/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Test af hardware
Fra : plb
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 24-01-08 20:51

Hej

Jeg har lige samlet en pc af gamle dele og jeg fik nogle fejlmeldninger under installation af win xp
Så jeg tænkte jeg ville prøve at tjekke hvor stabil pc'en var og hvilke dele der evt var i stykker.

Dele jeg er i tvivl om virker er følgende:
Cd drev
Floppy
HDD
CPU
PSU
Grafikkort
Det er faktisk alt andet end bundkortet som jeg er sikker på virker

Findes der programmer der kan teste de forskellige dele individuelt så jeg kan se om det virker?
og et program så jeg kan belaste systemet 100% i omkring 24 timer for at se om det kører stabilt?

mvh PLB

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 21:07

Bare monter dem EEN af gangen....

Kommentar
Fra : plb

Dato : 24-01-08 21:13

Hehe jaa. Men jeg kan jo ikk starte min pc uden PSU'en eller uden RAM

Men jeg har selv fundet frem til memtest86+ og prime95

Nu mangler jeg bare nogle programmer til at teste:
Grafikkort
HDD
og CD drev hvis det er muligt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 21:16

Hvorfor programmer....

Hvis det andet virker er det da bare at montere EEN ting af gangen ????

Kommentar
Fra : plb

Dato : 24-01-08 21:24

Nå ja - Det jeg mener er at jeg lige har gemmenført windows installation, med minimum hardware tilsluttet.
Så ville jeg prøve at teste alle tingene så de ikke køre med en eller anden fejl og så efter nogle timers brug så går ned.. Tænkte bare om man ike kunne teste sine hardware dele for at se om de virker og så evt. udskifte dem der ikke gør

Kommentar
Fra : plb

Dato : 24-01-08 21:31

Jeg sidder forresten også med et andet problem. Jeg er i tvivl om hvilken processor der sidder i pc'en. Jeg mener det er en AMD athlon 3200+ men jeg tror ikke bundkortet understøtter den processor - men hvordan finder jeg ud af hvilken processor der sidder i? jeg kunne ikke se noget på selve CPU'en da jeg satte den i udover det var en AMD athlon.. Så hvordan finder jeg ud a hvor kraftig cpu'en er?

Jeg mener nemlig at FSB er låst af jumpere som standart på det her bundkort og så skal man fortælle bios at den fx godt kan køre med 133 eller 266 alt efter hvor meget det nu er..

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 24-01-08 22:10

Kig i

Kontrolpanel > Ydelse og vedl. > System > Hardware > Enhedshåndtering > Processorer

Kommentar
Fra : plb

Dato : 24-01-08 23:11

WinXPeter -> der står kun "AMD Athlon(tm) XP

Det jeg gerne ville vide var om det er en Barton 3200+ eller mindre - for kan nemlig se at bundkortet har sat 100 mhz som standart FSB og det kan kun ændres ved at ændre på nogle jumpere, så jeg ville bar være sikker på hvilken processor det er da det ikk er min hensigt at overclock den, men bar at indstille den korrekt

mvh PLB

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 24-01-08 23:23

Så må du se om der står noget i din BIOS (også muligt det står på skærmen under opstart)

Kommentar
Fra : plb

Dato : 24-01-08 23:34

Under opstart og i BIOS står der kun at den kører med 1270 mhz og jeg havde 3 athlon processorer liggende og ingen af dem burde køre med den hastighed

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-01-08 02:15

Hent dette program SIW http://www.gtopala.com/ eller http://www.majorgeeks.com/download4181.html så kan du se alt om din Hardware.

Jeg syntes selv at SIW er det bedste.

//bentjuul

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-01-08 09:25

Prøv at downloade Everest og installere det, det findes i en free gratisversion på nettet, og giver en komplet oversigt over din PC.
www.Lavalys.com\EVEREST Home Edition\everest.exe

Kommentar
Fra : plb

Dato : 26-01-08 01:46

Jeg havde allerede Everest og SIW fortalte bare det samme - hvad min FSB kørte og lagde det sammen med multiply'eren - Men de kunne fortælle mig at kernen var en Barton og ved at den var en 3200+

Så var det løst

Jeg fandt et program der hedder CPU Stability Test, som kan teste forskellige dele af ens hardware for så at se hvad der er galt.. i mit tilfælde var det rammene .

Men jeg lukker spørgsmålet da jeg egentlig selv fandt frem til det program jeg skulle bruge

Mvh PLB

Annuller spørgsmålet
Fra : plb

Dato : 26-01-08 01:47

Kig op ^