/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
400v varmelegme på 230volt
Fra : thjalfe
Vist : 2651 gange
100 point
Dato : 28-01-08 21:57

Hej

jeg har et 400v varmelegme på 4.5kw der jo normalt skal have 2 faser, mit spørgsmål er så- hvis jeg nu giver varmelegmet 1nul og 1fase hvad er effekten så ?

Håber nogen kan hjælpe

Hilsen Søren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-01-08 22:17

Kommer an på om du har en 2.5mm ledning med en 16A for an eller en 1.5mm ledning med 10 eller 13A foran.

Jeg går ud fra at dit dilemma er at du ikke har 380/400V ogf derfor vil bruge 220V.

Du kan så trække som følger:
10A 2300W
13A 2990W

Det er fuldt lovligt at anvende en 13A frem for en 10A.

Har du 380V kan du trække som følger:
16A 3680W - 3X380V (16A) = 18.24KW

Så hvis dit varmelegeme, trækker alt det den kan så springer sikringen efter kort tid

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-08 22:27

1,5 kW ( 1500W) sår'n ca. der omkring.
Gambrinus

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 28-01-08 22:30

Tak for svaret

Mit dilemma er: jeg har 2 el gryder på hver 13,5kw og har ikke mere end 2x16 amp grupper i det rum hvor de skal bruges- hver gryde har 3 varmelegmer på 4,5kw og så spekulerer jeg på om legmerne kan kobles anderledes end de er fra start med 2 faser.
Jeg behøver ikke de 13,5kw men vil dog have så meget som muligt ud af dem

Hilsen

Søren

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 28-01-08 22:31

Kvadratrod 3 mindre Ca. 2600W

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 28-01-08 22:35

Nej undskyld ca 1500W Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-08 22:35

Det kan jo regnes som Ohmsk belastning.

P = U^2n / R

Ved 400 Volt :

4500 = 400^2 / R =>
R = 35 ohm

Ved 230 Volt :

P = 230^2 / 35 =>
P = 1500 Watt
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-08 22:41

Nååå... Ja...... 15063637

Kvardratrod 3 i anden mindre. =>
3 gange mindre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-08 22:51

Tjaa ...
Et varmelegeme bruger jo ved 230 Volt :
1500 W / 230 volt = 6,5 Ampere.
Så du bør jo sår'n set kun ha' 2 varmelegemer på en 230 Volt 16 Ampere gruppe.
Gambrinus
(Hvis jeg forstår det kortekt)

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 28-01-08 22:51

Jeg havde så regnet med at koble et varme legme med 2 faser og koble 2 med nul og så dele den sidste fase, tror i det går ? giver det ikke 7,5kw ?

Hilsen Søren

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 28-01-08 22:56

Det er 2x 3faset grupper 400v

Hilsen

Søren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-08 22:58

Når du bruger liniespændingen i stedet for yderspændingen i et trefasesystem bliver effekten præcis 1/3 . Det er helt elementært. og skal ikke regnes ud.
Man kan spare alle de lange og delvis forkerte udregninger.

ved 230 V vil en gryde trække 1500/230 A . Det er ca. 6,5 A . Du kan mageligt have to gryder på en 230 V gruppesikring. Måske går det endda godt med tre, hvis de ikke er tilsluttet for længe og sikringen er en gammel smeltesikring der sidder med god køling.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-08 23:01

Det kunne nemt misforstås hvad jeg skrev ovenfor . der skulle stå :

Du kan mageligt have to gryder på en 230 V gruppe med 16 A sikring

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-01-08 23:10

Citat
Mit dilemma er: jeg har 2 el gryder på hver 13,5kw og har ikke mere end 2x16 amp grupper i det rum hvor de skal bruges- hver gryde har 3 varmelegmer på 4,5kw og så spekulerer jeg på om legmerne kan kobles anderledes end de er fra start med 2 faser.
Jeg behøver ikke de 13,5kw men vil dog have så meget som muligt ud af dem

Dine gryder har aldrig kørt på kun 2. faser/400v de har kørt på 3.faser/400v
og du skal koble det ene varmelegme fra og sætte de 2 andre parrelæl over 230 v så har du ca. 3000w pr. grude, det kan en 16 A sikring saktens klare, men kan du opnå den temperatur du skal bruge på de 3000w

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 28-01-08 23:17

Hvert legme er beregnet til 2 faser- de 3 faser er fordelt sådan L1 L2 og L2 L3 og L3 L1

Søren

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-01-08 23:38

" Dine gryder har aldrig kørt på kun 2. faser/400v de har kørt på 3.faser/400v
og du skal koble det ene varmelegme fra og sætte de 2 andre parrelæl over 230 v så har du ca. 3000w pr. grude, det kan en 16 A sikring saktens klare, men kan du opnå den temperatur du skal bruge på de 3000w "

PS. Det er selvfølge 16A pr. fase, pr. gryde ved 230V, men hvis du har 2.faser 16 A 400v, kan du bruge en gryde og de to af varmelegmerne, så har du 9 kw i en gryde til at opnå en højre temp. men du kan ikke bruge begge gryder på samme tid når du kun har 2.faser 16A

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-01-08 23:44

Hvis du har alle 3. faser R, S & T på en 16 A gruppe tilrådighed, kan den da trække en gryde, så skal du da ikke ændre noget.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-01-08 23:45

Citat
Når du bruger liniespændingen i stedet for yderspændingen i et trefasesystem bliver effekten præcis 1/3 . Det er helt elementært.

