet en gammel Quantum Fireball lct2 i, så kører den ikke som SATA.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-02-08 12:32

Ja rode rundt i begreberne - det er jeg vist god til.

Men ikke desto mindre har min (nye) HD disse specificationer:
"Har nu en harddisk: WD 160GB, SATA150(fluid), 7200 rpm/8MB".

Og eftersom du så tydeligt har forklaret mig, at SATA-stik er små ca. 1 cm brede stik - så er det det jeg bruger mellem bundkort og HD. (Der findes slet ikke IDE-kablestik på den HD).

Og ifølge specifikationerne her: http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3353&spec=467
er bundkortet et S-ATA-kort (?)
Så jeg forstår ikke helt hvis det ikke skulle være SATA jeg kører.

Mht. min Quantum så fulgte der en SERIEL-ATA-adapter med, so jeg har sat i Quantum-HD'en og tilsluttet det andet SATA stik på bundkortet.

Alt gik fint i starten - BIOS/CMOS fandt begge kort, men som jeg nævnte så tror jeg BIOS læste Quantum som Master1. Fik læst mig til, at hvis Quantum Fireball lct20 skulle være slave, skulle der ikke være jumpers på overhovedet.

Det forsøgte jeg, men så vil BIOS/CMOS ikke finde Quantum-HD'en - og booten stoppede efter at have læst hardwareinstallationerne.
Når jeg så ta'r SATA-stikket fra Quantum-HD'en ud af bundkort - ja, så kører det 'fint': med min WD-HD som Master1, og ingen slave.....

Men det er nok for viderekommende for mig at forsøge at få tilføjet min Quantum-HD som slave - og de er sikkert ikke muligt måske......

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 17-02-08 12:57

Men når du kører dine harddiske som SATA, så er der ikke noget der hedder Master eller Slave.

Der er noget forkert når din BIOS viser din SATA HDD som en IDE.

Er der ikke et sted i BIOS hvor man kan "enable" SATA, ATA eller begge dele ?

Og i BIOS må der også være et sted hvor du kan vælge NON-RAID, så det ikke driller.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-02-08 15:56

Hmmmm.... det er vist lidt mere end mine evner rækker. MEEEEN...

Jeg fandt i BIOS et emne der hedder:
ONCHIP IDE DEVICE
og her står under
OnChip Serial ATA Settings:
OnChip Serial ATA Mode - den er sat til IDE (alternativt valg her er RAID)

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-02-08 16:19

... og derudover:

IDE Bus Master: enabled
OnChip IDE-1 Controller: enabled
- Master Drive PIO Mode: Auto
- Slave Drive PIO Mode: Auto
- Master Drive ULTRA DMA: Auto
- Slave Drive Ultra DMA: Auto
OnChip IDE-2 Controller: enabled
(og så samme indstillinger som ovenfor)

***OnChip SERIAL ATA Settings***
- OnChip Serial ATA Mode: IDE (nedtonet)
- SATA Raid Rom: Disabled (Nedtonet)
OnChip Serial ATA: Auto (øvrige valgmuligheder: disable, auto, combined, enhanced, SATA only)

Serial ATA1 Mode IDE1 Master (nedtonet)
Serial ATA2 Mode IDE1 Slave (nedtonet)

- de nedtonede indstillinger bliver valgbare/ændringsmulige, hvis andet valg af OnChip Serial ATA ændres fra Auto....

Giver det nogen mening???

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 17-02-08 16:21

OK, det er så helt anderledes end i min BIOS, der er både indsillinger for SATA og IDE, og yderligere for RAID.

Det at den viser SATA som IDE, har nok noget at gøre med at der åbenbart er adaptere med til bundkortet, så man kan køre ATA (PATA) som SATA.

Må håbe der kommer en med kendskab til det bundkort forbi.