/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
TERMOSTAT TIL KØLESKAB UDSKIFT
Fra : foxterrier
Vist : 4289 gange
100 point
Dato : 28-12-07 09:51

Hej Gruppe

Jeg har et køle/svaleskab Asko R220 opdelt i to selvstændige skabe.
Det er stået af, dvs. det er 25 garders varme i skabet, og det kan ikke køle, jeg kan mærke at kompressoren køre, der er lys i skabet, - kunne det tænkes at det er termostaten der skal udskiftes.
Termostaten sidder i en ledning i hver enkelt skab. her kan jeg så ser at de går ud bag på køleskabet og op i en samleenhed.
Når man skal udskifte en sådan termostat, kan man da nøjes med at arbejde inde i skabet, man skal vel ikke skal trække en ny ledning ud ( dette synes jeg virker umuligt )
Hvordan tager man termostaten af `ledningen ?

Det er jo ærgeligt at køre skabet til skrot, hvis det er termostaen det er galt med. - og vi ved jo godt hvad det koster at have prof folk på besøg.
Desværre er det blevet sådan, at man tænker nyt i stedet for, da omkostninger til reperation, da disse ofte kan løbe op på halvdelen af ny pris på nyt skab.
ER en termostat en termostat, eller skal det lige netop svare til den model ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-12-07 10:02

Hvis kompresseren kører og skabet er varmt, har den tabt fyldningen eller kompressoren er gået til.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 28-12-07 10:02

Har du en anden Køleskabs termostat?
Hvis ja, så skift den!
Hvis nej, så skaf en termostat til dette køleskab.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 10:06

Måsk er den billigste løsning (også i længden) at invisterer i et nyt skab de er jo oven i købet på tilbud lige nu(ja det er så for groft men er jo en anden historie) SIG HVAD DU KU ØNSKE DIG HVIS DET SKU VÆRE NYT OG vi vil hjælpe dig med at finde det billigste

Godt nytår Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 10:10

Ellers se her http://www.asko.dk/index.cfm/da/produkter/koel_frys/r220/ der ka du jo også få oplyst pris på termo

Suno

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 10:13

Ellers her hvis det skal være nyt og i længden billigere for dig og miliøet

http://www.ahvidevarer.dk/billig-hvidevarer/

Mvh Suno

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-12-07 10:21

http://www.asko.dk/index.cfm/da/produkter/koel_frys/r220/?technical_specifications
du har kun en kompressor (en sidebemærkning fra tekniske specifikationer er at skabet kun bruger 0,47 kW pr opvask, godt nytår)
Hvis kompressoren kører er det jo ikke termostaten der er noget galt med, men manglende gas/væske , det kan ikke påfyldes for rimelige penge.
Undrer mig dog lidt at der sidder to termostater, er det begge afdelinger der ikke vil køle.
Selve termostaten kan normalt skiftes indefra.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 10:35

(at skabet kun bruger 0,47 kW pr opvask,Øhhhhh 9

Kommentar
Fra : foxterrier

Dato : 28-12-07 10:36

Der sidder en termostat i svaleskabet og et i køleskabet, modellen er opdelt i to selvstændige afdelinger.
Jeg ringer nu til ASKO.

og høre hvilket råd de vil give os.

Hvis vi vil købe nyt - , Skal vi så helst købe et skab med 2 kompressor i ?

køles/fryse skabet må ikke være mere end 59,5 cm bred, og gerne over 185 høj
med masser af rumfang.
Pris under 4000 - kan i finde en sådan god model også med få energie omkostninger.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-12-07 10:45

Med to kompressorer kan du jo bedre styre temperaturen i de to afdelinger, men det fordyrer skabt så hvis du har været tilfreds med en.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-12-07 10:58

Det er ikke din termostat som er defekt.

Når en termostat er defekt, vil den køle for meget eller slet ikke starte kompressoren.

Hvis din kompressor kører, vil den også køle. Så hvis den kører og ikke køler er den formentlig gal med kølemidlet, eller noget andet, men ikke termostaten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 11:00

Som 3773 antyder - hvis kompressoren kører er det ikke thermostaten som fejler noget.

