/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Aeg Diplomat
Fra : cartho
Vist : 1131 gange
67 point
Dato : 30-12-07 23:03

Jeg har en gammel Aeg Diplomat{380v}, som er begyndt at drille. Det startede med at HFI`en slog fra. Så skiftede jeg varmelegemet og nu slår den ikke længere HFI`en, men der er opstået et nyt problem.

Motoren vil ikke køre, undtagen lige til sidst i programmet, hvor den skal centrifugere. Den kører i ca. 3 sek. så stopper den. Tromlen kører let og remmen er ok.Skylning, udtømning osv. virker ok.

Jeg må nok lige tilføje, at jeg var temmelig voldsom, da jeg tog det gamle varmelegeme ud, da det var groet til i kalk, men alt er rengjort og tromlen kører som sagt fint. Men jeg behøver hjælp med den motor.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 30-12-07 23:47

Jeg er ikke sikker på at det har noget at gøre med din voldsomme udtagning af varmelegmet - Engang i mellem er kunderne ved at sende mig hjem igen når jeg går løs på deres vaskemaskiner med et lille koben

Men jeg tror at det er kullene i motoren der er blevet slidt ned - og skal skiftes. De sidder på motoren modsat akslen. Så vidt jeg husker er alle AEG maskiner lukkede i bunden, så du skal nok tage motoren ud for at skifte dem, men det er heller ikke så svært. Husk at det er et værre svineri med kulstøv, så hav ikke det fineste tøj på

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-12-07 23:50

Tjek lige om du er kommet til at rykke stikket der sidder på motoren lidt ud, eller der er rykket en ledning af, tjek lige også om det evt er kuldene i motoren der er slidt op .

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 31-12-07 01:15

Dansende_T du bruger et koben ? Kan det ikke blive et problem med at få varmelegemet til at slutte tæt efter sådan en behandling ? Bruger du sillicone, hvis du skulle komme til at lave en lille bule eller bøje pladen omkring hullet omkring hullet ?

Jeg vil checke kullene, men det er bare mærkeligt 2 fejl opstår lige efter hinanden.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 67 point
Dato : 31-12-07 01:26

Carto -> Nej, jeg har skiftet 100 vis af varmelegmer, men jeg har aldrig bulet et kar endnu..

Jeg har et af de små brede koben som jeg putter op nedefra så anlægsfladen på karret placeres på hjørnet - og det er meget stift.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 31-12-07 03:34

AEG Diplomat er det en vaskemaskine?
En motor som går på 380v, behøver tre faser, og det skulle ikke være så svært at få den igang.
Kører motoren hele Vasken?

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 31-12-07 04:27

Der er nogle kølepauser undervejs, hvor den står stille, hvis det er det du^ mener

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-01-08 15:25

Citat
AEG Diplomat er det en vaskemaskine?
En motor som går på 380v, behøver tre faser, og det skulle ikke være så svært at få den igang.
Kører motoren hele Vasken?

Forkert, motoren kører ikke på 380V - Den kører på en reguleret spænding fra elektronikken.

Men ellers.. Check motor kul og ledninger

Når du står bag maskinen skulle elektronikken gerne sidde i en plastik kasse til højre i bunden. Der er også mulighed for en løs forbindelse ved et af stikkene. Der er også ofte set dårlige lodninger på elektronikken, specielt omkring triac og på lodninger til det relæ der bestemmer motorens kørsels retning. ( også kaldet vendestyr)

- Anden

(Også stor erfaring med rep af hvidevarer, samt support til reparatører)

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 03-01-08 11:18

Ja tøjet i vaskekurven hober sig op
Jeg har checket kullene i motoren og der er masser tilbage. Jeg kan heller ikke finde nogle løse ledninger.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men motoren kan køre til sidst i programmet. Altså når den skal centrifugerer. Her kører den i ca. 3 sek. men hvis jeg "leger"{trykker ind og ud} med tænd/sluk knappen kan jeg holde den i omdrejninger.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-01-08 11:36

Det er jo som al anden fejlretning.
Følg problemet baglæns.
Hvis motor ikke køre:
- Får mortor strøm til ja / nej
- Hvis ikke hvorfår den så ikke strøm?
Jeg kender ikke lige den model.
- Men hvis der er relæer til motorstyringen kan du jo se om de trækker...
Hvis det skyldes at der ikke kommer strøm ud af programværket/programtimer.
Hjælper det ikke at gøre noget ved din motor.
Du kan prøve at kontakte AEG og måske få et diagram, men måske skal du bare opgive og købe en ny. Hvis det er programværket/programtimer koster den sikkert en mindre bondegård...
mvh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-08 16:21

Moderne vaskemaskinmotorer går på jævnstrøm, og det har normalt ikke flere faser.
de 3x 380 v er kun til varmelememet.

Men man kan da godt lave en styret ensretter forsynet fra tre vekselstrømsfaser. Tvivler dog på at det findes i nogen vakemaskine.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 03-01-08 16:27

Transor-> Når en AEG maskine hedder diplomat er den bestemt ikke moderne

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-01-08 17:17

Transor: Hvor ind i h...... har du fra at moderne maskiner kører jævnstrøm?
Nogle kul motorer bliver styret af en pulserende jævnspænding, andre er blot almindeligt "triac reguleret" fra elektronikken. Men der er stadig et relæ til vende styr og et til felt omkobling.

Har du kontrolleret om tacho er ok på motoren?
Dårlige lodninger på print? (Det vil typisk kunne ses omkring de større komponenter)

Godkendelse af svar
Fra : cartho

Dato : 24-01-08 01:50

Tak for svaret Dansende_T. Jeg fandt ikke fejlen. men gav op og købte en ny. Jeg syntes din bemærkning " Nej, jeg har skiftet 100 vis af varmelegmer, men jeg har aldrig bulet et kar endnu"
fortjener de point der er at hente her, men tak til alle.