/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Parringsbevægelser
Fra : Tipsjensen
Vist : 2772 gange
500 point
Dato : 01-01-08 00:27

Vi har lige fået en Jack Russell terrier, nu 13 uger gammel. Det er første gang vi har hund, så vi har slugt en del litteratur og følt os godt forberedt (teoretisk!). Vi prøver at fremstå som gode ledere for kræet, tilbyder den mange adspredelser i form af snuseøvelser, motion, møde forskellige situationer og mennesker og dyr samtidig med at den får ro til at lære os og sit nye hjem at kende. Den fremstår rolig og afbalanceret, men lige pludselig er den begyndt at lave parrringsbevægelser på både vores gæster og vi to ejere..Vi er frustrerede over det. Er der nogle der har nogle gode råd i den forbindelse? Er det normal adfærd? Hvordan stopper vi det?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-01-08 00:35

Det bedste forsvar er nej, er i på afstand så klap i hænderne og evt. kald den til jer, hvis det er gæsterne det går ud over. I hvertfald iret sæt den med et bestemt nej, og når det er udført og den gør det, så afled den med at kaste et stykke legetøj i dens nærhed og få den til at tage det i stedet for jer. God arbejdslyst og hygge med jeres lille ny og godt Nytår.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-01-08 01:13

For ikke ret lang tid siden så jeg det der med Hunde adfærd med hende fra England.

Hun var kommet til en familie hvor de havde samme problem.

Hendes løsning var at når den gjorde det skulle man komme med en høj og pludselig lyd. En lyd som hunden bliver opmærksom på. Efter 14 dage i huset, havde hunden stoppet sin adfærd.

Og det med den "humper" andre hunde. Så har min hund også gjordt det på en anden hund. Hun er også blevet "humpet" af en ældre hun hund. Jeg fik da at vide det havde noget med rang og magt af gøre.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 510 point
Dato : 01-01-08 01:14

Han er da tidligt ude

Men det er normal adfærd, han føler sig nu som en del af flokken men skal alligevel sættes på plads.

Forvent at han alligevel prøver igen hvis der en hun i brunst i nabolaget.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 01-01-08 01:33

Det har helt sikkert noget med dominans at gøre. - Når ens hund opfører sig sådan, tror vi (mennesker) straks at det har en seksuel karakter. Men det behøver det ikke at have. Som Laika_pigen skriver, har det noget med dominans og rangorden at gøre. Hvorfor skull tæver ellers 'rumpe' hinanden?
En hund der er 'even på', har magten - og en hund der lægger sig ned på ryggen er den underdanige. - Jeres hvalp prøver bare at finde sin plads i hierakiet.
Gør jeres hund forståelig, at det er jer der bestemmer! Et kort nej, efterfulgt af noget mere tiltrækkende - f.eks. et stykke legetøj eller andet som kan optage hunden.
Held og lykke med jeres forehavende!

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 01-01-08 09:58

Ja, det er en normal adfærd.
Det er en lannng prøvelse, at få det stopped.
Giv ikke op, hver eneste gang i ser den adfærd, så irettesæt hunden med et Nej!
Til sidst har I vundet!
Men kampen er lang!

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 01-01-08 14:52

Hej. Vores nu 4 måneder gamle "bølle" har også praktiseret denne "øvelser" på en stor tøjbamse, den har at putte sig op af på sin soveplads. Men det var kun nogle få gange, hvor den var noget hektisk. Jeg bortledte den bare, og så er det faktisk noget tid siden, jeg har set det. Det er helt sikkert lidt forbigående "magtudøvelser".

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 02-01-08 10:55

Tillykke med din hvalp...han lyder til at være ret kvik!

Som andre har skrevet er det et spørgsmål om dominans. I har fået en fysisk lille hund , men en hund med et ego på størrelse med en Mastiff!! Det er godt I har læst en del bøger for det kan I få brug for : En Jack Russel en en SKØN hund, men har brug for nogle konsekvente grænser, da den ellers meget let "tager over"!! Den er som ofte ret kvik og opdager meget hurtigt hvis ikke han synes der er styr på hierakiet.....og forsøger så selv at være Alpha han!!

Det lyder som om han er en heldig hund der har fået en familie der har sat sig ind i hvad det vil sigé at have hund..OG en Jack Russel!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : ChristinaW

Dato : 02-01-08 20:39

Hej..

Min mors hund gjorde præcis det samme - den udviser adfærd som om at det er HAM der er leder af "flokken", når han begynder på det, så giv et bestemt NEJ, eller lav en høj lyd.. For han kan blive svær at opdrage på senere også, hvis han tror han er flokfører!

Held og lykke med den lille ny

Godkendelse af svar
Fra : Tipsjensen

Dato : 03-01-08 16:34

Tak for svarene!