/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvordan kringler jeg den?
Fra : jomfruane
Vist : 705 gange
300 point
Dato : 24-11-07 20:26

Hej alle

Jeg er på dagpenge, nyuddannet Arkitket og for at få erhvervserfaring har jeg fået en super 4 ugers erhvervspraktik på et rådhus. Nu viser det sig de godt kan bruge mig et par uger mere og har spurgt om jeg ikke kan momsregistrerer mig og sende en faktura for de ekstra timer.

Jeg har længe gået og leget med muligheden (og talt med A-kassen som synes det er en super ide) at starte selvstændig bivirksomhed. Jeg forestiller mig dog ikke mit firma kommer til at indkassere mere end 50 000kr det første år og jeg kan derfor undgå at momsregistrere mig.

Mit spørgsmål er kan en offentlig virksomhed betale mig en regning uden jeg er momsregistreret og i øvrigt vil jeg være glad for gode råd.
Jeg kan selv google, har selvfølgelig læst en masse på de oplagte steder, men mangler konkret vejledning i denne situation.

Pft Ane

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 20:48

Citat
Mit spørgsmål er kan en offentlig virksomhed betale mig en regning uden jeg er momsregistreret

Nej - du må slet ikke skrive regninger - kun kvitteringer påført dit cpr. nr.

Citat
og sende en faktura for de ekstra timer

Det må du slet ikke uden at være registreret....

Citat
Nu viser det sig de godt kan bruge mig et par uger mere og har spurgt om jeg ikke kan momsregistrerer mig og sende en faktura for de ekstra timer.

Hvorfor i himlens navn det - du kan vel bare arbejde videre på timeløn....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 20:55

Citat
Hvordan kringler jeg den?

Du kan jo blive ansat "freelance" og få det som b-indkomst....

Jeg forstår så slet ikke at kommune og a-kasse skulle have foreslået dig at blive selvstændig for 2UGER ??????

Det må da vist have "klikket" for dem den dag.....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-11-07 21:00

Refi har fået en del galt i halsen.

Dels dether med grænsen for hvornår man skal momsregistreres.

Kommunen opererer som altid med forskellige poser penge, og løn er noget de har begrænset til antal ansatte. Dether er en særopgave hvor jeg er konsulent og derfor vil de gerne aflønne mig som sådan.

Andre indlæg er yderst velkomne.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-07 21:18

du skal lige tænke på, at du jo ikke kan hæve dagpenge i ubegrænsede mængder hvis du er selvstændig. så enten skal du gøre det helt eller helt lade være.
som man siger: man kan ikke være en lille smule gravid.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-11-07 21:24

Jeg har selvfølgelig styr på hvad selvstændig bivirksomhed er - det er ikke det mit spørgsmål omhandler

Kommentar
Fra : karus

Dato : 24-11-07 21:33

Citat
Jeg forestiller mig dog ikke mit firma kommer til at indkassere mere end 50 000kr det første år og jeg kan derfor undgå at momsregistrere mig

Du skal jo være registreret som firma. Om du skal betale moms eller ej har ikke noget med firmaet at gøre, det er et beløbsspørgsmål.
Citat
Dether er en særopgave hvor jeg er konsulent

Forstår ikke helt hvad du mener. Som konsulent skal du jo være ansat et sted. Er dette sted egen virksomhed skal du jo være registreret som virksomhed. Kommunen kan ikke udbetale noget bare fordi du kalder dig selvstændig.

Du skal besidde et CVR nummer.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-11-07 21:56

Av er jeg virkelig så dårlig til at formulere mig ?

Jeg spørger om jeg skal være momsregistreret firma, eller bare firma (så uvidende er jeg ikke) for at kunne udskrive en regning til en offentlig virksomhed?
Grunden til at jeg spørger, er at min leder spurgte om jeg var momsregistreret, for så ville de nemt kunne aflønne mig.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-11-07 00:36

Hvis det gør det lettere for kommunen, hvorfor lader du dig så ikke bare momsregistrere?
Så kan du også trække momsen fra på dine driftsudgifter.

Eneste ulempe er, at du skal huske at indberette momsen, men det burde kunne klares ret hurtigt.

Problemet er, at du ikke kan få et CVR-nr. medmindre du registreres for noget (A-skat, moms og lignende). Du må dog gerne skrive en faktura uden at være momsregistreret. Du skal så bare påføre dit CPR-nr. i stedet for et CVR-nr.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210940&vID=201640&i=47#i210940
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108095&vID=201640&i=35#i108095

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-11-07 13:24

AHA selve arbejdet med at indberette finder jeg nok ud af.

Min udfordring er at jeg allerede har andre kunder i butikken der selvfølgelig regner med at den "lave" pris jeg har lovet at udføre noget arbejde for. Men den lave pris vil gøre det til en dårlig foretning for mig, hvis jeg pludselig skal til at betale moms også.

Kommentar
Fra : karus

Dato : 25-11-07 13:41

Citat
Min udfordring er at jeg allerede har andre kunder i butikken der selvfølgelig regner med at den "lave" pris jeg har lovet at udføre noget arbejde for.

Du blander tilsyneladende nogle ting sammen. Har du givet andre en pris er denne uden moms medmindre du udtrykkeligt har sagt den er med moms.
Og så har du et nyt problem da du ikke må opkræve moms uden at være registreret momsbetaler.

Så som Paulus1 skriver, lad dig momsregistrere, så er problemet ude af verden.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-11-07 20:56

Jeg ser ingen sammenblanding...
På skats hjemmeside fremgår det stik modsatte faktisk, at det er MED moms med mindre andet udtrykkeligt er angivet.

Jeg tror ikke der findes vidende folk på området herinde, så jeg annullerer spørgsmålet.

Annuller spørgsmålet
Fra : jomfruane

Dato : 25-11-07 20:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål