/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilke CD-er/DVD-er er bedst
Fra : vilmand
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 13-02-08 20:37

Hej er der nogen der kunne fortælle mig hvilke CD-er/DVD-er jeg skal bruge

der står at mit drev er et ( Dvd/cd-rom-drev ) og ved derfor ikke om jeg skal bruge
DVD/CD-r
DVD/CD-rw
DVD/CD-rom
___________
DVD/CD+r
DVD/CD+rw
DVD/CD+rom

og hvad er forskellen på + og -

på forhånd tak.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-02-08 21:18

http://www.dvdmarknaden.com/DK/
LÆS:
hvilke skive skal jeg vælge

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 14-02-08 08:07

Hej Vilmand.
Jeg går ud fra, at det er en DVD-BRÆNDER, du har.
Hvis den er rimelig ny, kan den brænde både DVD -r og +r.
JEg køber altid mine "skiver" hos www.azomedia.dk.
Der kan du se, hvilke diske, der er mærket A-grade, og det er en god sikkerhed for et godt brænderesultat.
Hvis det ikke er en brænder, får du overhovedet intet ud af at putte tomem DVDer i den.
En blank, almindelig DVD rummer 4,7 GB mens en CD rummer 800 Mb.
De genskrivelige DVDer rummer også 4,7 GB, men almindelige koster kun et par kroner, så der er ikke nogen grund til at købe genskrivelige.
God fornøjelse
Leif

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 08:23

Citat
og hvad er forskellen på + og -

Kvalitetsmæssigt INGENTING - det er blot firmaerne (sony og de andre) der ikke kan blive enige om en standard....

+ og - findes KUN på DVDer og IKKE på CDer....

Så din "liste" kan du ikke bruge til noget....

Kan din brænder bruge både + og - DVDer (det kan de fleste nyere) så er det ligegyldigt HVILKE du køber....

Så er det din evt. stueafspiller der bestemmer om du kan afspille ALLE der - eller må du købe det format den kan klare....

Kommentar
Fra : vilmand

Dato : 14-02-08 08:47

Hej leif0149

Min brænder er en bulti brænder

kan jeg så også bruge alle typer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 09:02

Ja...

Men det har ikke noget at gøre med den kaldes multibrænder.....

Det er blot et kombineret brænder/afspiller af både CD og DVD

Dit format er bestemt af dit SVAGESTE led - som normalt er stueafspilleren.....

Kan den både håndtere + og - er der ikke noget problem....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-08 17:49

Angående DVD + og -, så kan min DVD recorder klare dem begge, samt RW og DL.
Det pudsige er at hvis jeg skal optage på en +, så skal skiven først formateres. Hvor i mod hvis jeg sætter en - ind i maskinen, så optager den uden dikke-dare, så jeg vil for mit vedkommende nok sige - giver mindst ekstra arbejde.