/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Garmin GPS ??
Fra : MissBe
Vist : 2628 gange
110 point
Dato : 26-11-07 00:48

Hej

i de nye reklamer fra Føtex har jeg fundet dette tilbud på Garmin GPS.........

........er det mon en der er værd at købe ????

jeg ved ikke rigtigt hvilke krav man kan stille til hvad en GPS skal kunne.

(jeg er dødtræt af kort !!)

Hvad mangler denne som de dyre (3.000,- - 4.000,-) kan ???

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" citat fra FØTEX """""""""
Garmin navigation
kort over europa præinstalleret - klar til brug
Model nüvi 250W.
Navigation med dansk menu, tekst og tale.
Indbygget SiRF Star III GPS modtager og 4,4" touchscreen (widescreen).
Navigation foretgår på husnummerniveau.
Navigationen er klar til brug og kræver ikke yderligere installation.
størrelse: 740 (H) x 124 (B) x 23 (D) m. Inkl billader og sugekopholder.
Føtex normalpris 2699,-

nu 1.999,- spar 700,-

kilde: http://minreklame.dk/article.php?sid=5413 ...klik på side 3...
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" citat slut """"""""""""""""""

Håber at I kan hjælpe
skal sove nu men kigger ind i morgen

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-11-07 00:50

hov forresten det er blivet til 'i morgen'

----kigger ind senere i dag----

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-11-07 01:59
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-11-07 02:12

For de gamle "navigatører" er GPS navigation lig med Garmin, der er dog mange gode alternativer, faktisk vandt lomme GPS fra Navigon en test fornylig, den du har fundet kan vel godt betegnes som en lomme GPS, en du også kan have med på gå og cykeltur, ikke kun til brug i bil, den er helt igennem ok og præcis, god til at finde satelitterne og holde fast på dem, tilbudet er ikke speciel billig, den kan findes billigere på nettet, men hvis du vil glæde dig selv med en før julegave så skynd dig i Føtex eller Bilka (side 35) før de får udsolgt
Sammenlignet med dyrere modeller mangler der TMC som kan orientere om trafikken forude og dirregere dig uden om køer (dem der dannes af lange rækker biler, ikke bondemandens) og uheld, vejarbejde med mere, jeg tror heller ikke der er musik afspiller eller FM transmitter i 250W, w står for widescreen, lillebror 250 med firkantet skærm er væsenlig billigere og 200 kun med nordiske kort får du for 1000kr.
Hos Edbpriser kan du finde model 250w til 1732kr. leveret med posten.: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388914

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 26-11-07 04:11

Med de nye får du en væsentlig større skærm at kigge på, det vil sige bruger du læderbriller er det en kæmpe fordel, du skal ikke have brillerne på hver gang du skal kigge på den. Det er min erfaring.
mvh
holloodk.
har selv købt 2 her.
http://unbelievableshop.com/store/default.php?enterprise_id=44&language=dk¤cy=DKK&vat=6&vat_iva=6&PHPSESSID=97c3d929afe083ae43fa2530e599cc01

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 26-11-07 04:13

p.s. Der skulle står læserbriller og ikke læderbriller; OK !

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-11-07 06:12

Prøv at kigge i din lokale Sonofon butik

Der er ved at blive ændret sortiment i vores navigations setup, så der er en del restvarer der skal sælges og der kan være ret gode tilbud imellem, også på Garmin

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 08:10

Det er et OK tilbud - du kan nok finde det en smule billigere andetsteds.
4.3" skærm (Widescreen) som denne 250W er bestemt værd at gå efter
FM (som denne mangler) er alligevel ikke rigtig brugbart
Kamera og MP3 (som denne mangler) er ikke specielt vigtigt efter min personlige smag
TMC (som denne mangler) er efter sigende rigtig godt i Tyskland. Mindre vigtigt i DK
Europakort (som denne har) er langt langt billigere end at købe det som ekstraudstyr. Men hvis du aldrig kommer udenfor Skandianavien er det jo stort set ligegyldigt.

Vær opmærksom på at det medfølgende kort er V9. V10 forventes frigivet til januar.
Annoncen påstår at GPS-chippen er en Sirf Star III - det er ikke korrekt. Fra og med Nüvi 2xx serien bruger Garmin deres egen chip. Jeg tror dog ikke umiddelbart det skulle være et problem.