Men har du to thermostater - så har du også to kompressorer.
Det kan være den ene du kan høre...................skabet skal evt. ud for kontrol.

Test:
Sluk for begge thermostater.
Vent 10 min.
Tænd for den ene thermostat.
Hør / mærk om den ene komp. kører (ej brum men let syngende lyd)
Sluk for den igen
Tænd for den anden thermostat.
Hør / mærk om den anden komp. kører (ej brum men let syngende lyd)

Thermostaten er sansynligvis monteret på bagsiden af kølefladen (hvis denne er synlig og ikke integreret i skabets bagvæg)
En ny thermostat skal sidde nøjagtigt som den gamle og der er forskel på thermostater.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-12-07 11:03

http://www.asko.dk/index.cfm/da/produkter/koel_frys/r220/?technical_specifications
den har kun en kompressor, hvis modeltypen er opgivet rigtigt, men til gengæld står der jo også at den kun bruger 0,47 kWh pr. opvask sååååååååååå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 11:14

Kun en komp.
Sluk skabet med thermostaten. (eller sluk for stikkontakten)
vent 10 min
start skabet ............................og håb.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-12-07 11:26

grunden til at det ikke er termostaten er jo at kompressoren kører og vil blive ved med at køre indtil at temperaturen er nede på den indstillede. Så som 3773 siger er det fyldningen der er røget eller kompressoren er slidt op. Desværre.
Så som alle siger smid det ud og køb et nyt. Medmindre du vil af med en 3-4000 for en rep. der ingen garanti er på.

Kommentar
Fra : foxterrier

Dato : 28-12-07 11:31

Jeg har nu talt med Asko, de siger det er utæt og har mistet sit kølemiddel og det vil blive en dyr affære, - jeg spurgte om de ville sælge et tilsvarende produkt til nedsat pris, da jeg er yderst glad for skabets venlige rengørrings mulighed - men til dette sagde de NEJ,
- så resultatet bliver vi vil købe et andet produkt.
At et køleskab man giver næsten 5 tusinde for kun kan holde under 3 - 4 år. er urimeligt
Vores gamle GRAM står et andet sted og bruges nu kun ved festlige lejligheder, det er over 12 år gammel og funger endnu..

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-07 11:51

Ærgeligt, men desværre er nyere skabe ikke af samme kvalitet som de gamle, hvilket du så har måtte lære på den grove facon.

Hvis i har et lille lokalt kølefirma, hvor du bor , kan du da forespørge hvad de skal have for at læksøge, reparere og påfylde skabet. Hvis du selv bringer skabet til dem kan det være de vil forsøge uden at rykke jakken helt af dig. Problemet er, de anvender gas som kølemiddel og derfor skal du have det helt evakueret og helst have nitrogen på før du lodder. Så hele kunststykket er lidt bøvlet. Du kan også selv forsøge at finde utætheden visuelt. Der er ofte lidt olie, der hvor hullet er. Så kan du fortælle dem hvor den er utæt.

Godkendelse af svar
Fra : foxterrier

Dato : 28-12-07 11:59

Tak for svaret 3773.

Jeg vil gerne sige tak til alle.

men du er der´får point., da du har brugt en del tid på besvarelsen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-12-07 12:30

En termostat er blot en kontakt, der tilslutter strøm/afbryder strømmen. Hvis man er i tvivl om, om en termostat er gået i stykke, kan man forbinde de to ledninger der går fra klemdåsen til termostaten, dermed har man koblet termostaten fra, og kører kompressoren igen, og den ikke gjorde forinden, er det termostaten. Kører kompressoren hele tiden uden at køle, er det systemet der er blevet utæt, eller (sjældent) kompressoren der er gået i stykker. Nogle gang opfattes det som om kompressoren kører, når man blot lytter efter, men det kan så være startrelæet der hænger, eller klixonrelæet der slår fra for ikke at ødelægge kompressoren. Klixonrelæet er en "slags sikring".