/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ben til hunden
Fra : Holst-Hansen
Vist : 6381 gange
200 point
Dato : 23-12-07 10:36

Hejsa.. ville da lige høre om der skulle være noget galt i at vi giver vores hund vildsvine ben. Har hørt nogen sige at de splinteres ligesom kalveben.

Håber at blive klogere..!!

God Jul!!

Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 210 point
Dato : 23-12-07 11:00

De eneste forsvarlige gnaveben at give en hund er: okseknogler !
dermed være ikke sagt, at de ikke kan tåle andre former, men holder man sig til okseknogler er man på den sikre side.
Det er min mening!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-07 11:05

Ribben splintres vist også, men ellers er det de halvstore ben med godt med brusk i leddene de kan lide at gnave i.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-12-07 11:16

Vildsvineben splintre lige som svineben. Hold dig til okseknogler som beskrevet. Du skal også være opmærksom på, at hundens egne enzymer ikke kan nedbryde tilberedte knogler på samme måde som rå.
Når jeg giver Sigurd ben, giver jeg dem lige et opkog på få min. for og dræbe evt skadelige bakterier.
Det hænder da også, at han får et enkelt ribben fra en gris og det har han ikke taget skade af. Måske blot lidt hård mave.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 23-12-07 11:24

Det er ikke så tit vi spiservildsvin her i huset, så jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-07 11:42

Mht skadelige bakterier kan hunde altså tåle en del mere end mennesker, de roder jo nu og da og opbygger derfor et bedre forsvar.

En hund graver også et ben ned, ikke for at gemme det, men det skal lagres som en god ost eller rødvin. Jeg lagde mærke til at vores gravede et ben ned, efter et par dage gravede han ned til benet, snusede lidt, og hvis det så ikke lugtede godt mørt dækkede han det til igen.

Men lad ikke hunden slikke Jer i ansigtet når den har gnavet i et opgravet ben.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-12-07 12:50

Så længe benene er rå, altså hverken kogt eller stegt, kan hunde tåle alle slags ben.
Min hund har fået lamme- og svineribben i læssevis. Men altid rå. Rå ben splintrer ikke i mavesækken/tarmsystemet.
Hvis det er kogte ller stegte ben, du giver din hund, ville jeg også kun holde mig til okseknogler, hvis din hund har et kraftigt bid.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 23-12-07 13:06

mine hunde får lammeben, de er ikke så hårde som okseben.
Hvis din hund have vildt , kan du også bruge hjorteben.
Jeg køber ben til mine hunde i et barf-center.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 23-12-07 14:00

Hvis min Hund hun får ben med RÅ kød på, så skal jeg ned med hende HVER time for så skider hun i et væk. Hun får virkelig dårlig mave!

Så jeg vil IKKE anbefale rå kød til din hund.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 23-12-07 14:38

Da mine hunde fik tørkost og lidt andet af og til oplevede jeg også at der skulle intet til at slå deres maver ud af kurs og give dem tynd mave, men da jeg så skiftede til Barf-fodring råfodring, så fik de en pæn afføring og har sjældent tynd mave. Og de har fået nogle meget pæne tænder.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-12-07 19:04

Jeg tror nok at det er forskelligt fra hund til hund.
Jeg har hørt om flere hunde, der får dårlig mave af rå kødben, men har til gengæld hørt om endnu flere, som godt kan tåle de rå kødben og som elsker dem.
Min hund har altid fået masser af ben at gnave på, og han har de fineste tænder uden belægninger og har ingen dårlig ånde, selvom han er næsten 10 år.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-12-07 21:49

Jeg har 2 Rottweiler den ene kaster op tynd mave af okseben ( kalveben), den anden er der intet, med hun spiser hvad som helst.
Men svineben må du ikke give, du kan risikerer at de splinter og det gælder også fugleben såsom kylling, høns og ænder.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-07 22:18

Her nogle af Jer set de ”malerier” af fremmedlegemer som flere dyrlæger har hængende?
Det er ikke benstumper, der er flest af. Derimod stofrester, gummi og plast.
Hunderacer der stadig har nogle af deres naturlige gener tåler langt mere end de ”små mopper” som igennem indavl er degenererede i en sådan grad et de næsten ikke længere er en hund.
Så hvorfor give dem naturben, der findes masser af kunstige tygge ben. Nogle er endda formet som en sko eller en julemand. Tørrede grise øre er også godt for tænderne og det må jo være det afgørende for i det hele taget at give hunden ben.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 23-12-07 22:41

Vores Risenschnauzer spiser alle ben. Ingen problemer med noget som helst.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-12-07 09:15

Hvorfor give dem naturben, bb1, - det er fordi der er en masse gode næringsstoffer i naturben, som ikke findes i de almindelige tyggeben og slet ikke i griseører. Griseører er som at fodre sin hund med flæskesvær, det er ligeså usundt. Men det er da rigtigt at de fleste hunde er vilde med dem
Droslerne, rå ben splintrer altså ikke, det er kun stegte og kogte ben der gør.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-12-07 12:09

Axelise. Det kan da være meget rigtigt i det du skriver. Jeg vil blot have det frem, at ben til alle hunde typer bestemt ikke er noget krav fra hundens side ernæringsmæssigt.
Et virkeligt godt sammen sat fuldfoder opfylder de fleste hundes behov. Alt det andet er noget vi mennesker finder på og netop ben. Det var jo møddingen hundene levede på før, resterne af det vi mennesker ikke ville/kunde spise, så den der med det sunde i ben, den holder ikke helt, hvorfor tygge ben og griseøre er et godt alternativ bla. Fordi visse hunderacer simpelthen ikke magter at æde naturben, ligesom tænderne kan tage skade.
Mine hvalpe får ikke længere så ofte ben, som tidligere, for at kompensere for det, for ben er jo et godt tidsfordriv for dem. Så får de en af de plastkugler, som man kan putte tørfoder i. Det virker lige så godt. Samtidigt har jeg styr på, hvad de får og det er det vigtigste.
For ikke ret mange hunde kan selv styre, hvor meget de må/skal æde. Mange har det som os mennesker keder de sig æder de og bliver for tykke.

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 25-12-07 16:19

Tak for svaret housegoat.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 26-12-07 06:41

Er det ikke lidt mærkeligt at tro at hunde som jo er bygget til at jage og spise vildt, ikke kan tåle ben?
Selfølgelig kan de da tåle ben og de kan tåle alle slags bare de er rå, tilberedte ben kan de derimod ikke tåle de kan splintre det gør rå ben ikke.
At hunde bedre skulle kunne tåle okseben end vildt eller fjerkræben er også en and, hunde tåler bedst det de er bygget til at spise, og her er vildt og fjerkræ mere sandsynlig end okse en ko er alt for stor til at være byttedyr for hunde.
Så hvis du giver ben af dyr som hunden selv ville have kunnet nedlægge så sker der intet bare det er rå.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-12-07 10:19

Netop, Lunadc