/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvor stor bliver min kat
Fra : TanteAnne
Vist : 2382 gange
100 point
Dato : 13-12-07 14:23

Jeg er den lykkelige ejer af en hvid langhåret hankat, han er 1/4 chincilla perser og har så absolut sine gener fra den. Han er nu 1/2 år, ny kastreret, og hán vejer 3 kg. Jeg ved godt at han vokser længe endnu, men ved du om en Chincilla persere er store katte? jeg har ikke så meget erfaring på det område.
Måske kender du et sted hvor man kan slå op og se hvor store de forskellige katteracer er.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-12-07 15:15

Jeg ved det ikke - måske der er noget her:http://www.racekatten.dk/default.aspx?pageid=50

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-07 15:31

Her er en lang artikel om perserkatte. I bunden af siden er også et tlf nr og en mailadr. hvis du har lyst til at stille yderligere spørgsmål

http://www.dyrlaegevagten.dk/print.cfm?Udok=yes&id=792

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-07 15:35

Det kan man ikke bare sådan, for inden for de forskellige racer kan vægten og størrelsen variere så meget, at man ikke kan udtale sig om det, kun som en løs rettesmor.

Men når din kat vejer 3 kg i en alder af ½ år, bliver den ikke særlig meget større, måske et enkelt kilo mere.

Nu er 1/4 i en race jo ikke meget, og ikke nok til, at du kan bruge vægten til noget som helst, hvad består resten af katten af.......

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 13-12-07 15:58

Moderen er halv chinchilla og halv langhåret hvid hankat . Ja og min er så killing af hende og en alm huskat som man siger. Der var tre killinger i kuldet 2 langhårede og en meget tætpelset men ikke langhåret. Jeg spørger om det med vægten fordi vi har en anden kat også, hun vejede 3kg da vi fik hende fra et internat, hun var ca 5 md. hun vejer nemlig 5,5 kg idag.
Det er også lige meget hvor stor han bliver for han er bare så dejlig med sine store blå øjne og lange pels, det var bare sådan at havde du lige en chinchilla perserhan kunne du måske have fortalt mig hvor stor han er.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-07 17:19

Hej. Katteracen Chinchilla bliver ikke ret stor, i hvert fald ikke som raceren kat. Da din kat er blandet med flere ukendte faktorer af racer
Citat
halv langhåret hvid hankat
, siger jo ikke ret meget om racen, (kunne være Main Coon eller Norsk Skovkat eller en helt tredie, fjerde race?) så bliver det her et rent gætteri. B Det hele bliver jo et stort gæt!lå øjenfarve kunne tyde på Perser Colourpoint (langhår) eller Siameser?
Jeg tipper på 4½ måske 5 kg i og med det drejer sig om en hankat. Kastrat og fodring spiller også ind her.
Nærmere kan jeg i hvert fald ikke komme. Nyd din kat, uanset! --- Eller spar sammen til en raceren kat, så ved du hvad du får!
For eksempel en stor rase: British Shorthair, hanner bliver snildt 8-10 kg tunge!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-07 17:23

Mit tastatur driller: følgende B ........... lå ..........
skulle være Blå øjenfarve
Sorry! Det er det charmerende med en (B)ærbar!
MVH

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-07 18:16

Så er der også lige det at hankatte bliver større end hunkatte.
Nogle katteracer er først udvokset efter et par år eller tre. fx Norsk skovkat.
Det hjælper dig jo heller ikke, jeg kan godt se at det kunne være nyttigt at have en lignende kat type, at sammeligne med.

Accepteret svar
Fra : dior

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-07 19:06

Hej tante Anne
Jeg har 5 katte hvor af 3 af dem er persere..Laika som er den yngste af perserne,vejer ca.5 kg.....(lidt over)
Mit gæt vil være på at din kat skal veje omkring 4-5 kg..
Du kan se min skønne og smukke Laika her:
www.hotte.k-nettet.dk
Og så kan du jo samtidig nyde synet af mine andre dejlige katte

Kommentar
Fra : fuck123456789

Dato : 14-12-07 03:53

PAS PÅ MIN møjkat
på et tidspinkt leger de saammen///////////7
RESTERNE ER gener / paring.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 14-12-07 08:57

Tak for svaret dior.