Du vil altid finde tests der viser at Garmin Nüvi-GPS'er (som denne) ligger i toppen eller ligger helt nede som nummer 5 eller 6 eller 7. Nogle kan bedst lide moderen, andre datteren. Helt galt i byen går du dog ikke.

Henrik
o Magellan 512
o Garmin GPS V
o Garmin Nüvi 660

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-07 08:22

Desværre er der fejloplysninger i det foregående.
Præcise data til sammenligning, kan du se på Garmins hjemmeside. garmin.dk

model 250W er lige så stor i display som de dyre modeller til bilnavigation.
Den er ikke god til vandreturen , til cykel eller motorcykel.
den er for stor til lommen og for sart. Den er heller ikke god at holde i hånden.

Men til bil er den fin og kan alt det basale, så godt, som de dyrere modeller.
Det væsentligste, som mangler er tmc, altså trafikmeldinger som automatisk indgår i ruteplanlægning. Det har ikke så meget praktisk betydning i Danmark, hvor vi alligel ikke får meldingerne i tide.
Hvis du kører meget på tyske motorveje skal du lægge mere vægt på tmc.

De dyre modeller har dertil forskelligt lir som fm sender med lyd gennem radioen, bluetooth til mobiltelefonen og mp3 afspiller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-07 08:26

For en god ordens skyld.
Henrikkrebs er vidende og korrekt med oplysningerne. Det var ikke ham jeg hentydede til om fejl .

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 26-11-07 08:28

Kort og godt:

Køb en garmin gps, den er så simpel og lækker at selv min mor som ikke har forstand på noget hardware kan finde ud af den, den er hurtig i menu'erne, og de har lavet touchen så god at man kan rette på den mens man køre istedet for dem med pen hvor det er helt umuligt at ramme noget.

Garmin gps, har vundet flere priser og er rigtig god all around den har alle de funktioner som man skal bruge.

Mvh
Octon

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-11-07 08:53

jeg er meget glad for alle svar som jeg har fået - tak for det.

hvis kravet er ...
at det skal være europakort
og der skal være tmc
(hvis det ellers virker efter hensigten ??)
og den ikke behøver at hedde garmin
og at den IKKKE må have pen (som octon nævner)

den skal nemlig specielt bruges i bilen
hvor jeg allerede har radio og cd musik
og derfor er ligeglad med andet tingel tangel

hvad kunne så være et godt bud på en gps
uden man skal op og fyre de der 3-4.000,- af

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 26-11-07 09:12

Jeg har aldrig haft disse i hånden, men det lyder som gode bud:
o TomTom ONE XL Europa incl. RDS-TMC antenne 2.699,00 DKK - http://www.pdashoppen.dk/shop/tomtom-one-xl-921p.html
o Navigon Transonic TS7000TE 2295,00 DKK http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7400&n=10

Min fornemmelse på diverse anmeldelser er dog at der ER forskel, dels i hvor godt touch-skærmen virker, dels i den generelle fornemmelse af kvalitet.

Jeg har haft min Garmin Nüvi 660 Europe i 4 måneder. TMC'en har aldrig virket, men det har jeg ikke fået taget mig sammen til at få gjort noget ved, for jeg kørte en overgang med en lånt med TMC (i DK) - ud fra erfaringen er det altså ikke noget jeg savner voldsomt.

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 26-11-07 09:32

Prøv at kigge på den her:

nüvi 600 Skandinavien

http://www.garmin.dk/products/description/5/13756

Lidt om Tmc, så du ved hvordan det virker:

Koster TMC noget?

Nej - og ja.

På nuværende tidspunkt er TMC fortsat gratis i Danmark, og i det meste af Europa - bortset fra i Frankrig og Storbritannien. Ydermere koster det også et abonnement for at benytte TMC i USA.

