/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gammel el-installation
Fra : bbn
Vist : 11000 gange
200 point
Dato : 20-01-03 23:41

Jeg er stødt på et problem i forbindelse med ophængning af en loftlampe. Under "rosetten" fandt jeg følgende:
3 sorte ledere sidder i klemmen mærket "F".
1 sort leder sidder i klemme "0".
2 blå + 2 grå ledere sidder i klemme "MI".
1 (mørkere) blå leder samt 1 rød leder hænger frit svævende uden tilslutning.

Jeg har forsøgt at tilslutte lampeledningens blå leder til klemme "0" og den brune leder til klemme "MI" - hvilket imidlertid ikke får lampen til at lyse. Der er kun 1 afbryder til dette lampested, men iøvrigt 3 stikkontakter i samme værelse, som jo nok "hænger sammen" med systemet.
Er der nogen, som ved, hvad de respektive ledningsfarver svarer til i vore dages standarder - og hvordan jeg kan udføre tilslutningen korrekt?
(Husets installationer stammer fra begyndelsen af 1970´erne og er foretaget af en autoriseret installatør)
Med venlig hilsen
bbn

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 00:04

Jeg kan egentlig kun gentage ovenstående: Stol ALDRIG på farver og det med f,0 og m1, du ved jo ikke hvem der har rodet med det sidst osv. F er normalt fase 0 er nul og M1 burde evt. være korespondance, men at der er mange ledniger koblet sammen er meget naturligt idet de jo "trækkes" videre fra rum til rum.
Lyder helt galt nogle bare stritter men: Få en elektriker (evt. en ven) til at se på det... det vil nu overraske meget hvis ikke der går et lys op for dig ved at bruge F og nul - flyt absolut ikke rundt på de ledninger som er koblet sammen!

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-01-03 00:10

Der er jo også "tændledning" så måske får du kun strøm (lys konstant) ved F- nul så en elektrikker anbefales kraftigt.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 21-01-03 01:12

Som alle har skrevet - STOL IKKE PÅ FARVER !

For at hitte ud af din spagetti bundt, vil en elektriker bruge en polsøger. Sådan en elektriker skruetrækker lyser på der er spænding på ledningen.

Hvis der kun er 1 fase i rummet hvilkent kan stadfestes ved at se på sikringerne. Det vil være sådan at alt strøm (lys og stikkontakter) i rummet slukkes ved at fjerne 1 sikkringsprop. Med kun 1 enkelt fase i rummet er der ikke frae for at krydse faserne. Har du der imod 2 eller 3 gruppe i rummet, skal du tilkalde en elektriker.

Med 1 fase i rummet skal du først undersøge om du synligt kan identificere "tændledningen". Skru kontakten ud af vægen og se om der formindelig kun er en farve der kan ledes til rosetten. Mit bud er der er tale om "krone kontakt" dvs 2 ledninger ført frem til roset, hvor muligvis kun den ene er tilsluttet kontakten, men er forberedt på at man kan have en dobbelt kontakt og styre 2 sæt lammper fra samme roset.

Så skal du finde ud af om fase er ført til lys kontakten.
- Denne pilles ud af vægen og måles for strøm. Hvis polsøger lyser på en af ledningerne, så har du fase ført til kontakt. I rosetten vil 1 af ledningerne så for denne fase fremført når kontakten er tændt og være død når kontakt er slukket. Denne "tændledning" forbindes til den ene af lampens ledninger og den anden forbindes til den ledning eller gruppe af ledninger der er NUL.

Hvis der ikke er ført fase til kontakten, så er fase ført til rosetten. Så er det sværer at finde "tændledningen" uden at have en gennegangs måler. Her skal du finde den ledning der går fra rosette til kontakten. Hvis en af lednings farverne i rosetten matcher ledning i kontakt så må du satse på den. Det værste der kan ske om du tager fejl og laver en kortslutning, er at sikringen ryger når du tænder hoved afbryderen igen (så er det bare at gør det om).

