/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan man ændre USB - indgang ?
Fra : bennymanden
Vist : 617 gange
150 point
Dato : 30-11-07 23:16

Hejsa.
Jeg har på denne lidt ældre PC (Fujitsu Siemens) tilsluttet bl.a. en extern DVD-brænder og en USB-Hub med 6 tilslutninger, og i begge tilfælde får jeg at vide, at enhederne kan arbejde hurtigere p.g.a. min USB-port - jeg anbefales at tilslutte til USB 2.0 i stedet for det jeg har - hvad det så end er ? Hvad kan der gøres ? Kan jeg ændre mine nåværende porte, eller skal jeg rent fysisk sætte noget andet i PC´en for at opnå den omtalte USB 2.0 ?
På forhånd tak
Bennymanden

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 30-11-07 23:22

USB 2.0 er en måde at transportere data hurtigere via USB portene.

Du opnår at få USB 2.0 på din PC ved at downloade og installere alle tilgængelige Windows opdateringer.

Bemærk at dine enheder skal understøtte USB 2.0 for at opnå effekten. Dog er det ingen skade, at opgradere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-11-07 23:37

Du kan også lade som ingenting og køre videre med
USB 1.1. Det er kun ved store datamængder forskellen
vil mærkes.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-12-07 00:01

OK - det er altså ikke et fysisk indgreb der skal til for at opnå USB 2.0 kan jeg forstå .........
De forskellige ting jeg har tilsluttet via USB - som printer og WebCam fungerer ganske udmærket, men netop DVD-enheden kører noget "hakket" i det, selv ved afspilning (jeg har endnu ikke forsøgt at brænde) - - - men det kan måske også skyldes kablet ?
Jeg har platform: Win XP - SP 2 og den er åben for alle opdateringer fra windows - der kom en masse for nogen tid siden, og der kommer af og til lidt, men det går jo automatisk, så jeg forstår ikke hvad det skulle være jeg mangler !!!
Er der noget særligt jeg skal hente for at få den til at være 2.0 i stedet for 1.1 ???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 00:03

Hvor meget RAM er der, det her er ikke USB manglende hastighed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 00:05

USB hastighed handler ikke kun om software.
En ældre maskine klarer ikke mere end 1.1

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 01-12-07 00:13

Du kan købe et PCI kort med USB 2.0 porte og sætte i din PC.

Det er også muligt at din Hub kun er USB 1.1, men du kan jo bare købe et PCI kort med mange USB 2.0 udgange og så undvære hubben.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 160 point
Dato : 01-12-07 00:15

Det er nemt at få usb 2 på selv en ældre computer, hvis du har en ledig pci slot i computeren, du køber et kort magen til dette: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=207143&SamleMenuID=21&gruppe=5063&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=BelkinComponents

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-12-07 00:26

Det sidste lyder rigtig godt - tak til o.v.n. for linket, det er jo også en absolut overkommelig pris -
til Teil kan jeg sige at maskinen kører med en AMD 1200 mhz og med 256 Mb Ram - jeg må igen sige at jeg faktisk har mistanke til kablet over til DVD - enheden - de andre tilsluttede ting fungerer jo helt perfekt - men det pci - kort med hele 3 USB - porte lyder som den løsning der tiltaler mig mest - både Hub´en og DVD - brænderen er kompatibel med USB 2.0

Kommentar
Fra : achton

Dato : 01-12-07 00:31

Citat
jeg må igen sige at jeg faktisk har mistanke til kablet over til DVD -

Et ældre kabel kan begrænse, så der har du ret i din mistanke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-07 00:33

Jeg opgraderede selv min gamle 600mhz computer, det var en af de første indgreb i computere som jeg forsøgte, det er nemt selv at sætte sådan et kort i, men nu du har sidebeklædningen af, så sæt lige lidt mere RAM i, 256 er ikke meget

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-12-07 02:01

Hvis brænderen ikke har egen strømforsyning kan det også betale sig at bruge en hub med en sådan.

Jeg vil også stærkt anbefale at sætte 256 mb mere ram i, XP bruger gerne over 200 mb af sig selv.

Kommentar
Fra : Terklotron

Dato : 01-12-07 05:06

At du skulle kunne downloade opdateringer fra Windows som magisk gir dig USB 2 istedet for USB 1.1, er desværre forkert.

Det altafgørende for om du kan få USB2 på din maskine, er, om bundkortet understøtter USB2. For gør det ikke det, vil dit fine-nye-dyre(?) USB-PCI kort stadig kun kører med den hastighed, som bundkortet kan håndtere.
Derfor, find først ud af om dit bundkort understøtter usb2!!!
Hvis det gør, og du stadig ikke ved, hvad du skal gøre, så post igen.

Peace
T

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-07 06:12

Prøv at flytte USB stikket rundt i de forskællige
hun stik,dem der sidder fysiskt på mobo,nogle mobo'er
har desiderede usb1 og usb2 porte/stik,og
tjek i bios om begge typer er slået til(vis understøttet)
nogle bios sætter kun usb1 som standart selv
om der er mulighed for at sætte begge typer.
Prøv dig frem,indtil du ikke får den omtalte meddelse.
Jeg har et par gamle mobo'er liggende hvor det er
tilfældet.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-07 06:15

Er/har din usb'hub usb2 standart

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-12-07 11:54

Hej bennymanden

Citat
OK - det er altså ikke et fysisk indgreb der skal til for at opnå USB 2.0 kan jeg forstå .........
De forskellige ting jeg har tilsluttet via USB - som printer og WebCam fungerer ganske udmærket, men netop DVD-enheden kører noget "hakket" i det, selv ved afspilning (jeg har endnu ikke forsøgt at brænde) - - - men det kan måske også skyldes kablet ?

det er helt sikkert ikke kablet, der er problemet.

Jeg har selv oplevet noget tilsvarende med en extern CD/DVD-brænder. Ved USB 1.1 tilslutning kunne jeg sagtens brænde CD'er, men det var ikke muligt at brænde DVD'er før jeg skiftede til USB 2.0. - Så hvis du vil udnytte din brænder, bør du købe/installere et USB 2.0 kort.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 03-12-07 14:02

Handler problemet blot om, at billedet hakker, når du ser film?

Hvis dette er tilfældet , kan det meget vel skyldes, at du ikke har de rigtige codecs installeret.

Hent i dette tilfælde nye codecs til din PC, f.eks. herfra:

http://www.downloadcentral.dk/?action=showProgramGame&id=T1RJNA==

Mvh
Hr_hvalsoe

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 07-12-07 00:39

Tak for svaret o.v.n.. Tusind tak til alle der har givet deres besyv med her i spørgsmålet -
Jeg har installeret et PCI kort med to USB udgange i 2,0 og nu virker det fint - både min externe DVD og min hub understøtter USB 2,0 - desuden har jeg bestilt to RAM-blokke en på 256 MB og en på 128 MB - de bliver nu sat i i morgen i stedet for de to 64 MB der sidder der i forvejen - på denne måde kommer jeg op på 512 MB i det hele så skulle det vel hjælpe på det.
Jeg er glad for den gamle sag her og jeg har lige installeret en ekstra HD på 40 GB til lagerplads til fotos og lignende, så den kommer til at tjene mig lidt endnu.
Tak for hjælpen allesammen og især dig o.v.n. for det fine link.
God week-end til alle
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-12-07 04:39

Selv tak glad for at høre at du fik alt til at virke som du ønsker