Linket herunder viser TMC dækningen i Europa:

www.trafikken.dk

Linket herunder er til Garmins TMC sektion i forbindelse med køb af abonnement til Frankrig, Storbritannien eller USA:

www.garmin.com

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-11-07 11:44

Ikke for at gøre dig forvirret, men her er en mere du kan tage med i dine overvejelser, vi er stadig i 2000 kr. klassen men her er både TMC og europakort med i de 2000: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=115977&SamleMenuID=10&gruppe=79&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=Navigon
hilsen en Navigon fan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-11-07 11:48

Jeg så først nu Harald Nyborg linket fra henrikkrebs, den koster kun 300 mere, har større skærm og er sikkert et bedre køb end den jeg fandt

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-11-07 12:05

hej ovn

nej du må meget gerne forvirre mig
det er jo lige det jeg beder om
jeg ville jo ærge mig hvis jeg fik købt den forkerte !!

det var godt at du nævnte linket til HN
jeg var nemlig så forvirret at når sandt skal siges har overset det

men nu går jeg lige hen og nærlæser på det link
ps.
jeg har lige lavet et nyt spørgsmål hvor jeg spørger til kortene

mon kortene er de samme i alle gps'er ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-11-07 13:04

Nej kortene er ikke de samme i alle gps, der er forskellig software i nogle af dem, Navigon laver software til andre også, Tom Tom har vist deres egen, ligesom Garmin der er jeg ikke så stærk, så i andre må meget gerne rette i mine kommentarer

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 14:18

Der er software og der er data (kort) - og det blandes der tit rundt på.

Software opdateres lige som alt andet med mellemrum. Hos Garmin (og sikkert også de fleste andre mærker) kan softwareopdateringer hentes gratis fra nettet. Der er GPS'ere der kører på en almindelig (eller en speciel) PDA, fx under en windows-version. Her kan man jo godt vælge samme program selvom det er forskellige mærker PDA'er. Iøvrigt er jeg ikke tilhænger af disse Windows/PDA-GPS'er. For stor risiko for 'blå skærm'

Kort findes der som nævnt kun to producenter af, Navtech og TeleAtlas. Alligevel leveres de i forskellige udgaver til de forskellige GPS'er. Et vejknæk er et vejknæk med en bestemt beliggenhed, men derfor kan Garmin godt vælge at denne information er gemt i hukommelsen på een måde, mens Blaupunkt gør det på en anden måde. De fleste GPS-producenter tar penge for opdateringer af kort.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 17:35

Mange af de dyrere GPS'er har en masse andre funktioner som de billigere ikke har.
Jeg er af den opfattelse, at jeg kun bruger min til at vise vej.
Funktioner som:
Bluetooth har jeg ikke noget at bruge til.
Billedfremviser har jeg ikke brug for under kørslen.
MP3 afspiller har jeg i forvejen i min autoradio, og så er lyden bedre i radioen.

Så hvorfor betale en masse penge for et kendt navn, samt for en masse funktioner, som du sikkert ikke vil bruge alligevel?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-11-07 19:09

Jeg har en Garmin, og den er god, men jeg er ked af at den ikke har muligheden "undgå motorveje"
det syntes jeg er en stor mangel

Bjørn .-(

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 20:32

BjørnJ kan du ikke sætte den til at vise vej for cyklister, de må jo ikke køre på motorvejen!

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-11-07 20:43

Min Garmin kan godt sættes til at undgå motorveje.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 20:50

Jeg har en Transonic PNA, som kan sættes til at agere forskellige former for køretøj/gående o.s.v.

Der kan også vælges, om motorvej, færgefart, betalingsveje m.m. skal benyttes, og kan indstilles i tre niveauer "Benyt/undgå/brug ikke"

Den har trafikmelding, som leder uden om vejarbejde.
Den har hele europa (over grænser) med 37 lande, samt kort over hele USA og nogle arabiske lande med i pakken. Og det bedste er at den koster under 2000.-

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-11-07 21:34

BertelBrander har en Garmin og severino har en Transonic (det vi kalder en Navigon). Og så er vi så kloge. Uden at vide noget om model kan vi bare ikke bruge vor viden yderligere.

Og jeg har to Garmin'er. Så ved I det. Den ene (den nyeste) kan faktisk meget mindre end den gamle. Bl.a. er den kun til "Vehicle"er. Man kan fravælge betalingsveje, men ikke motorveje. Et forsøg på at gøre den simplere at bruge vil jeg tro. Skal du bruge den fx til vandreture, så køber du naturligvis bare en der er beregnet til det.
Og så kan den finde en gade selvom byen ikke er kendt. Det er der mange der brokker sig over hvis det kræves at man ved om Roskildevej nu ligger i Valby eller Tåstrup.

PS: Det er en GPS V og en Nüvi 660.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-11-07 21:51

Citat
BertelBrander har en Garmin og severino har en Transonic (det vi kalder en Navigon). Og så er vi så kloge. Uden at vide noget om model kan vi bare ikke bruge vor viden yderligere.

