/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batterier. første Opladning?
Fra : Sygate
Vist : 617 gange
300 point
Dato : 12-02-08 00:28

Jeg har ladet mig fortælle at i mobiltelefoner er der kommet en ny slags batterier. Så det med at man skal oplade batteriet i 12 timer osv. er ikke længere nødvendigt.

Det gælder vel også bærbare computere og spejlreflekskameraer?

Nogen der kan bekræfte at jeg har ret? Gælder det alle 3 produkter som jeg nævner?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 00:30

Jae nye batterier skal kun have den tid som står i brugsanvisningerne og den tid er stætkt reduceret end i gamle dage det er liteon batterier du mener ikke?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 00:32
Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 300 point
Dato : 12-02-08 17:48

Ja, og nej !!!

Det hele kommer an på hvilke batterier, og hvad udstyr de sidder i.

I en mobiltelefon, sidder der faktisk en lillebitte computer, der kun holder øje med batteriet, bla. opladningen. Programmet i denne lille microprocessor, er optimeret til lige netop denne type batteri, og skal jo kun oplade dette ene batteri. Chippen bestemmer 100% hvordan det oplades (bedst muligt), og du har ingen indflydelse på denne procces, ud over, om lader er tillsluttet eller ej.
Når batteriet er 100% opladet slår chippen fra, uanset om laderen stadigt er tilsluttet. Med andre ord, kan et mobiltelefon batteri kun oplades korrekt. Dette er ikke helt nyt mere, og har virket på denne måde i flere år. Microprocessoren er næsten altid indbygget sammen med batteriet. Hvis man skiller et mobilbatteri ad (pas på der kan være eksplosionsfare) er der som regel loddet en lille printplade på selve batteriet, som chippen sidder på.

Det samme gælder for batterier i en bærbar PC, men her er det ikke altid at microprocessoren sider i batteriet. Den kan også sidde på "bundkortet". Men igen, den bestemmer 100% over opladningen.

Jeg er næsten også sikker på at det gælder for et kamera med indbygget batteri.

Det eneste sted idag man næsten bestemmer over ladningen, er i manuelle "universalladere" af den type der feks. kan lade 4 batterier af gangen. Der er dog kommet flere "intilligente" ladere af denne type på markedet i dag. Batterier der kan oplades med disse "universalladere" er næsten altid af typen Ni-Cd eller Ni-MH.

Batterier til mobiltelefoner, bærbare og kamera er (i dag) næsten alle af typen Li-Ion eller Li-Pol. Disse er vanskelige at have med at gøre, især opladningen, derfor har man ofret en microprocessor til at holde øje med dem.

Håber du forstår lidt af dette. Det er et kæmpe område, det at oplade et batteri korrekt, og der sidder 1000 vis af ingenører over hele verden, der ikke laver andet hele deres liv.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-02-08 22:21

Glemte lige, du skrev:

Citat
Så det med at man skal oplade batteriet i 12 timer osv. er ikke længere nødvendigt.

Det ved jeg ikke hvor du har det fra (12 timer)

Ni-Cd og Ni-MH der lades med en manuel lader, med 0,1 C (en tiende del af kapaciteten) bør lades første gang i 24 timer !!!!
De skal lades og aflades flere gange, før de når fuld kapacitet. Jeg har testet nogle AA batterier som først nåede deres kapacitet efter 16 op og afladninger !!!!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 12-02-08 23:08

Tak for hjælpen begge to..
Interessant læsning. Jeg blev klogere.

Jeg skal lige læse lidt mere om hvordan det præcist fungerer med et batteri til en bærbar.

Opretter lige et spørgsmål til 480 kun med det. Så hvis du har et link til noget specifikt der kun gælder bærbare batterier så smid det endeligt. Gerne avanceret læsning.