/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Styre korresponderende spots
Fra : Jonashn
Vist : 904 gange
20 point
Dato : 06-12-07 15:15

Dette er mit første indlæg, forhåbentlig bliver det ikke mit sidste:) Derfor har jeg desværre kun 20 point.

På min skole hvor jeg er lysmand mangler vi lidt at kunne styre nogle lavvolt (12V DC såvidt jeg er underrettet) spots fra vores lyspult, så en lysmand ikke behøver at løbe hen og slukke loftslyset hvergang der er forestilling.

Jeg må nok her bemærke at lysmand betyder scenelys-designer, og lyspult-operator. Dem har vi ca. 6 af på skolen, og det ser ud til at de fleste er trætte af at de ikke kan styre loftslyset fra lyspulten.

Lyspulten har 6 AUX-kanaler, og i kombination med http://www.milinst.com/DMX/dmxtext.htm#1_493 burde det ikke være svært at styre lyset.. (Til de ikke-DMX-indviede kan jeg fortælle - som i sikkert kan regne ud - at det bare giver mulighed for at styre 8 relæer fra lyspulten via den eksisterende kabling)

Meen jeg bliver nødt til at få det til at virke sammen med det 2 steder, hvor man allerede kan styre lyset (som jo desværre er placeret ret langt fra lyspulten). Der bruges 4 knapper til at styre lyset hvert "kontrolsted" og der er korrespondance, og knapperne lyser for at reflektere om den givne del af lyset er tændt.

Men da jeg ikke er elektriker (bare lavvolt-elektronik og computernørd;)) ved jeg ikke om det er muligt at indsætte et ekstra led uden at udskifte eksisterende dele af systemet.

Det, som jeg håber på, er at korrespondencen bare virker som en flip-flop, og at der så bare sendes lys til knapperne hvis udgangen er aktiveret.

Før jeg ringer til skolens elektriker vil jeg derfor gerne vide om nogen herinde har en idé om hvor svært det vil være at indsætte et tredje punkt i det ovenfor beskrevne system.

Jeg regner med at relæet skal tilsluttes direkte til flip-floppen (som jeg ikke aner om eksisterer), så hvis lyset er tændt når man aktiverer relæet slukker det, og omvendt hvis omvendt (dejligt udtryk egentlig).

Det skal siges at det eneste jeg reelt kan gøre er at plage den lysansvarlige lærer om den ekstra kontrol, men det har jeg allerede gjort, og han er meget positiv, især hvis relæet kan skaffes for under 1000 (hvilket det jo kan), og hvis der ikke bliver mange timers elektrikerarbejde.

Afbryderne er ikke af FUGA-typen; de er runde og grønne, dvs. den klassiske type industriafbrydere.

Håber på at nogen vil hjælpe!

Mvh Jonashn

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 06-12-07 15:15

-og nåårh ja, spotsne er som sagt 12 volt og placeret i loftet, og der er nok en 40 stykker (selvom det nok ikke er relevant)

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 06-12-07 15:37

Ved lidt research her på forummet ser det ud til at det er kiprelæer der er tale om (som jo egentlig er et andet ord for flip-flops).

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 06-12-07 16:48

Virker det sandsynligt?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-12-07 17:05

Jeg skal til julefrokost nu.
Ka' du ikke lægge en skitse over systemet op på :
http://www.peecee.dk/
Hvis du så viser, hvad der er svagstrøm og hvad der er stærkstrøm, vil det hjælpe en del.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 06-12-07 18:31

Gerne, men jeg har ingen skitse! Alt hvad der er beskrevet her er bare mine overvejelser:)

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 20 point
Dato : 07-12-07 07:59

Hvis jeg forstår det korrekt, har du nogle "grønne" tryk (knappen springer ud igen, som på et ringtryk). Det betyder at der er kiptændning (med et kiprelæ), hvilket er meget fint, men så dukker første problem op: Hvad er styrespændningen (fra de rønne tryk og op til relæet) ?????
Den kan være 230 VAC, 24 VDC, 12 VDC eller en anden spændning.

