/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kartofler er nok
Fra : svendgiversen
Vist : 868 gange
111 point
Dato : 13-02-08 19:03

Så skriger min kone, der er øst-dansker: "Vi skal spise, kartoflerne er nok"!

Vi andre ved jo godt, at det hedder: "Kartoflerne har fået nok"...

Men er der nogen, der kan nikke genkendende til denne sproglige vildfarelse?
Og måske oven i købet geografisk kan afgrænse, hvor i landet den forekom(mer)??

Svend, født hvor (sandjords)kartoflerne var bedre...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-08 19:07

Troede lige i "kun" skulle have kartofler

Jeg har aldig hørt udtrykket før - Nordsjælland - kan udelukkes

Kommentar
Fra : iskold

Dato : 13-02-08 19:09

Hehe...

Jeg er selv fra lolland, og er ret sikker på at man hernede siger, som du, "kartoflerne har fået nok"
I københavn er det også "har fået nok" men jylland og sjælland er jeg ikk li sikker på??

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-02-08 19:12

jeg spiser Karbonader.. andre spiser Krebinetter....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 19:16

Er du sikker på, du har hørt rigtigt. Jeg tror hun sagde "Vi skal spise, kartoflerne er kogt"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-08 19:16

Tilde38, der er ifølge dette forskel på karbonader og krebinetter

Krebinetter: laves som hakkekarbonader, men kødet er som oftest svinekød blandet med kogte kartofler eller gulerødder, udblødt franskbrød eller rasp og æg. Blandingsforhold: 2 dele kød til 1 del tilsætning. Krebinetter serveres i øvrigt som hakkekarbonader

herfra http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page364.html

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 121 point
Dato : 13-02-08 19:17

Hvor kommer "konen" fra....

Der har du jo løsningen....

Er hun måske "halvtysker" - (ikke ment negativt - men det betyder noget sprogligt)

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 19:19

I jylland har de også fået nok

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 13-02-08 19:21

Jeg er født og opvokset på Østsjælland (Køge), jeg har aldrig hørt dette udtryk.

Jeg ville også sige "at kartoflerne har fået nok"

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 13-02-08 19:22

Bornholm ????

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-08 19:24

Denne her side om danske dialekter med lydprøver, tror jeg virkelig vil more dig svendg

http://www.elkan.dk/dialekter/#

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 19:25

""Vi skal spise, kartoflerne er nok"! "

Så er der ikke andet end kartofler.

Jeg har aldrig hørt det udtryk, men hvis din kone bruger det, så må hun vel være den nærmeste til at fortælle dig, hvor det stammer fra !!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-08 19:28

"Kartoflerne er nok"

Ingen kød eller sovs ?

Nogle mennesker har det med at afbryde en ...,,, f.eks en meget irreterende kommentator fra Tour De ....
Men hvis det er den eneste sætning Din kone kløjs i har hun ikke den vane.

Jeg kender nu både Kalundborgjysk, lollandsk, groft midtsjællandsk og Københavnerslang men har nu aldrig hørt den vending.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 19:29

Sydvestsjællandsk dialekt så er der serveret kaartofler og sån

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-02-08 19:30

Citat
jeg spiser Karbonader.. andre spiser Krebinetter

Jeg laver gerne ½ af hver, så kan de selv vælge

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-08 19:31

@Falcham.
Hej, jeg er opvokset i egnen omkring Haslev og kender sg* da også Køge

Men længe siden da jeg har boet de sidste 30 år i Nordsjælland.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-02-08 19:32

Svend - Hun er da bare sparsommelig, osse med ord

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-08 19:39

På Sydhavsøerne : Maden er færdig , vi skal spise

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 19:44

Min kone er fra Amager...
(ikke født der, for hun blev født på klinik oppe ved Tuborg flasken)
men hun voksede op tæt ved landingsbanen i Kastrup.

Jeg tror ikke det er den hollandske indflydelse på Amar'? Begge hendes forældre var tilflyttere...
Svigerfar kom fra Balstrup ved Ringsted, og svigermor var fra Flakkebjerg.

Men måske er refi inde på noget rigtigt?
Hendes oldemor Caroline nedstammede fra en tysk Gerling (senere Scharling) familie.
Vi skal dog 7-8 generationer tilbage før denne familie indvandrede via Holsten fra Thüringen...

Kan en tysk talemåde virkeligt bevares i en dansk familie i over 200 år??

Er der slet ingen "er kogt" tilhængere i Danmark? Heller ikke fra midt/sydvest Sjælland?? Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 19:51

Citat
Er der slet ingen "er kogt" tilhængere i Danmark?

Dit spørgsmål gik nu på

Citat
Vi skal spise, kartoflerne er nok

Jeg tror de fleste ved, hvad det betyder, når kartoflerne er kogt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-08 19:56

Jeg voksede også op tæt på landingsbanen i Kastrup. Har boet det i 20 år. SÅÅÅÅ

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 19:57

Undskyld, rigtigt ans...

er der slet ingen "er nok" tilhængere i Danmark ?
om kogende kartofler, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 20:04

Fra Kbh Brønshøj.................. kender ikke det udtryk.
Skaf et høreapparat, for hun siger "kogt"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 20:06

Godt pia, så har du måske også gået på Korsvejens skole?
Men sagde din mor "Kartoflerne er nok"? Thats the question, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 20:10

svendgiversen

Hvad siger din kone selv til det udtryk !!!!

