/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Ægypten
Fra : IceCap
Vist : 2512 gange
300 point
Dato : 22-11-07 20:56

Jeg skal 14 dage til Hurghada den 20.12.07 og har disse spørgsmål, da jeg aldrig har været i Ægypten før:

Hvad koster 20 Marlboro, kan det betale sig at købe toldfrit?
Dollar eller Ægyptiske pund, og veksle hjemmefra eller hæve i automat dernede?
Noget særligt jeg med fordel kan medbringe udover en normal feriekuffert?

Accepteret svar
Fra : fh1dk

Modtaget 310 point
Dato : 22-11-07 21:24

Ting koster ikke meget i Ægypten, men man skal prutte stort som om alt.

Sprit til håndvask, er en rigtig god ting at tage med hjemmefra, for hver gang man har rørt deres pengesedler, så er der stor chance for, at blive ramt af det de kalder Faraos Øje (en rigtig omgang dårlig mave, der tager ½-1 døgn at få ud af kroppen, og som kan ødelægge resten af ferien).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-07 22:07

Bare træd i det

Nej jeg kan ikke hjælpe med dine spørgsmål, bare ønske dig en rigtig god tur

I tilfælde af en turistmave, ville jeg tage nogle imodiumpiller med.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-11-07 22:38

Var i Sharm el Sheik i foråret.
Jeg havde euro med og vekslede dem i banker dernede.
Som fh1dk siger--husk rensemiddel.
Du køber det på apoteket her hjemme-det er en geleagtig vædske der desinficerer og skal bruges hver gang du har rørt ved deres pengesedler, hvis du vil undgå "Faraos forbandelse".

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-11-07 22:44

Ps. husk også at desinficere hænderne, hver gang, inden du rører ved noget der skal i munden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-07 22:55

Vacination eller serum mod leverbetændelse.
Rigeligt med både forebyggende og behandlende medicin mod dårlig mave.
Skudsikker vest.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-11-07 22:55

Hurghaga er FEDT!!!! Så glæd dig :)

De tager danske 100 kr. sedler dernede, så hav rigeligt af dem med... hav lidt egypter-penge til drikkepenge o.s.v. - men generelt kan du klare dig for danske penge alle steder.

Du kan få alt hvad du skal bruge dernede - og ting koster generelt ikke ret meget.

Der er en masse sjove forretninger i byen - hvis du vil købe noget kan du få det for ca. 50% af hvad det er til salg til... De handlende er meget påtrængende skal du være forberedt på, men bare afvis dem generelt med mindre du er meget interesseret i at se deres butik, for ellers bliver du trukket ind i hver eneste butik du går forbi...

Kommentar
Fra : jabalya

Dato : 22-11-07 23:30

Enten tage du ægyptisk pund med eller danske kroner, men at tage dollars eller euro så pengene taber i værdi, tingene er meget billigt i forhold til Danmark, men du skal forhandler hvert gang du køber noget indtil du synes den god pris. Drikker penge er noget helt normalt i Ægypten, du blev behandlet meget fint, også hvis du ikke gi `noget. Rigtig god vejret ,god mad sød mennesker .Jeg rejser tit til Ægypten men mest til Kairo og Alexandria ,og elsker at rejse derned ,jeg tager til Kairo på tirsdag i 5 dage. Jeg tror at vil hygge dig rigtig. Jeg ønsker dig rigtig god tur, du må hyg dig.
Jeg tror nu at en ddk koster 1,05 pund.