Jep.. Transor :
"Elementært min kære Transor"

Men du ved jo godt, at det er rigtig mange år siden, jeg gik over til mW og mA.
Og jeg fik da et rigtigt resultat ud af mine snørklede udregninger. Ik' ?
Gambrinus
PS : Hvorfor gøre det nemt, når man ka' gøre det besværligt ?

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 29-01-08 18:33

Jeg skal jo have så meget effekt ud af gryderne som muligt da de jo er på hver 100liter og det skal jo gerne have til at koge
Nogen bud på hvordan jeg får mest muligt ud af dem
Jeg har 2stk 3faset grupper til rådighed, og 25amp forsikringer før tavlen

Søren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-08 20:47

4500W/400=ca. 11,5 A

Gryden tilsluttes 2 faser så får den 400V Hvis du har en gruppe foran med 16 Amp
er det vel ingen problemer i det...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 30-01-08 21:21

som jeg skrev er der i alt 6 varmelegme på 4500watt så jeg forstår ikke helt dit svar

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-01-08 21:37

Ved en trefaset Ohmsk belastning er :
P = v3 * Un * In

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-01-08 22:08

Citat
Jeg har 2stk 3faset grupper til rådighed, og 25amp forsikringer før tavlen

Med en forsikring på 25 amp kan du max trække 30 Kw total i huset, og en gryde bruger 13,5 Kw og den kan du saktens bruge som den er monteret, men hvis du vil have to gryder i gang på samme tid, så skal lille mor ud af køkkenet, slukke vaskemaskinen mm. for der er ikke effekt til det.
Hvis du skal have gang i to gryder på samme tid, bliver du nød til at skifte alle varmelegmerne ud til 3 Kw pr.stk. og tilslut 400v til gryderne.
Du kan ikke montere om på de varmelegmer du har på 4,5 Kw pr stk, så du kan få verme nok på gryderne ved 230 V

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-01-08 22:09

Ved en trefaset Ohmsk belastning er :
P = V3 * Un * In

Ved 13.5 kW strømmen i den enkelte fase ( In ) være :
13500 = V3 * 400 * In =>

In = 19,5 Amp.

Det må betyde at, hvis du kobler det ene varmelegeme til 400 Volt og de 2 andre til 230 Volt, må det med et slag på tasken kunne køre med en trefaset 16 Am. gruppe.

PRØV !
Og mål strømmen på de tre faser og mærk efter om sikringerne bliver varme.
Hvis strømmen ligger et godt stykke under de 16 Amp. vil du jo så kunne udfører det samme eksperiment med 2 varmelegemer tilsluttet 400 Volt og et tilsluttet 230 Volt og måle igen.

Sår’n ville jeg gøre.
Ellers må du få de andre kloge hoveder om at beregne det mere præcist.
Men et er teori, andet praksis.
Gambrinus
PS :
Skidt med point.
Jeg vil hellere ha’ ØL !

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-01-08 22:16

I glemmer flere af jer helt V3 (Kradratroden af 3).
Strømmen i den enkelte fase bliver jo delt i to.
Endvidere er faserne ved 3 faset belastning faseforskudt 120 gr.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-01-08 22:22

Dettte gælder kun ved Ohmsk belastning, som der er tale om her.
Ved induktiv og kapasitiv belastning skal der blandes
både cosinus, sinus, kombinationseffekt og reaktiv effekt ind i formlerne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-01-08 22:36

Hjæææælppp Transor !
Få lige overbevist de her "handymænd", før de futter det hele hytten af.
Gambrinus
(Og ret mig, hvis der er noget jeg har overset)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-08 22:47

Så er du jo selv lidt af en "klovn" når du stiller et spørgsmål...
Et er du roder med strøm uden du har forstand på det.
Det andet er at du udvider dit spørgsmål undervejs (og selvfølgelig mit problem at jeg ikke bruger tid på at læse hele tråder).
Jeg syntes du skal ringe til en elektriker og lade ham løse dit problem, der er jo også det problem at du også skal tænke på om der er tværsnit nok i dine kabler til gryden.

Men det var bare et synspunkt...

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 31-01-08 17:15

Måske er jeg en klovn og det beklager jeg, og at jeg har udvidet mit spørgsmål beklager jeg også
men, jeg havde forstået at det faktisk var tilladt herinde.
Jeg har talt med 2 forskellige elektrikkere som heller ikke var helt sikker på den bedste løsningen på mit problem.

