/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Svær matematik
Fra : Chr-Viskinge
Vist : 4245 gange
100 point
Dato : 28-01-08 13:38

Hej

Jeg leder efter noget svær matematik (gymnasie/universiets niveru)
Jeg går selv i 10. klasse, men min lærer har svært ved at ''underholde'' mig i matematik timerne.

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde noget, evt. om der er nogen der har noget liggende.

Det må gerne være ligninger, brøker, og sån noget helst.

MVH Viskinge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-08 13:44

Prøv at kikke på denne side, jeg vil tro der er noget svært imellem

http://www.duda.dk/Grundfag/Matematik/matematik.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-08 13:54

Der er også mange gode forslag i denne tråd

Meeen den koster altså 50 point

http://www.kandu.dk/Spg114082.aspx

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-01-08 14:16

Prøv at se denne side med opgaver på gymnasieniveau og derover.

Citat
Månedens elevopgave med Jens Carstensen som redaktør er nu på websitet hver måned.
Nye opgaver indlægges ca. d. 1. i hver måned (pånær juli og august).
Sponsoreret præmie: 1 stk. lommeregner fra Casio (ClassPad 300 plus) eller fra Texas (N'Spire).

Opgavehjørnet med Jens Carstensen som redaktør er nu på websitet hver måned.
Opgaverne er meget svære, og beregnet på matematiklærere og professionelle matematikere.
Nye opgaver indlægges ca. d. 15. i hver måned (pånær juni og juli).

http://www.emu.dk/gym/fag/ma/

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-01-08 14:17
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-08 15:06

Jeg sidder lige med en rigtig opgave, hvor du skal tænke selv:

Et køretøj med en akselafstend på 3 meter har en vægt 400 kg på forhjulene og 800 kg
på baghjulene når det står på plan vej. Tyngdepunktet ligger en halv meter over vejbanen.

Hvad er vægtfordelingen mellem for og baghjul når det kører op ad en bakke med en hældning
på 20 grader? Og når det kører ned ad den samme bakke??

God fornøjelse, Svend

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-01-08 15:29

svendgiversen det er da ikke svær matematik for vores lyse hoved !

Kommentar
Fra : Naqibullah

Dato : 28-01-08 16:50

Hej her er den

http://www.elever.tk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-08 16:58

Vist svært nok Palle, selv for en kvik elev i 10. klasse?
(kræver næsten kendskab til sinus og tangens)
og du har jo bemærket at tallene er gjort pæne...

Vor aktuelle opgave er en 14 ton mejetærsker, med mulighed for hjulslip.

Og Chr-Viskinge, opgaven kan udbygges med akcelerations , rulle og vindmodstand,
sogar med sidehældning, kørsel i sving, hvor køretøjet måske vælter, etc.

Da du er så god til at løse givne matematik opgaver, det svære er ofte at opstille kriterierne, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-08 17:00

Naqibullah ... for at få opgaverne rettet, kræver det så ikke, at man går på det gymnasium??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-08 17:46

Lidt uden for emnet...

Der er nævnt link til så mange dygtige matematik lærere, som jeg ikke kendte;
(nok også dygtigere end Klumme' s nevø' s lærer, der aldrig kom tilbage).

Mon en af dem kan klare mit stadigt uløste SuperElipseStabilitets spørgsmål under fysik?

Hvem, og hvordan får jeg videregivet opgaven?? Svend

Kommentar
Fra : Chr-Viskinge

Dato : 28-01-08 21:05

Ingen der har nogle ligninger? Gerne svære..

Jeg underholdte mig lidt med denne:

Citat
Bestem heltallene a, b, c, d og e udfra følgende ligning:
(x^2 + ax + b)(x^3 + cx^2 + dx + e) = x^5 - 9x - 27.

Men løste den i løbet af forholdsvis kort tid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-08 21:15

Fik du kikket i linket fra duda??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-08 08:26

Hvis du kun vil løse færdigt opstillede ligninger, så gør som Nordsted og HelleBirgitte siger...

I det rigtige liv skal man selv opstille ligningerne,
bedre at løse opgaver relateret til noget eksisterende...Svend

Kommentar
Fra : Chr-Viskinge

Dato : 23-03-08 21:58

Vil hellere have opstillede ligninger, end nogle jeg selv skal spille op..

Kommentar
Fra : loladi

Dato : 12-04-08 21:24

HEJ...
PRØV AT KIGGE PÅ DETTE (HÅBER DU KAN FINDE NOGET)
http://www.emu.dk/elever7-10/fag/mat/oevelse.jsp