Kommentar
Fra : nunureershund

Dato : 22-11-07 23:48

Gode ferieråd fra mig.
Familien og jeg var på tur til Sharm Ang. taxa det er sikreste og kun 2-5 Ekroner dyrere end de lokale taxa, er hotellernes taxa. Du går til receptionen og aftaler hvornår i skal køre, INDEN i stiger ind i bilen aftalers pris og valuta, priserne veksler fra 15- 25 kroner alt efter det serviceniveau i ønsker, og en lille smule efter hvor i skal hen. Vi betalte konsekvent 5 kroner mere end i de almindelige taxaèr, for det fik vi rimelig lav hastighed(ikke 120km, men måske kun 80km), lukkede vinduer og tændt aircondition, kun enkelte helt nødvendige dyt, ellers taler de med deres horn. Vi aftalte gerne hvornår vi skulle tilbage til hotellet og vi betalte derfor først når vi var vel hjemme igen.
Ægyptere har respekt for kvinder, så jeg, som konen, laved aftalerne med chaufføren. Hæv kun stemmen hvis det virkeligt er nødvendigt, man bruger det ikke. Vi blev ikke snydt, når aftalen er på plads så holdes den. Og en sidste lille ting i Sharm kunne de ikke finde ud af vejkryds, så da de blev trætte af ulykkerne ændrede de alle veje til boulevarder med U-vendinger, så tit kører man forbi bestemmelsesstedet for at U-vende længere henne af vejn og komme tilbage igen. God tur, vores ferie var perfekt på nær at vi rundede 52 grader en af dagene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-07 02:41

Tag Euro eller dollars med, efter at DK nægtede at bruge Euro finder bankerne det besværligt at slippe af med vores sedler og tager derfor ekstra vekselgebyr.

Af en eller anden uforståelig grund betaler man 30 kr for at bruge Visa i en hæveautomat mens det er gratis at bruge kortet i terminaler i butikkerne.
Lad ikke tjenere og ekspedienter tage kortet med ud bagved men brug kontanter eller en terminal til betaling.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 23-11-07 07:30

Vi har selv været i Egypten i samme by på juleferie for et par år siden. Det er forbudt at indføre og udføre Egyptiske pund. Du kan f.eks. ikke betale regningen på hotellet med penge købt i DK, men skal forevise veksle bon. Der er opstillet veksle automater på de fleste hoteller.
Vi vekslede i Kastrup og "brændte inde" med pengene, så hvis jeg var dig ville jeg vente med at veksle og gøre det i hurgardas lufthavn, for i Egypten skal man bruge mange småpenge pga. at drikkepengene er en del af deres løn..
Rigtig god tur....
Ps...Husk der er rigtig koldt om aftenen.....10 grader ...og selvom der er aircondition, så er der ikke vinduer på gangene...men åbne huller og derfor rigtig koldt....Et varmt tæppe vil også være rart hvis i SKAL PÅ TUR TIL KONGERNES DAL. for busturen er også rigtig rigtig kold

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-11-07 15:56

Et fantastisk morsomt trick som du bør prøve når du handler med dem i Egypten er at efter du har givet dit første bud på en vare og de så giver dig en lidt lavere pris end den oprindelige - så prøv at give et lavere bud end dit første. De bliver TOTALT forvirrede og begynder at fortælle dig om "hvordan" man skal handle. Det er ganske underholdende

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 09-02-08 23:05

Havde helt glemt at jeg havde stillet ?

Alcogel (Fra apoteket) var jeg glad for at have taget med på din foranledning. Ellers koster smøger det samme som toldfrie, dog skal man huske at købe sprut til eget forbrug, da det er et muslimsk land som ikke har den slags på ethvert gadehjørne - ikke at det var noget prob. men det er rart nok at have lidt til at stå på værelset ind i mellem.

Jeg anbefaler alle at tage USD/$ med, da LE følger dollaren og alle udflugter mv. afregnes i USD, blev bøffet ca. 115 kr. i kursdiff. fra Apollo da jeg købte udflugter og betalte i DKK med VISA! Skod! De tager overkurs!

Ellers fantastisk ferie - der er intet at bekymre sig om i landet, de ved at vi lægger en stor sjat penge.

Mht. drikkepenge, er det et must - tjenerne fra mit hotel sms'er stadig, at de savner mig. For 10% eller en tier om dagen er de glade, man bliver behandlet lidt bedre en for en 5'er - for en 20'er pr. dag bliver man VIP og hvis der er nogen, der er lidt bedre til engelsk får man fantastiske lokalguides hvis man ellers gir' en pils når man er ude med dem.

En tjener får ca. kr. 380,00/måned............ (På Arabella)