Næste problem: De relæer der i forbindelse med lyspulten, er jo trukket hele tiden, når de er aktiveret. Kiprelæet skal jo kun have en puls ind for at skifte, og mange kiprelæer kan ikke holde til at stå med spændning på spolen hele tiden.

Jeg vil sige (dog uden at have set systemet) at det vil blive vanskeligt (læs dyrt) at få det bestående koblet sammen.

Jeg har to løsninger på problemet:

1 Få lavet en lille boks m. 4 tryk som placeres ved lyspulten, som sættes parallel over en af de 2 bestående tænd/sluk betjeningssteder. Selv om de er placeret langt væk fra lyspulten, kan det jo godt være at kiprelæerne sidder meget tæt på, og så kan boxen også tilsluttes der.
Denne løsning kan dog blive dyr, hvis der bruges 230 VAC til styrespændning. Det burde kunne laves til en fornuftig pris, hvis det er svagstrøm, der bruges styrespændning.

2 (dette forudsætter at det er DC svagstrøm der bruges som styrespændning)
Ved hjælp af nogle dioder, kan man lave et "master sluk" tryk, dvs. et tryk der slukker loftslyset uanset hvor mange af dem, der er tændt. Det var jo slukke funktionen du efterlyste. Til dette skal der kun bruges nogle dioder, et 2 leder kabel fra kiprelæerne og ned til lyspulten, samt 1 tryk.
Dette er en meget nem og billig måde at kunne slukke loftslyset på, fra lyspulten.
Det burde også kunne laves trådløst.

Men igen, for at kunne komme med noget helt konkret, skal man altså vide, hvordan tændningen af loftslyset er sat sammen, og af hvad.

Håber du fik lidt ud af mine forklaringer, og du er velkommen til at vende tilbage.

PS. Jeg har levet 5-6 år af at lave lysstyringer på scener osv. så jeg kender godt dit problem.

MVH

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 07-12-07 14:07

Tusind tak for det gode svar! Dejligt at tale med en "kollega":), selvom jeg nok ikke helt er oppe på dit niveau;)

Mht. for lang spænding på kiprelæer har jeg tænkt mig at benytte vores MA Lightcommander 24/6's 6 aux porte, som jeg kobler til flash knapperne, så impulsen til (kip)relæet kommer kun til at vare de højst 500ms man trykker for at slukke.. Og signalet sendes jo over DMX, og DMX-relæboxen kommer til at være lige i nærheden af kiprelæerne. Og jo, det er grønne runde trykontakter:)

Tror du det er helt umuligt? Man kan jo bare låne lidt styrestrøm fra de grønne kontakter. Relæerne kan fås som 24 eller 12 V. Da det jo er 12- eller 24volts spots er det nok ikke en styrestrøm på 230V, men det er self. ikke til at sige.

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 07-12-07 15:01

Og lyspulten er ikke placeret stationært, den tages ned fra et rum hver gang den skal bruges (DEN ER TUNG!) og placeres på et bord længst nede i salen, længst væk fra scenen og DMX-udstyret (dimmerne) samt kiprelæerne, MEN tæt på et dejligt dmx-vægstik:)

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 08-12-07 15:43

Har lige nærlæst specsne for DMX relæet, og det KAN tage op til 240 V 10 A AC. Skøønt! 12 eller 24 volt versionerne var bare strømmen for at drive boardet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-12-07 07:10

Det er meget svært at udtale sig præcist, uden at have set det i virkeligheden.

Som du beskriver det, lyder det da som om at det kan lade sig gøre, relativ simpelt.
Det eneste jeg lige kan se, som måske bliver et problem, er at du ikke kan se hvilke af de 4 kiprelæer der tændt eller slukket, fra din lyspult.

MVH

Kommentar
Fra : Jonashn

Dato : 10-12-07 13:59

Det er rigtigt.. Nu har jeg givet doc'sne til min lærer, og han vil gerne have det lavet hvis det kan holde sig under 3000, og det vil jeg da tro at det kan. Tak for hjælpen, viskinge!

Godkendelse af svar
Fra : Jonashn

Dato : 10-12-07 14:00

Tak for svaret viskinge.