Søren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-08 02:36

totalt kan du trække 25A i hver ledning som har 230 V i forhold til Neutal . Det giver 5750W pr ledning . Det er klogt ikke at kalde dem faser, for hyænerne roder godt i liniefase og viklingsfase begrebet, og kan heller ikke regne med kvadratrødder. Så er det nemmere at regne pr ledning.

Hvis der er tre ledninger som hver kan trække 25 A bliver det til 3x 5750 W =17250 W.

Det er det du kan trække maksimalt uden at overbelaste forsikringerne. Det bliver samme effekt ligegyldigt hvad hyænerne kalder det.
Hvis hveret varmelegeme er til 400 V skal de forbinfes i trekant, og hvis de er til 230 V skal der forbindes i stjerne for at en gryde giver de 13,5 KW. Så har du kun strøm til en gryde uden at overbelaste forsikringerne.

Hvis varmelegemerne er til 400 V kan du alligevel forbinde i stjerne. Det giver 4,5 kW pr gryde og du kan have to gryder på samtidig uden at overbelaste. Det var vist også det dit oprindelige spørgsmål gik på .

For maksimal udnyttelse af din installation, kan du forbinde den ene gryde i trekant og den anden i stjerne. Så får du en hurtig og en langsom , som kan være på samtidig . Det giver i alt 18 kW og går vel lige an.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-08 14:34

Jeg ved ikke hvem der er klovn, hyænerne eller handymænd, MEN jeg ved at mit blodtryk koger nu, men det gør gryderne ikke med de forvirende forklaringer der er her på siden, nogen ved forlidt om emnet og andre har glemt hvad de har lært. MEN TIL SAGEN.

Der er tilrådighed 3. Faser/400volt og 25Amp forsikringer. det giver en total effekt på 30 Kw ved 400v drift til huset og en >
effekt på 5,750 Kw pr fase ved 230v drift = total 17,250 Kw. ved 230v drift.

Ved 3.fase 400v drift og 16Amp sikringsgruppe, giver det en total effekt på 19,2 Kw

Ved 1.fase & NUL>230v drift og 16Amp sikringsgruppe, giver det en effekt på 3,680 Kw pr fase og en total effekt på 11,040 KW ved alle 3 faser & NUL.

Vi har 2. gryder med 3 styk 4500 Watt/400volt, varmelegmer i hver gryde.

En gryde vil hvis den kobles i Trekantkobling bruge 13,5 Kw ved 400v drift, så EN gryde der er koblet på en 16Amp sikrings-gruppe ingen problem.

Skal der 2 gryder tilsluttes på denne måde, nærmer vi os totaleffekten for huset på 30Kw, så er det at lille mor skal ud af køkkenet

Hvis den samme gryde kobles i Stjernekobling vil den bruge 4,5 Kw ved 400v drift, så nu kan der tilsluttes TO gryde på en 16Amp sikrings-gruppe uden problem !!. men det tager tid før det koger

Hvis den samme gryde kobles i Stjernekobling OG PÅ 230V DRIFT med NUL i midten, vil den bruge 4,5 Kw ved 230v drift !!!!! men det tager meget lang tid før det koger

Så skal der vilkelig koges noget i en fart, skal der kun bruges en grude son den er. skal der to gruder i gang på samme tid med god effekt skal varmelegmerne ændres.

FORSLAG: Brug en gryde som den er, den anden gryde tilsluttes der kun to varmelegmer, hvor den mindst belastede fase i huset deler de to varmelegmer, hvis det er fase T, skal der et varmelegme på fase R & T, og et på fase S & T.

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 01-02-08 15:42

Hvad nu hvis jeg kobler 1 varmelegme med 400v(2faser)og de to andre 230v med en fælles fase og så gør det samme på begge gryder ??

Søren

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-02-08 15:54

Det kan du godt, og du har så en samlet effekt pr grude på 7500 Watt, men hver gryde skal tilsluttes hver sin 400v/16Amps gruppe.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-02-08 16:02

PS: Når jeg siger at du kan kræver det at du ved hvad den totale strøm/forbrug/effekt er på hver fase i huet, for det er ikke ligemeget hvilken faser du bruger til de t0 varmelegmer du vil give 230V, 2 varmelegmer der er i parrellel og på 230v bruger ca 13Amp på fasen, 4 varmelegmer på samme fase, springer din forsikring på 25 Amp.

Godkendelse af svar
Fra : thjalfe

Dato : 01-02-08 17:22

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-02-08 17:39

Selv tak, Håber at du får gang i gryderne

PS. hvad skal du koge i gruderne ?

Kommentar
Fra : thjalfe

Dato : 22-02-08 17:06

Der skal laves øl i gryderne

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-02-08 17:14

ØL, det lyder spændende, hvornår skal vi smage har du fået gang i gryderne ?