/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
PC100 eller PC133
Fra : crha
Vist : 431 gange
5 point
Dato : 23-09-01 17:46

Jeg kunne godt tænke mig at købe nogle nye ram, men jeg ved ikke hvilke.
Dels fordi jeg ikke ved hvilket mærker der er bedst, og dels fordi jeg ikke ved om det er PC100 eller PC133-ram min computer bruger.
Jeg købte den i starten af dette år.
Er der nogle der kan hjælpe mig med disse to spørgesmål?

Mvh.

Casper

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 23-09-01 20:46

Kig i manualen, Casper.
Du har sikkert fået manualen med til bundkortet... - hvorpå RAM'ene sidder !
I øvrigt er det fuldkommen ligegyldigt om du køber PC100 eller PC133...
Hvis dit bundkort har en "BUS-hastighed" på 133 MHz, er det selvfølgelig surt "kun" at have PC100 RAM... - men det har altså ikke have nogen fatal betydning !!!
Jeg har da, uden problemer installeret både PC66 og PC100 RAM i diverse maskiner - også maskiner der kører 133MHz på "Bussen"...
Volapyk ?
Det jeg mener er: "En kæde er ikke stærkere, end det svageste led" !!!

Held til...

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 23-09-01 20:46

RAM priser kan du finde på http://www.edbpriser.dk !!!

Kommentar
Fra : crha

Dato : 24-09-01 20:36

Der fulgte desværre ikke nogen motherboard-manual med da jeg købte min computer, men kan man ikke se det på rammene, for jeg kunne godt tænke mig at købe PC133.
Er det kun på nyere pcer at man kan få PC1600 og over?

Accepteret svar
Fra : peterbech

Modtaget 5 point
Dato : 25-09-01 09:25

Halløj Casper...
1) Når du tænder din computer kan du, ved at være lidt "kvik", se hvilket bundkort du har...
- altså når maskinen "booter" står der normalt en masse om hardwarekonfigurationen; Hvilke diske der findes, hvor
mange RAM du har i o.s.v. Når du så ved, hvilket bundkort du har, kan du lave en søgning på internettet og derved
finde manualen !
2) Måske var jeg ikke helt så god til at forklare det før... - Men du kan altså sagtens købe PC133 RAM og smide dem i
en maskine der måske kun kører PC66/100 !!!
3) - og JO, du kan godt se det på RAM'ene... - det vil normalt stå på selve "klodsen" !

Håber at ovenstående kan hjælpe dig !