/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ratlås
Fra : spejder_ben
Vist : 1884 gange
50 point
Dato : 09-12-07 23:44

Hej
Er der nogle som har erfaring med at en ekstern ratlås virker overfor biltyveri?

Har fået en ny bil som jeg gerne vil prøve at beskytte bedst mulig.
Har overvejet at anskaffe en som denne:
http://www.thansen.dk/technicalinfo.asp?c=1527245452&n=1199145606&pn=1222814517

Kom med jeres mening..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-12-07 23:56

Jeg snakkede forleden med en (forhenværende ?) biltyv om det samme.
Han påstod, at en ratlås ikke vil være et større problem for ham.
Men....
Den koster ham mere tid og ikke mindst støj.
Så hvis der var tilbud på en anden bil længere nede ad gaden uden ratlås, vil han vælge den.
Gambrinus

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-12-07 23:59

Jeg har sådan en jeg bruger på ferier, det hjælper i hverttilfælde på min nattesyn.
Virker vel også psykologisk på en biltyv, men alt kan jo stjæles.
Der er ingen tvivl om at den har en hvis effekt, men i det daglige er den bøvlet at sætte på og af.
Køber du en så lad være med at ligge den et sted hvor den kan skade dig eller dine passagerer i tilfælde af at i bliver udsat for et uheld, den slår hårdt.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 60 point
Dato : 10-12-07 00:01

Altså . .
Han mente, at en ratlås er en udmærket sikkerhedsforanstaltning til prisen.
Men den kan ikke forhindre, at bilen bliver stjålet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-07 00:05

Modellen er 40 år gammel og stadig i live.

Det er nok mere et spørgsmål om at være konsekvent da man nok ikke gider at montere den hvis man "lige" skal 2 minutter ind på posthuset, for derefter at se røven af køretøjet et stykke væk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-07 07:38

Den er ikke noget problem for rigtige biltyve som, fjerner værdifulde biler , og bringer dem ud af landet, eller hugger op til reservedele.

Men en lejlighedstyv, som lige skal bruge et køretøj , han vil nok undgå den.

Hvis den er med god lås og lavet af ordentlig hærdet stål, og ikke lige til at klippe over, så skal man have maskinværktøj med eller skifte rattet, for at komme ud og køre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-12-07 08:52

Der var en udsendelse i TV for nogle år siden, om tyveri af biler, endda med startspærre og diverse. Og det var altså ingen hindring. Hvis en tyv vil stjæle en bil, er der altså nogle som ikke lader sig stoppe. Modellen du henviser til, kan jeg huske: Kunne bøjes. Og så kunne man forestille sig at man kørte et andet sted hen og afmonterede resterne fra rattet. - Og endelig i dag er der ganske udmærkede batteridrevne små vinkelslibere på markedet, - så hvad ??????

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-12-07 11:06

Citat
Er der nogle som har erfaring med at en ekstern ratlås virker overfor biltyveri?

Det er jo svært at vide da man ikek rigtig kan måle hvorfor ens bil ikke bliver stjålet

Godkendelse af svar
Fra : spejder_ben

Dato : 10-12-07 11:17

Tak for svaret Gambrinus.
Vil prøve at købe en og se.. Ved godt man aldrig kan være 100 % sikker men der skal ikke meget til før at de vælger et letter offer..
God jul til alle

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-12-07 11:44

Og hvia det er østlandske tyve, gør de lidt ekstra ud af at få lige netop en bestemt bil, da det ofte måske er bestillingsvare indenfor bestemte mærker.