/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batterier til Bærbar. Optimalt
Fra : Sygate
Vist : 875 gange
460 point
Dato : 12-02-08 23:11

Jeg vil gerne vide hvordan man udnytter levetiden og forbrugstiden på et batteri til en bærbar computer.
Gerne links til noget avanceret, så jeg kan gå i dybden med det.
Jeg laver selvfølgelig lidt research på nettet selv, men man ved jo aldrig hvem der lige ligger inde med lidt guldkorn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-08 23:16

Ukorrekt opladning og brug var formentlig årsag til, at batteriet kollapsede. Da sælgeren ikke havde givet de nødvendige oplysninger om brug og vedligeholdelse af batteriet, blev computeren anset for mangelfuld

Efter ca. 8 måneder efter købet af en bærbar computer konstaterede en forbruger, at batteriet var kollapset. Forbrugeren reklamerede til sælgeren, der afviste reklamationen under henvisning til, at batteriet hverken var dækket af købeloven eller af producentens 6 måneders garanti på batterier. Sagen blev forelagt Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:

”Nævnet lægger på baggrund af den sagkyndige erklæring til grund, at batteriet af mærket Li-Ion har en gennemsnitlig levetid på 1-1½ år. Levetiden afhænger imidlertid i høj grad af brugen, herunder af om batteriet oplades korrekt, om der anvendes mange strømforbrugende værktøjer, om batteriet udsættes for varme osv.

Det fremgår endvidere af den sagkyndiges erklæring, at selvom batteriets levetid har ligget en hel del under det normale, så er sandsynligheden for en fabrikationsfejl meget lille. Nævnet må derfor lægge til grund, at den korte levetid skyldes en uhensigtsmæssig brugspåvirkning.

Det fremgår af købelovens § 75 a, stk. 1, at køberen i forbindelse med købet skal have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Da måden, hvorpå batteriet oplades, bruges osv., har afgørende indflydelse på batteriets levetid, og da en almindelig forbruger ikke kan forventes at have den fornødne viden herom, finder nævnet, at en sådan brugsanvisning må anses for nødvendig.

Vedrørende batteriet er følgende angivet i manualen:

”Vedligeholdelse af batteriet

Følg disse anvisninger for at passe på batteriet:
• Brug kun batterier af samme type ved udskiftning. Sluk for computeren, før du fjerner eller udskifter batterier.
• Du må ikke pille ved batterierne. Opbevar dem utilgængeligt for børn.
• Bortskaf brugte batterier i henhold til lokale regulativer. Indlever om muligt batterierne til genanvendelse

herfra http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/kollaps/

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-02-08 23:27

Hvilken type batteri, snakker vi om?????
Hvad mener du med levetid og forbrugstid????

Som nævnt i din tidligere tråd, er der ikke meget du selv kan gøre ved ladningen.

MVH

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 23:43

her er en sjov ting at kigge nærmere på medens søgningen fortsætter

http://www.computerworld.dk/art/41020?a=block&i=189

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 23:50

Der er åbenbart også et mega problem med nogle bærbare batterier
http://newz.dk/toshiba-tilbagekalder-flere-sony-li-ion-batterier

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 00:06
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 00:07
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 00:08
Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 13-02-08 06:07

Viskinge:

Det var fordi du i den tidligere tråd skrev at nogle batterier skulle oplades og aflades en hel del gange før de opnåede optimal kapacitet.

F.eks dette batteri til en Dell Xps:

http://www.batx.dk/navn/DellInspironXPSbatteri/moduler.aspx

Kan man sige hvor mange gange batteriet skal oplades/aflades før det fungerer optimalt, første gang man bruger det?

Eller står det min i de enkelte bærbares manualer? Tvivler på at der står noget avanceret om det.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 13-02-08 08:12

er med på en kigger - området er vær at udforske

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 460 point
Dato : 13-02-08 12:30

Det var jo et godt eksempel, du trak frem der, vedr. batteri til en dell.

Der er noget galt i annoncen !!!!
De skriver at det er et Li-Ion batteri, men det tror jeg ikke på.
Det er garanteret et Li-Pol (lithium polymer) batteri.
Hvordan ved jeg så dette ???

Kig en gang på spændningen (volt). Man kan ikke sætte Li-Ion batterier sammen så de giver 11,1 volt. Men derimod giver 3 Li-Pol celler i serie, lige nøjagtig 11,1 volt!!!

Det er jo ikke nemt, når forhandleren ikke ved hvad det er han sælger.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 13-02-08 22:16

Tak for hjælpen allesammen.
Fik set lidt på de forskellige links.

Må lige få læst lidt mere om volt oa.