/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fase jord eller nul
Fra : jabco9240
Vist : 12196 gange
200 point
Dato : 26-12-07 14:43

Roder lidt med nogel gamle installationer. Har et kabel med rød, grå og sort. Hvad er hvad?
Det undrer mig at min polsøger(skrutrækker) lyser når den er på røde, jeg troede at rød var jord

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-12-07 14:51

hvad går det til
hvis det feks er fra en tænding er det højst sansynligt fase , tænding og 0

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 26-12-07 14:52

men hvis du ikke ved mere om det end det lyder til , bør du slet ikke selv rode med det , men få fat i en der kender lidt til det

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-12-07 14:54
Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-12-07 14:55

I de der gamle kabler er det ikke sådan lige at sige - men oftest er det den sorte der er nul, den grå der er fasen, og den røde er eventuelle tilledniger (eller jord i den promille af tilfælde hvor man anvendte den slags den gang).. Men bortset fra den næsten altid sorte nul er der altså ikke nogen standarder for den slags.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-07 14:58

rød, grå og sort
Gæt:
Gammel 220 volt med jord.

Grå = fase
Sort = nul
Rød = Bskyttelsesjord.

Men det er kun et gæt og bør måles.
Evt med et billigt multimeter fra Harald Nyborg / Silvan / Thansen /

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 26-12-07 14:58

I et gammelt kabel er sort - nul.
Og så skal du være opmærksdom på, at en polsøger (skruetrækker) kun kræver ganske lidt strøm (overgang) eller en afbrudt ledning for at lyse. Prøv evt. med at tilslutte en alm. pære i en fatnig til ledningerne og se om den lyser.
Det med jord er ikke sååå gammelt, i dag bruges jo farven gul/grøn til jord.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-07 15:04

I mit hus fra 1964 var der:

Hvid = Fase
Sort = Nul
Rød = Jord

Gul = mellemledning
Grå = mellemledning
Blå = mellemledning

Mellemledning fra vægafbryder til lampeudtag i loft.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 26-12-07 15:05

Jo dansende_T det var i gamle dage helt defineret, i en 220 V installation:

hvid var fase
sort var nul
andre farver var mellem ledninger.
Senere, meget senere krævedes jord, og den blev i første omgang den røde ledning.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-12-07 15:11

Der er kun en ting at gøre du må ringe dem igennem (husk og slukke strømmen først)

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 26-12-07 15:37

Tak for svaret bredker. Meget fornuftigt svar - selvfølgelig skal man ikke rode med el med mindre man har forstand på det. Mangler lige en bekræftigelse på, at det godt kan være rigtigt a jeg kan, og kun kan få min polsøger til at lyde når den er på den røde ledning (jord)

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-12-07 16:15

Har lige haft fat i mine ledninger her (gammel gård)
Her var Rød = tændledning
Sort var 0
Grå eller hvid var fase...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-12-07 16:27

Du kan også komme ud for at alle tre lyser hvis de er snoet inde i røret

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-12-07 16:40

Citat
Jo dansende_T det var i gamle dage helt defineret, i en 220 V installation:

Jaeh joh - på en måde... I de gode gamle dage var farverne i kablerne:

Sort
Hvid
Rød
Blå
Grå

(Nogengange er der byttet om på grå og hvid)

Den sorte er ret klart defineret som Nul - og den røde blev udnævnt til at være jord i de få tilfælde hvor man brugte den slags. De tre andre ledninger var faseledningerne (i de tilfælde hvor man kørte en 3-faset forbindelse ud) ... Hvilke man brugte som fase hhv. tændledninger var lidt op til den enkelte elektriker - fuldstændigt lissom i dag hvor de fleste bruger den brune som fase, men en del vil helst bruge den sorte.

Nu var det jo sådan den gang at man ikke trak flere ledere ud end der var brug for - så i gamle kraft installationer kunne man nemt komme ud for at de tre faser var sort-hvid(grå)-rød .. men på den anden side set - i dag er tilledningen i en metro vandvarmer Blå -> fase Brun -> fase Grøn/gul -> jord

Hvorfor farverne blev lavet om ved jeg ikke - men jeg kan forestille mig at det var et spørsmål om genkendelighed. De yngrer elektrikere, ja selv kabellæggerne fra elforsyningsselskaberne planter engang i mellem den blå fra de gamle kabler som nul - med det resultat at de må skrive en størrer check ud til beboerne på de ramte husstande (ofte hele gader)

Jeg har kæmpet en brav og lang kamp med min nuværende lærling om at han SKAL bruge de gamle standarder når han slutter gamle kabler til.. og at han iøvrigt altid skal måle efter

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-12-07 18:26

dansende-T >>> du siger du vil have din lærling til at følge de gamle standarter på gamle kabler
du er da vist ikke elektriker , lige så snart du skifter noget SKAL du bruge de nye standarter ifølge stærkstrømsregulativet
blå >> 0
gul/grøn >> jord
brun >> fase
resten er valfrit
også selvom det bliver blandet standarter i huset

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-12-07 21:29

Bredker >>

Jo - jeg er el-installatør..

Lyseblå er NUL
Grøn/gul er jord.

I el installationer er der hensigter, men ikke love for resten (og hvis du beskæftiger dig med kabler med mere end 5 ledere må både jord og nul godt have andre farver - da 7 ledere normalt har 6 hvide eller sorte ledere og en grøn/gul, og størrer kabler ikke engang har den grøn gule)

Hvis du rent faktisk gad læse hvad jeg skrev havde du også fattet at det kun er de GAMLE kabler der skal tilsluttes på den gamle måde (altså med sort nul osv.) naturligvis er der ofte en blå ledning i kablerne der godt kunne bruges til nul - men de fleste elektrikere der er vant til at flække rundt i gamle huse ville automatisk gå ud fra at det var den sorte der var nullen - og derfor ville det blive lidt farligt pludselig at lave om på det.

Jeg ved godt at man kan få blandede standarter i huse, og det er også det jeg beder om - alle nye kabler skal naturligvis forbindes efter de nye normer - men er det et gammelt kabel - med de gamle farver SKAL de gamle farver overholdes...

Naturligvis skal nye standarter overholdes når man laver noget om - men hvis man med djævelens vold og magt skal til at lave om på alt det gamle fordi man skal demontere og montere et gammelt kabel (og det sker rent faktisk) ville det blive ret uoverskueligt