/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Er en driver en driver?
Fra : Sygate
Vist : 411 gange
300 point
Dato : 26-01-08 22:39

Ja underlig overskrift

Det jeg mener er om man bedst udnytter en bestemt hardware enhed hvis man bruger driveren fra det firma der har fremstillet den, eller om man kan finde alternativer der er lige så gode derude?

Altså kan man altid finde alternative drivere til ALT hardware?

Tanken kommer fra Linux. Der er der jo en masse drivere der er "hjemmelavet" af andre end de firmaer der laver hardwaren, så vidt som jeg har forstået. Eller tager jeg helt fejl?

Hvis jeg nu har købt en maskine med Vista på eller med Xp eller med noget andet, kan jeg så ikke ALTID finde drivere til al min hardware? Eller er der virkelig nogle der fremstiller hardware til et bestemt operativ system?

Altså kogt ned:

Kan jeg risikere ikke at få fuld udnyttelse af min hardware hvis jeg msider linux på min computer der er vista på?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-08 22:49

Jeg tror det er sådan at en masse interesserede superbrugere af IT, der bruger Linux og de er IT folk som ser en ære i selv at lave drivere, mange af dem kan nok programmere lidt.

Hvis du har ældre hardware så er det ikke sikkert at producenten laver driver til Vista. Det er op til dem. Og så virker de ikke i Vista. Men så kan man prøve sig frem med drivere til andre f.eks.
printere, måske finder man en der virker. Men måske ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-08 00:04

En driver af anden oprindelse, vil normalt kunne bruges; forudsat den der har skrevet kildeteksten i den, har viden om den hardwaare der skrives driver til.
Original driveren må nok betragtes som den bedste løsning, da de kender produktet som driveren skal understøtte, langt bedre, og derfor får driveren til at kunne styre alle funktioner; hvilket ikke altid er tilfælde i en andenparts driver.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 27-01-08 04:39

Citat
Kan jeg risikere ikke at få fuld udnyttelse af min hardware hvis jeg msider linux på min computer der er vista på?
svaret er kogt lige så meget ned som dit spørgsmål blev her, start med at køre Linux fra en live CD, der kan du afprøve om din hardware virker, de fleste nødvendige drivere er på live CD, hvis du vælger at installere, så vil du blive tilbudt opdatering til nogle drivere og en masse andet til Linux, op dateringer vises som et tilbud, som du kan gennemse og læse beskrivelse af, før du installere opdateringer, min personlige erfaring er at Nvidia ikke har lavet en ordenlig Linux driver, men det kommer måske, min gamle Acer scanner fra forrige århundrede kan jeg heller ikke få til at virke under Linux, men den kan virke under Vista, det krævede dog lidt fix fax at få det til at køre, overvejer du Linux så en en gratis distro og brænd den som ISO fil på en CD (Suse 10 kræver en DVD eller 7-8 CDer) og prøvekør så Linux fra live dvd/cd, det koster ikke andet end den blanke cd pris. Samme mulighed får du ikke når du skifter til Vista, der er det bare at krydse fingre for at noget af din hardware kan køre under Vista

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 27-01-08 14:01

Tak for hjælpen allesammen !

Ja jeg bruger i forvejen linux og alt kører fint.
Dog ved jeg ikke om det havde kørt bedre hvis det var Xp som computeren var født med.
Men den kører jo fint nok og hurtigt nok. SÅ det er vel ok. Ville bare være sikker på at man får brugt det man har betalt for.

Den nye venter jeg med at smide linux på, til jeg har set hvordan den kører med vista. SÅ kan jeg sammenligne hastigheden ved både krævende ting og almidelig brug.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-08 14:10

Selv tak, håber du blev lidt klogere af mit vrøvl