HUSK AT TAGE HOVED AFBRYDEREN FØR DU LEGER MEN LEDNINGER.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 21-01-03 03:42

Ke'fir skriver:
"Hvis der ikke er ført fase til kontakten, så er fase ført til rosetten. Så er det sværer at finde "tændledningen" uden at have en gennegangs måler. Her skal du finde den ledning der går fra rosette til kontakten. Hvis en af lednings farverne i rosetten matcher ledning i kontakt så må du satse på den. Det værste der kan ske om du tager fejl og laver en kortslutning, er at sikringen ryger når du tænder hoved afbryderen igen (så er det bare at gør det om)"

Det er lige nøjagtigt derfor man skal have bare lidt forstand på det man roder med, når det har med strøm at gøre - mage til makværk skal man da lede længe efter.

Mvh

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 21-01-03 08:04

Besked fra en elektrikker.
Du må ikke selv rode med det!! Men prøv at løsne afbryderen fra væggen og se på hvilke farver der går der i. Men før du gør noget så køb nogle flere sikringer og et multimeter. Stol ikke på farver eller polsøger, kun et multimeter virker.

Hilsen Ole Fahnoe

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 11:40

Hvor mange rør er der i den loftroset , og kan du se hvilke ledninger (farver) der går i hvilke rør?

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 15:30

Jeg kan se 3 "rør" (egentlig er det bare nogle kraftigere ledninger) med hver 2 ledere:
a) en sort til F og en blå til MI
b) en sort til F og en grå til MI
c) en sort til F og en blå til MI
Derudover er der 4 ledere, som ikke ser ud til at komme fra et rør/en ledning, men bare kommer "oppefra":
en sort til 0
en grå til MI
en rød og en mørkere blå, som begge hænger frit.
Mvh bbn

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 15:38

"F" kan du starte med at sætte den ene ledning fra lampen til , det burde være Nullen.
Den sorte der sidder i "0" sætter du den anden ledning til.
"M1" burde være fast fase.
Husk at afbryde ved sikringen inden du piller.

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 15:49

Jeg er ikke helt med...mener du, at jeg skal sætte lampens blå ledning til F? Eller at F i virkeligheden er 0?

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 16:15

Jeg tror helt sikkert at "F" er nullen , så sæt den blå ledning til der.
At det er en installatør der har monteret loftrosetten , tjaa vi kan jo også lave fejl.*G*

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 16:43

Jeg har fulgt dit forslag, men det virker altså desværre ikke! Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 16:51

Den afbryder der skal tænde lampen , har du haft den pillet ud så du kan se hvilke ledninger der går derned?
Virker alle stikkontakterne?

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 17:23

Alle stikkontakter virker. Der går en rød og en grå leder til afbryderen...

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 17:27

Prøv at trække forsigtigt i en af de to ledninger i afbryderen , og se om der er noget der bevæger sig i rosetten.
Meget forsigtigt og ikke ret langt.
Ejer du ikke en polsøger , det ville være en knaldgod ting at have nu.

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 17:43

Der sker ingenting, når jeg trækker i ledningerne. Min polsøger virker desværre ikke...

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 17:47

Så tror jeg ikke jeg kan hjælpe dig uden at være der fysisk.
En sidste ting du kan prøve er at sætte den ene lampeledning til "F" , og så prøve at holde den anden på de andre ledninger.
Men pas på fingrene for det er du nødt til at gøre med knald på , når lampen så lyser , burde være på "M1" , så vend lige tilbage.

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 18:09

Jamen, det havde du helt ret i: blå til F og brun til MI. Men...nu kan lyset ikke slukkes! Hverken på afbryderen eller nogen af stikkontakterne...Og hvad skal jeg gøre med de to "løse" ender, den røde og den mørk-blå?

Accepteret svar
Fra : Fromsej

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-03 18:20

Nu lysner det*G*
Så lader du den blå fra lampen sidde , tager den anden af og samler med den Røde , så samler du den mørkeblå med de andre på "M1".
Så er der meget håb.

Godkendelse af svar
Fra : bbn

Dato : 21-01-03 19:28

Hurra! Det virker! Tusind tak for hjælpen til Fromsej!

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 19:31

Velbekomme dig , herren sagde "Lad blive lys" elektrikeren klarede opgaven.*S*