/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Varmepumpe til sommerhus
Fra : bellawow
Vist : 2125 gange
50 point
Dato : 29-01-08 20:21

Vil gerne vide mere om Varmepumper" luft til luft" er der nogen man skal holde sig væk fra og andre der kan anbefales.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 20:30

Det er ok især når det ikke er så store rum der skal opvarmes de billigste er Kinermodeller og holder ikke så godt og så er der noget med drivmidlet ikke er godt for vores jord og miliø så køb kvallitet fra vesten er mit råd

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 21:56
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-01-08 23:08

Hej bellawaw. Vores nabo har lige fået installeret en. De er meget begejstret for den, det eneste de fortryder er at de ikke gjorde det for længe siden. Så gå du bare igang!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-08 09:09

To fabrikater har "rigtige" sommerhusmodeller.

Panasonic N-serien. Har 8 - 10° funktion når man ikke er i sommerhuset. 3 års total garanti og 5 års kompressorgaranti. Men vær sikker på du får en danmarksmodel. Der er også parallelimporterede apparater i omløb og de kører ikke nødvendigvis godt i DK. Og parallelimportørerne er nogle grise til at overholde deres garanti. www.danmarkspumpen.dk snak med Jesper og han finder en forhandler.

IVT Nordic. Den første model der kunne klare 10° funktionen. En anelse mere støjende. Men kører suverænt. Virker faktuelt ved ekstrem lave udetemperaturer. Er designet specielt til Sverige og deres frostgrader. Nok markedets bedste virkningsgrad ved hård frost. www.naturvarme.dk find selv den der bor tæt på dig.

Begge er smådyre.

->Suno....du sludrer. Kineserne bruger samme kølemiddel. De kan bare ikke bygge varmepumper. Det er for klejn lavet. Styringsmæssigt er de ikke tilpasset nordisk klima, og hovedparten har derfor kolossale problemer med at holde isen væk fra udedelen. Driftøkonomi- og støjmæssigt er de en katastrofe. De sælges til gør det selv montage. Dvs man får ikke suget vakum = forfærdentlig dårlig driftøkonomi. I de fleste tilfælde har de selvmonterede anlæg tabt fyldningen indenfor det første år, hvorefter du kan smide anlægget ud.

Kommentar
Fra : gunmandy

Dato : 30-01-08 09:29

Jeg har købt en via nettet fra Sverige (kursgevinst) og fået den monteret i sommerhuset og sparet ca 50 - 60 % på varmeregningen.
Når du skal have den monteret så tjek prisen grundigt de tager ca en dagsløn (2000- 2500) for max 2 timers arbejde, overtal evt din nabo til også at få en varmepumpe, så er de måske til at handle med både ved køb af varmepumpen og monteringen.
Hold dig væk fra billige varmepumper.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-08 09:42

Og hold dig skrækkelig langt væk fra svenske internetbutikker. Citcop og Onzza har snydt kunderne i lange baner ved ikke at opretholde deres garanti. Ligeledes har de snydt kunderne så det klaskede ved at sælge Panasonic BEREGNET for det sydeuropæisle marked, i norden. Liiiige en anelse billigere end via de officielle kanaler.

->Gunmandy. Det er kun møgsvin og fuskere der bruger to timer på en klimamontage. Alene tomsugning tager mindst en time. Det du henviser til er møggrebsmontager med flexible rør = fusk. Almindeligvis bruges ca 6 - 7 timer on site, når der skal bores hul i ydervæg. Føres intern strøm. Trækkes afløb. Rør skal gå nogenlunde pænt. Lidt kabelbakke til at dække af med. Endvidere tæthedsprøver en seriøs montør med sæbevand og læksensor. Alt det når du ikke på 2 timer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-08 09:50

...i DK er der også et par stykker med lig i lasten. Hvis jeg var dig kontaktede jeg en af de to jeg henviste til. Så er garantien nemlig iorden! Specielt på Panasonic har der været haverier på udedelene. Og Onzza-kunderne har haft store problemer. Citcop endnu større. Alle anlæg solgt via den officielle importør Kinnan i Sverige, dvs handlet via el-selskaberne eller Findan-Gruppen har bare fået nye udedel, monteret og det hele - totalt uden omkostninger. Lidt det samme med dem der købte billige LG ved Fukura (de røg på røven, og kører nu med et andet navn). Importørerne af kina-kram gider vi ikke kommentere. I de fleste tilfælde bliver firmaet ikke meget mere end et år gammel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-08 09:52

--->Gunmandy...... Hvad tjener du egentlig? Hvis et firma udfakturerer 2 - 2500 kr for en dags arbejde, ryger de på røven imorgen. Prøv med 4000 istedet for en dags arbejde, incl moms.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-08 09:56

Hvis en montør får 165 kr/timer tillægger du ca 30% til sociale omkostninger og feriepenge. Så er du på 215,- Så lidt til bilen og værktøjet, så er du på 250,- Mester skal tjene et eller andet, ellers er der ikke noget at betale husleje med og heller ikke noget til hans løn. Ergo udfakturer han ikke under 350 - 400 kr pr timer + momsen. Sådan er det. Andre faggrupper tager det samme eller meget mere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 10:13

3773 ka du nu holde styr på det hele i denne tråd og pas nu på du ikke siger noget forkert for så kommer der nok en eller anden nød og retter på dig straks Tror faktisk jeg har det der kineser ævl fra en af dine tråde men man skal ikke tro alt hvad man hører

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 25 point
Dato : 30-01-08 10:22

Nix Suno......

Kineserne kører stort set alle på R410a idag. Dette kølemiddel arbejder med særdeles høje tryk, derfor bør montage heraf udføres at kompetent personale. Det jeg tidligere har henvist til er at tidligere kinesere anvendte R407C. Dette kølemiddel har noget større glide( de gasser det er blandet af har forskellige kogepunkter). Dette gør at selv et lille bitte udslip, totalt kan forandre gassen egenskaber og ødelægge din virkningsgrad totalt. Når man så bruger denne gas til at "skylle" med istedet for at tomsuge, er chancen for at anlægget kører af helvede til ganske enorm. Men 407 er ikke værre formiljøet end 410. Begge er ganske lovlige. For en del år siden var der nogle få der forsøgte med import af R22 maskiner fra både kina og østbloklandene. DETTE ER FORBUDT og noget miljøsvineri. Men det har jeg ikke nævnt noget om før.

...og hvis du synes det er fejl i noget af det skrevne skal du endelig sige til Suno!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 10:46

Nej da man skal skam heller ikke være bleg for at tage ved lære når læren er god

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 30-01-08 11:02

Mit hus brændte ned til grunden, 2006. Vi har fået bygget et nyt hus på samme plads som det brændte. Vi købte en Varmepumpe som erstatnig for et Fyr. Den var ganske dyr, 60,000 kr.
Den har hidtil fungeret udmærket. Vi har heller ikke haft så meget frost, denne vinter.
Nu slipper vi for at skaffe brændsel, bære brændset ind og gøre rent ved varmepumpen som er plaseret ude i et udhus. Varmepumpen er Luft til Vand. Det betyder at vi har gulvvarme og ingen radiatorer. Som sagt vi er meget godt tilfredse.
Jeg er 80 år, og kommer en del på Plejehjem i Aktiviteten. Og min hustru vil heller ikke komme til at beskæftige sig med brændehugning.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 11:31

.... Og min hustru vil heller ikke komme til at beskæftige sig med brændehugning.....

Det er hun sikkert glad for hr Wesper

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 30-01-08 18:03

Tak for svaret 3773.