/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Kan du strikke?
Fra : Wesper01
Vist : 1371 gange
220 point
Dato : 18-12-07 13:34

Jeg er handicappet (sværtbevægelsehindret) og jeg er ret gammel (80) Tre dage på Rudbækshøj Ektivitets avdelningen.
Der har jeg strikket en stor produktion Jule basaren sælger.
Jeg har aldrig lært at strikke. Nustrikker jeg uden at bruge strikkepinde, kan du også strikke?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-07 13:38

Ja, det kan jeg da

Tillykke med din nye færdighed

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-07 13:40

Men jeg syntes det lyder utroligt, at du ikke kan strikke i den alder,(eller er du hankøn) og lige så utroligt, at du begynder at bruge pc

Fjerne lige et flueben

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-07 13:43

en drillenisse - glædelig jul

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 18-12-07 13:43

hvor har du maskerne hvis du ikke ha dem på pinde??.. luftmasker??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-12-07 14:00

nej jeg kan ikke strikke.
Jeg er 79½ år - stærkt synshandicappet og i nogen grad bevægelseshandicappet! Så jeg nøjes med at bruge pc.
Jeg har aldrig tænkt på at lære at striikke

men held og lykke med din nye færdighed

Kommentar
Fra : Nafu

Dato : 18-12-07 14:48

kan ikk finde ud af det

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 18-12-07 18:45

vås

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-07 18:46

gås nikke ikke strikke.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-12-07 18:47

Alder 80 år.
Elsker dyr, har haft flere hunde, nu Rico en dansk/vensk gårdhund. Rico og jeg kommer 3 dage i uge på Rudbækshøj, Aktiviteten. Jeg har været Tryllekunstner og Hypnotisør i flere år, både i DK og Sverige. Jeg var født, og har gået i skole i danmark, men jeg fik senere svenskt madborgerskab. Det vil sige, at jeg er nu Svensker. For nogle uger siden kom der en mand og fotograf ned på Plejehjemmet, de ville tage et interviu. De menede, at jeg har haft et fantastisk liv, hvilket der kom til at stå i avesen. Jeg har prøvet på mange ting, for exsempel, havde jeg et verksted hvor vi reparerede Køeskab og Frysere. Hele live har jeg prøvet at uddanne mig.
Jeg er intereseret i Fotografering. Komputer har også min store interesse. Jeg har fibernet, men er ikke tilfreds, jeg vil også skaffe mange tyske kanaler.

Kan du have en rigtig god Jul - din strik...

Kommentar
Fra : Nafu

Dato : 18-12-07 18:49

hej

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 18:49

Citat
Nustrikker jeg uden at bruge strikkepinde,

ØØØHHHHHH

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 18-12-07 18:56

Svar til Stouenberg.
Rigtig mange tak for den første julehilsen som har rørt mig.
Du og dine skal også have en rigtig god Jul og et godt Nytår!

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 18-12-07 19:12

wesper01.. er det muligt at du kunne forklare hvad det her går ud på????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 19:22

Jeg har så lavet en vest til mig selv, med 12 lommer jeg syede den på en symaskine, på en weekend, hvis jeg skulle ha gjordt det uden symaskine ville det nok ha taget et ½ år måske mere, så jeg vil gerne vide hvordan man kan strikke uden strikkepinde?????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 19:24

Og forøvrigt SNART GLÆDELIG JUL TIL ALLE

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-07 19:24

Jeg har selv arbejdet på dagcenter hvor der bla. blev undervist i maskinstrikning.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 19:29

OK der var den MASKINEN

Vi kan sgu ikke undværer dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 19:47

Wesper01

Rigtig hjertiglig velkommen til dig og 80 år, der er gang i dig godt gået, strikke kan jeg måske hvis jeg satte mig ind i det men det har så ikke min interesse lige nu, men gå til den og få strikket noget det holder dig oppe

Ha det godt

dr.dem

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 18-12-07 20:06

Det er nogetbesværligt at huske alle navne, alle dem der har skrevet, og alle der iøvrigt er videbegærlige.
Nej der er ingen maskine når jeg strikker!
Der er et hjælpemiddel som jeg ikke gider, at have besværet med at forklare hvordan det ser ud.
Jeg kan dog godt sige, at værktyget er formstøbt i plastic. Det ser ud som en ring hvorpå der støbt mange 36 pinde. Disse kan man forestille sig at de fungerer som strikkepinde.
Jeg begynder med at lave en maske på hver pind. Straks efter lader jeg endnu en maske på hver pind, således at der nu er to masker på hver pind. Så tager jeg en krog og lyfter den nederste maske op over den anden og slipper den fri.Så javer jeg 36 nyemasker. De lyftes med krogen op og øver den øverste. På den måde vokser strikketøjet.
Jeg håber at dette vil være forklaring nok, jeg kan nemmelig ikke finde ud af at sende et Billede her på denne måde.
Jeg vil tage tilfællet i agt og ønske jer alle en rigtig god Jul samt et lykkeligt Nytår!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-12-07 21:21

Man kan også lave knagerækkestrik!

Bare spørg Aasenissum!

Moster

Accepteret svar
Fra : Annela

Modtaget 220 point
Dato : 18-12-07 21:28

Jeg kan godt strikke - og kender vist godt din måde at strikke på . Det bliver til sådan en slags "tunnelstrik" det bruges også men med færre masker, til børn i sfoér
og
GOD JUL til jer alle

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 18-12-07 21:48

Nej, jeg kan ikke strikke, men håber jeg kan lære det engang. Jeg skal også lære at kniple. Men det må vente til jeg bliver pensionist om 30 år.

Glædelig jul

karenD

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 21:53

Citat
Men det må vente til jeg bliver pensionist om 30 år.

Du er jo et barn

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 19-12-07 07:45

Annela.. ungerne kalder det fingerstrik

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 19-12-07 07:49

Jeg har forresten strikket et sjal, til min kone. Det skalblive til en Julegave!

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 19-12-07 08:05

Til Annela .
Du er den der kommer nærmest med det du kalder den måde jeg bruger, når jeg strikker.
Du kalder det for "tunnelstrik".

Nu vil jeg ikke skrive mere om "tunnelstrik".
Slut!!!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-12-07 09:02

AHA! den metode kender jeg godt, da jeg var barn havde jeg sådan en i lille udgave. Der var fire metalløkker , der bøjede en anelse udaf, de sad på en trædims foroven og de var et hul i midten. Trædimsen har formet og malet, så den lignede en pappehat med et hul igennem i midten.Jeg kan ikke huske hvordan man startede, men man blev bare ved at arbejde rundt og løfte garnet over, der hvor man lige ...det er ikke nemt at forklares, det skal ses.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-12-07 09:52

hej mulberry den hedder en Strikkelise, sådan en trædims
http://snurretop.dk/product.asp?product=1467&sub=8&page=1

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-12-07 10:46

Det er en strikkelise

Mosters Menageri

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-12-07 10:53

hej camillamoster se mit indlæg kl 9:52

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-12-07 16:20

HelleBirgitte - uuups, dén havde jeg liiige misset.....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-12-07 16:49

UHH jeg savner min strikkelise

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 19-12-07 19:09

Ja, nu da det hele er belyst, vil jeg gerne afslutte dette.

(Hvordan skal jeg gøre?)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 19-12-07 19:25

tryk "accepter" ved det svar du finder bedst

Godkendelse af svar
Fra : Wesper01

Dato : 19-12-07 19:37

Tak for svaret Annela.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-12-07 19:54

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
UHH jeg savner min strikkelise

Hvad hedder hun ud over lise

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 19-12-07 21:15

takker -