Hun må da vide, hvor hun har det fra !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-08 20:11

Citat
Kan en tysk talemåde virkeligt bevares i en dansk familie i over 200 år??

Det kommer jo an på hvor meget "familien" har brugt det.....

Visse ting hænger vel ALTID ved.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 20:14

Svend - vi må ha' din kone på banen...............så vi kan få førstehåndsudtalen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 20:23

Min kone har jo hørt det fra sin (7. generations tyske) mor som barn...

Og refi:
Var det dit store kendskab til vore sydlige naboers germanske sprog?
Eller kiggede du i min profil før du svarede?? Eller???

Ærligt svar, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-08 20:29

Jeg er såmænd tysk gift

Men jeg mener at vide du kommer dernede fra et sted

Så LIDT skudt var det....

Mit problem - jeg TÆNKER af og til tysk - det irriterer mig - for jeg er 100% dansk generationer tilbage....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 20:30

Citat
Min kone har jo hørt det fra sin (7. generations tyske) mor som barn...

Så ved du jo, hvor hun har det fra !!!!! Hvorfor spørger du så !!!!

Hun husker da godt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 20:34

Du skuffer mig svendgiversen.

At spørge om noget, hvor du selv kender sammenhængen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 20:36

Min kone vil ikke komme på banen, af flere grunde...
Men nu vil jeg forsøge at kontakte hendes to ældre søstre, der stadig bor i lokalområdet, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 20:56

Hun behøver da heller ikke komme på banen "kandu"

Kan du ikke tale med hende !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 20:59

Og du skuffer mig med dit ans (an swer ikke ans wer)

Nej, jeg troede der var et område på Sjælland hvor man sagde: "Kartoflerne er nok".
Jeg kender godt tysk, men har ikke forestillet mig relationerne hertil i min kones hovedstads familie.

Hendes søstre bekræfter at de har det fra deres mor, og ikke har hørt det andre steder, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 21:03

Ok - så kan vi måske i stedet for, få lov til at spise ris nok.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 21:09

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-02-08 21:10

Nordsted.... Jeg bruger ikke så gamle opskrifter... har får vi karbonader.. af kalv eller kalv/skinke...
og de er hakkede..... Men jeg har arvet en kogebog efter min mor der hedder "vejen til Ders mands hjerte" Måske man sku lure lidt i den.... Nu når det er lillemoraften og jeg alligevel gør alting selv....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 21:17

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor du ikke spurgte din kone og hendes søstre først !!!!!

Men jeg har jo tidligere læst at du "holder med refi"

Er du stadig ude efter de 5.000 point LOOOOL

Ja sådan er det for mange, der går på pension. Nu er det point, der gælder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-08 21:21

Ans - du må gå på pension og få masser af point.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 21:25

Søstrene ved jo ikke selv at det stammer fra tysk.

Og jeg vil jo slet ikke have disse points...
Kun points jeg selv har (for)tjent, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 21:26

Ja ja Eyvind, jeg har lagt mærke til, at du har trukket dig tilbage

Men jeg klarer mig uden pension.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-02-08 21:49

Citat
Hendes søstre bekræfter at de har det fra deres mor, og ikke har hørt det andre steder, Svend

Så er det sikkert en familie udtalelse. Den har forandret sig gennem tiden fra

Citat
Min kone har jo hørt det fra sin (7. generations tyske) mor som barn...

svendgiversen

Du har været bruger på kandu siden den 05.12.02

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=49399

Du kender til reglerne på kandu. Da du påbegyndte din "pension", så var det ikke mere penge, der interesserede dig, men nu blev det til point på kandu

Men men men så må du spytte noget mere i kassen. Husk der er deadline den 15.02 08

Det skuffer mig stadig at du på denne måde giver point til et spørgsmål, som du selv havde svaret på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-08 22:08

Hej Svend
Ja det gjorde jeg faktisk, altså på Korsvejen og 8 - 9 - 10. på nordre gård. på Tejn alle. Det lyder som om i er kendt der ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-08 22:14

Hvis du når at se dette Pia, min kone boede på Teglkaasvej, Svend

og ans, jeg kendte ikke svaret og vil ikke have de 5000 points...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-08 22:26

Hej igen. Jeg nåede det ikke . Måtte købe svaret for at se din respons. Jeg boede i lufthavnsparken, men den bed hun da hvor ligger. Må jeg spørge her hvor " ung " din kone er ??

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-02-08 22:45

Hvis jeg må komme med noget efter at tråden er lukket?????

Jeg har en Brassiliansk veninde, som altid siger: "Jeg skal lige vaske min hånd!!!"

De nævner altid kun 1 hånd , i Brassilien...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-08 07:44

Min kone er 62 år, altså væsenligt ældre end du Pia,
og vi har boet i Sønderborg i 38 år, Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-08 10:49

Hej Svend !! Ja jeg er jo " kun " 54 så din kone må jo næsten været gået ud af skolen da jeg begyndte i 1. klasse. Der er forøvrigt meget dejligt i Søndetborg. vi har været sejlende turister der igennem 10 år. Det er jo vores form for ferie ! Jeg har iøvrigt en gammel klassekamerat fra Korsvejen ,der bor I Sønderborg ??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-08 12:00

Måske kender vi hende, vi bor på Skovbrynet ved Sønderskoven, øst for idrætsskolen.
Hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-08 14:06

Hej Svend
Nu er det altså en ham, han er selvstændig , så jeg vil helst ikke sige navnet her !!! Men han og konen bor 5 min. gang fra havnen