/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
GPS kort v.9 og v.10
Fra : MissBe
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 26-11-07 11:52

hej

i forlængelse af mit første spørgsmål...
http://www.kandu.dk/spg113095.aspx Garmin GPS ??

hvor jeg stort set har besluttet at jeg nok køber den..
altså:.....Garmin GPS nüvi 250W til de knapt kr. 2.000,-......

Denne model har det medfølgende kort v9
og version 10 forventes frigivet til januar

Nu kommer spørgsmålet:
Opgradering til version 10 er det noget der skal købes ekstra når det en gang frigives ??
eller kan man f.eks. bare downloade / opgradere gratis når det nye kommer ??
er det en god idé at vente med at købe sin GPS indtil den nye version 10 kommer ??

Vides det hvad v.10 kommer til at kunne - som v.9 ikke kan ??
er det f.eks. bare noget med at nye veje og adresser er opgraderet ??
eller tilføres der nye funktioner som v. 9 ikke har/kan nu ??

ja, jeg spørger lidt bredt
men hvis jeg vidste alt behøvede jeg jo slet ikke at stille nogle spørgsmål

håber at i vil hjælpe endnu en gang

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-11-07 12:05

Du vil få version 10 gratis, og nej det er kun kortopdateringer, nye veje, rundkørsler m.v.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 12:30

Du skal købe en opgradering. Den plejer ikke at være helt billig, men jeg har ikke kunnet finde en pris. Gæt: 4-800 kr. Men det er altså kun et gæt.

Forskellen på V9 og V10 er vist kun at nye veje mvm er med. Kortleverandøren Navtec medtager typisk kun færdiganlagte veje. I praksis er der mest tale om motorvejsstumper og rundkørsler. Manglende motorvejsstumper kan være ganske generende (selvom der ikke er så mange). Rundkørsler klarer du nok. Når du ser at du nærmer dig en rundkørsel, så kast et hurtigt blik på navigatoren og se om du skal fx 'lige over' eller hvad. Navigatoren siger nemlig kun 'ta 3. til højre' - det er alligevel rart at have fornemmelsen af, om det svarer til 180 grader rundt eller hvad.

Den anden kortleverandør (Teleatlas) er kendt for i højere grad at medtage planlagte vejændringer. Det er sikkert også generende.

Du vil altid kunne få et nyere kort ved at vente lidt endnu. Vent et år mere, så er kortet endnu nyere og GPS'erne faldet endnu mere. Men så når man jo aldrig noget hvis man altid skal vente.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 12:32

Stouenberg skrev
Citat
Du vil få version 10 gratis

På hvilke betingelser? Tidligere plejede det vel kun at være opdateringer der var frigivet før købsdatoen?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-11-07 12:40

- jeg købte og registrerede min Nüvi 670 i maj, og fik tilsendt det nye USA kort gratis, for 3 uger siden...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-07 13:42

Sådan som jeg har læst på Garmin diskusionsgrupper, hvor der næsten kun er amerikanere som skriver, så er garmin meget mere liberal med at give supplernde kortmateriale og programmer i USA.
Det samme gælder ikke for de europæiske kort. Så Stouenbergs udsagn, kan du ikke bruge til noget.

Tidligere var Garmins kortopdateringer ikke værd at ofre mangwe penge på.
Det drejede sig for eksempel om at der kom mere af det norlige Norge med, hvor der er så få veje, at man alligevel ikke kan tage fejl uden gps.
De fejl, som f. eks manglende markering af gader som gågader eller ensrettede i provinsbyerne, blev der ikke rettet på.
Nu har Garmin endda strammet op på opgraderingen så den formentlig ikke bliver gratis , selv om den er udkommet, når du registrerer produket.

NÜVI 660, som jeg købte i sommer kommer med fuldt europakort installeret, lige til at bruge.
Hvis 250 W er ligesådan, så kan du heller ikke regne med at få gratis opdatering, for det er jo allerede installeret og operativt.

Jeg synes ikke du skal gå så meget op i om det er kort version 9 eller 10. Der er næppe nogen forskel i praksis.

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 26-11-07 18:20

Har forhørt mig hos Garmin for ikke så længe siden, en opgardering koster 75 us Dollar, det er en cd-rom der bliver tilsendt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 19:19

Ja - opdatering fra V8 til V9 kostede USD75.

Om opdatering fra V9 til V10 skriver fairpoint på garmin.dk:
BEMÆRK:
Garmin har endnu ikke fastsat hvorledes opdaterings processen til version 10 (også kaldet CNE 2008), kommer til at fungere, samt præcist hvornår CNE 2008 bliver frigivet. Derfor har vi - Fairpoint Navigation - ikke yderligere information om dette. Når dette offentliggøres af Garmin US, kan det naturligvis ses på garmin.dk.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-11-07 09:25

igen...
tusinde tak for alle indslag

jeg valgte at købe: NAVIGON Ts 7000T europe
mest pga. tmc

Godkendelse af svar
Fra : MissBe

Dato : 29-11-07 09:27

Tak for svaret transor.

jeg er meget glad for dine gode forklaringer