Jeg skrev allerede i mit første indlæg, det andet indlæg i tråden, hvilken Garmin det er jeg har...
Det er en Garmin 350.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 22:02

Henrik er lidt kreb i sit indlæg, men jeg må så konkludere at han må være lykken brand-jule-fis, når han har to af dem.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-11-07 23:04

Til severino
Det vil jeg prøve, men jeg tror ikke det virker. Jeg har forlængst opgivet at køre "kortestevej" for der ikke nogen steder man kan fortælde at man ikke køre i firhjulstrækker. .-))

Bjørn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-07 23:26

Nåh Bjørn, så du vil springe over hvor gærdet er lavest!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-11-07 00:17

Så en Garmin Nüvi 350 skulle kunne styre udenom motorveje?
Min egen Nüvi 660 har mulighed for at fravælge Trafik, U-vendinger, Hovedveje, Grusveje, Betalingsveje og Færger, se http://hkrebs.dk/307.jpg . Betjeningsvejledningen for Garmin Nüvi 350 http://www8.garmin.com/manuals/nuvi350_DABetjeningsvejledning.pdf viser et skærmbillede på engelsk, men iøvrigt identisk. 'Higway' er et af punkterne, men motorveje hedder mig bekendt Motorway/expressway/superhighway eller på amerikansk Freeway.
Jeg har aldrig prøvet at sætte den til at undgå 'Hovedveje

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-11-07 00:23

Undskyld, det var mig der huskede forkert. Det er hovedveje man kan farvælge.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-11-07 09:19

da jeg stillede mit spørgsmål havde jeg ikke det helt store begreb om GPS
det hjalp i mig med at få rettet ud
derfor

har alle kommentarer været en meget stor hjælp
---tusinde tak for jeres deltagelse---
og

jeg valgte at købe:
NAVIGON: TS 7000T europa
med..

4,3" skærm
TMC (=automatic traffic jam avoidance)
fra HN til kr. 1,299,-

det eneste minus jeg umiddelbart kan se i forhold til den Garmin, der var på tale
er
kortenes / skærmens farver !!

I den mest ideelle af alle verdener
havde jeg nok foretrukket
garmins varme beige nugga hvid og pink farver (måske lidt gladere farver)
i modsætning til
min navigon der har kolde blå grå sort og orange farver (måske lidt dystre farver)
men det er ok
jeg ville hellere have +tmc, som så ikke var med på garmin !!
men mon ikke edens have altid har en slange ??

gps er også lidt svær at placere i min corolla
den kommer til at sidde i vinduet med sugekop
ikke helt min foretrukne placering !!

tråden går til henrikkrebs
men lader den lige stå til i morgen
hvis der nu var nogen der ville læse med

igen...
mange tak for hjælpen
hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-07 10:10

Hej Henrikkrebs
Jeg har samme Garminmodeller som dig og jeg bruger stadig min V , især på vandreture, og så fordi den har funktioner , som NÜVI 660 mangler.

Jeg har samlet forskellige tricks fra omtaler på nettet. for begge modeller. Noget som ikke står i manualerne.
For eksempel kan du undgå motorveje ved at indstille køretøjet til lastbil .Det er jo ikke noget man lige tænker på.
Send en privat kandu mail med en internetadresse så kan jeg sende dig filer med tricks.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-07 11:43

Tillykke med din nye find vej maskine

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-11-07 20:38

tak ovn

jeg skal nok blive glad for den
nu kommer weekend så skal den rigtigt prøves

under det punkt der hedder RUTEPROFIL / HASTIGHEDSPROFIL
kan jeg vælge imellem...
hurtig - normal - langsom bil og
motorcykel
lastbil
cykel
fodgænger
//// gad vide om det er noget med forskellige vejtyper som du omtaler - transor??

under RUTEPROFILEN kan også vælges RUTETYPE..
hurtig rute - Optimal rute - Kort rute - Smuk rute

og MOTORVEJTillad - Undgå - Forbyd

BETALINGSVEJE
tillad - undgå - fortryd

FÆRGER
tillad - undgå - forbyd

/// jeg må ud og brænde lidt benzin af

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-11-07 20:39

Citat
det eneste minus jeg umiddelbart kan se i forhold til den Garmin, der var på tale
er kortenes / skærmens farver !!

