/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
transformatorer
Fra : kj
Vist : 913 gange
100 point
Dato : 13-12-07 14:52

Jeg har 2 transformatorer til lyskæder(udendørs) der begge er gået i udu, er der nogen der ved hvor man kan købe sådan nogle. Det er ikke LED.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-12-07 14:57

- der findes næsten lige så mange omformere som kæder. Prøv først der hvor du købte kæderne...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-12-07 15:21

kan ikke huske hvor de er købt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-07 15:38

Kan du se hvilken spænding den giver ud ?
Spænding [V] [Volt] (Veksel eller jævnstrøm)
Strøm [A] [Ampere]
Effekt [W] [Watt] [VA] [Volt Ampere]
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 15:47

Nærmeste el forretning

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-12-07 15:53

230V AC/12V AC 5000 ma (60VA) og 230V AC/12V AC 30w
Det er hvad der står på dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 16:04

thansen og hnyborg har så mange at de sælger af dem....

Det eneste du skal kende er udgangsspænding og min. forbrug.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 16:08
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-07 16:26

Aaaaa...refi
Jeg tror den er en lille smule for lille.
De kan vel godt være placeret indendørs. Ikke kf ?
Du ka' købe sår’n et sæt her :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2322&n=10&KundeID=
Eller sår’n et her :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1012&n=10&KundeID=
Der følger en rigtig god sikkerhedstransformer med til sættet.
Men den er selvfølgelig beregnet til indendørs brug.
Men med de medfølgende ledninger kan du nå 5 meter ud.
Hvis du køber det store 100 Watt sæt, ka' du ha' begge lyskæder på samme trafo.
Lamperne ka’ du så sende til mig. Jeg mangler et par stykker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-07 16:30

De halogensæt fås også i Jem & Fix til samme pris.
Husk at bruge den medfølgende ledning eller en af tilsvarende kvadrat på 12 Volt siden.
Det er mange Ampere der trækkes.
Gambrinus

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-12-07 17:34

Husk lige at du skal have et stik der passer, eller hvis du samler men den ganle ledning så skal du slutte plus til plus og minus til minus.

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 13-12-07 17:39

har du et 12 volt batteri kan du også sætte dette direkte til, evt. med en kontakt på den ene ledning, så slipper du også at trække lange kabler indenfor. Et lidt slidt bilbatteri kan få sine sidste år som julelysbatteri! Holder ganske længe på en ladning!

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-07 18:08

Der er altså ikke noget, der hedder plus og minus ved vekselstrøm.
På de trafo'er, jeg har foreslået, er der en 2 polet klemrække,
hvor 12 V lyskæderne bare skal proppes i og skrues fast.
Ikke så meget bøvl med det.
Gambrinus
( Elektriker o.a. el )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-07 18:14

Citat
Der er altså ikke noget, der hedder plus og minus ved vekselstrøm

Jo - ny lyser den - nej nu lyser den ikke

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-12-07 18:20

Laaaannnggggsoooommm vekselstrøm.
Alt er relativt
Var der en eller anden nørd, der sagde engang.
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-07 19:06

Sådan nogle transformatorer går meget sjældent i stykker. Er du helt sikker på at det er transformatorerne, som fejler noget, og der ikke er en anden grund til at lyskæden ikke kan.
Normalt er fejlen overbrændte pærer eller korrosion i kontakterne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-12-07 20:21

Nå ja det er derfor der står AC.
Det er ligesom blinklys på en bil så virker de, så virker de ikke, så virker de..................

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 21:40

Altså et AC batteri i biler stig54

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-12-07 09:22

De skal placeres udendørs

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-07 11:07

Hva'ba'va' ?
Hvorfor det ?
Om du trækker 200 V ud til en udendørs trafo, der forsyner lyskæden
eller om du lader trafo'en sidde indendørs og trækker 12 V ud til lyskæden, kommer vel ud på et.
Ved at lade trafo'en sidde indendørs, vil alle udvendige samlinger være på den "ufarlige" 12 V side.
Eller er der noget, jeg overser ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-12-07 11:27

Der ville være meget lang vej for 12V ledningerne. Hvilket i mit hoved siger stort spændingstab, når det "kun" er 12V

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-07 11:53

Citat
Der ville være meget lang vej for 12V ledningerne. Hvilket i mit hoved siger stort spændingstab, når det "kun" er 12V

Ikke det store problem med 16m2 ledning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-07 11:58

Det var ellers noget af en ledning......

Den kan vist ikke gå ud gennem døren

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 14-12-07 12:07

ingen problem i at lade batterierne stå udendørs, tag evt. en plastik spand (sådan en murebøtte) og sæt over batteriet.. vi har dekoreret vores spand som en juledekoration med gran og nisse

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-12-07 12:16

Til mikkelandreasse!
Det med batterier ved jeg ikke hvor du har fra, det her drejer sig om 12V AC, og det leverer batterier mig bekendt ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-07 12:30

kj
lyskæder kan sagtens køre på 12 V DC.
En pære er ikke andet end et modstand.

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 14-12-07 12:38

har ikke så meget forstand på veksel og jævnstrøm, men satte nu blot et 12 volts batteri til min kæde og det virkede fint. Har også brugt sådanne halogen lamper man har på to wire og forbundet til en transformater, da omformeren satte ud, flyttede jeg lamperne ned i vores kolonihave hus der kan har solceller og altså 12 volt fritidsbatterier (evt. bilbatterier..) og det virker også fint..

skal ikke kunne sige om der stod dc på disse transformatorer/omformere..

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 14-12-07 13:51

Tak for svaret Gambrinus.
Og tak til de andre som har bidraget.

Kommentar
Fra : mikkelandreasse

Dato : 14-12-07 23:30

hmm hvad ente du med at gøre?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-12-07 23:55

Han venter nok med at købe dem indtil efter jul, når de er på tilbud.
Tak for point.
Gambrinus