Typisk kvinder! - Hold dog øjnene på kørebanen, og nøjes med at lytte til instruktionerne fra navigatoren.
Indvendige spjle og andet dingel-dangel, bør forbydes i en kvindebil, da de distrahere sjerfutten under kørslen!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-11-07 21:10

Severino
- guuud kan den osse sige noget ???
- det vidste jeg søøørme ikke !!!!

og det store problem med farverne har jeg jo løst -

-nu har jeg kun orange bluser når jeg kører bil

Kommentar
Fra : kongvox

Dato : 30-11-07 08:45

Hej
TMC TMC TMC TMC det er hvad du kommer til at mangle....

det leder dig uden om køer og størrer vejarbejde

God weekend

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-11-07 09:41

kongvox >> Erfaringer erfaringer erfaringer, det er hvad vi mangler.

1. Hvor længe har du kørt med TMC. Gør du det daglig?
2. Hvor tit har info via TMC fået dig til at ændre rute?
3. Hvilket land

Nå, men iøvrigt Missbe allerede købt en GPS med TMC. Derfor kunne vi andre nok være interesserede på praktiske erfaringer.

Kommentar
Fra : kongvox

Dato : 30-11-07 12:32

Hej igen

Jeg bruger det dagligt i Danmark og jeg har ændret rute en del gange hvis det er over 10 forsinkelse jeg får. har en garmin nuvi 660 europe fm.

Ville ikke undvære det....

og ja jeg så det godt bagefter at der var blevet købt en navigation.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-07 17:37

TMC er en fantastisk god ting, at have samkørende med sin navigation.
Informationerne modtages fra de FM-sendere som kan modtages over hele landet. Informationerne udsendes sideløbende med de almindelige radioprogrammer på DR, jeg tror nok at TV2 radio også er begyndt.

Jeg får af og til omlagt en rute, især omkring Kjøvenhavnstrup. Men det virker også i mange andre lande. Her havde jeg glæde af det i Göteborg, en regnfuld efterårsaften. Når man så ikke er stedkendt, så må man jo sætte sin lid til navigatorens formåen; og den gjorde det til fuld tilfredshed!

Mange navigatorer med TMC, har en ekstra antenne, som skal monteres i forruden, så den kan modtage FM-signalerne.
Man kan også i en pause, bladre rundt i de informationer som den modtager for hele landet, så man også kan følge med i det der sker uden for ruten.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-11-07 21:27

HAH !!!

Har i set den seneste nyhed...
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2007/11/30/164444.htm

citat"
GPS måske skyld i flere spøgelsesbilister
30. nov. 2007 16.52 Kriminalitet
Flere bilister ender i den forkerte bane, så de kører imod trafikken. Alene i år har 130 biler kørt imod køreretningen - for få år siden var der kun 50 om året.

En af årsagerne til stigningen kan være det værktøj, der ellers skulle gøre det lettere at finde vej, mener civilingeniør Erik Randrup fra Vejdirektoratet. Han peger på at navigationscomputere ikke altid er opdateret med de seneste vejændringer, og derfor kan bilisterne ende i den forkerte vejbane.

Flere GPS'er på vejene
Det er svært at finde en entydig årsag til stigningen i antallet af spøgelsesbilister, men i samme periode er der kommet mange flere af de såkaldte GPS'er på vejene. Det skønnes, at omkring 400.000 kører rundt med en navigationscomputer.

Antallet af GPS'er ventes fordoblet i løbet af det næste år, og det gør at også flere fejlagtige kort kommer i brug. For når der bygges nye motorveje eller rundkørsler, kommer de nye oplysninger ikke automatisk ind i navigationscomputeren.
"citat slut

det er bare om ikke at være for lydig !!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-11-07 22:55

Det kommer der af at se på alle farverne på skærmen

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 01-12-07 11:19

severino du får det sidste ord
men det er kun fordi det er ved at være juletid

Godkendelse af svar
Fra : MissBe

Dato : 01-12-07 11:22

Tak for svaret henrikkrebs.

nu skal jeg ud og gøre vejene farlige !!!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 01-12-07 11:31

Til trensor

Jeg tror ikke at du har ret.
jeg har min Garminc 510 stillet på lastbi fordi det passer bedre med mit kørselsmønster.
Nu kommer jeg for det meste tidligere frem ind forudsagt. Før kom jeg altid forsent.
Men jeg køre stadig på motorveje!

Bjørn