/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Båndoptager m.USB tilslutning?
Fra : rosekamp
Vist : 4372 gange
150 point
Dato : 21-11-07 07:52

Jeg har en masse gamle bånd med optagelser fra da jeg var lille m.v. Kvaliteten er stadig rimelig god, men det bliver den jo ikke ved med. Så var det jeg tænkte, hvis man kan få en grammofon med USB stik så man kan digitalisere sine gamle skiver, kan man så ikke få en båndoptager med USB stik? Jeg har ikke kunnet finde det nogen steder. Måske en herinde har et seriøst bud på, hvad jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-11-07 08:07

Jeg har ikke hørt om en båndoptager med USB stik.
Det kunne jo være en god idè, om du skrev hvilken type bånd det er til (spoler eller kassette).

Det nemmeste er sikkert "bare" lige og låne en maskine, og så tilslutte den til "LINE IN" på din PC. Så er det jo nemt at få det ind på Computeren. Magix har et program, der hedder Music cleaning lab der klare det (det er ikke gratis). Det kan endda reducere båndsus osv. alt i alt forbedre kvaliten.
Efter overspilningen, kan du lave det til Wav eller MP3 (eller andre filformater), brænde det over på en CD, osv., alt efter ønske.

Det er mit bedste bud, på en løsning.

MVH

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-11-07 08:17
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-11-07 08:53

OK, så der findes en kassettebåndspiler m/ USB (så lærte jeg lidt i dag)
Men vi ved jo stadig ikke, om det er kassettebånd det drejer sig om.
Prisen er vel også lidt "pebret", med mindre at det er rigtig mange bånd, man skal have overspillet.
(Ca.Kr. 1330,00 er vel også lidt penge, hvis det er 3 bånd man skal overspille).

MVH

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-11-07 09:03

lidt billigere,koster 10 poæng>

http://www.kandu.dk/Spg112652.aspx

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-07 11:48

Jeg overspiller kassettebånd fra båndoptagerens line-out til lydkortets line-in, ingen problemer. Redigerer i AudiCity(gratis program) her kan du også fjerne båndsus m.m. , du kan endog transponere til anden toneart.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-11-07 12:44

Spørgsmålet har været rejst før - se: http://www.kandu.dk/Spg112652.aspx som manse9933 også beskriver
Se også http://www.kandu.dk/tip16932.aspx (gratis vejledning - how to do)
og af optagere:
http://audacity.sourceforge.net/download/windows
og eller
http://www.download.com/3000-2168_4-10757669.html

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-07 13:56

AudaCity er på dansk og gratis.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 21-11-07 14:18

Det er kassettebånd. Nu kan det være spørgsmålet er dumt, men kræver det en supergod båndoptager eller er det ligegyldigt? Nu tænker jeg på den kvalitet der bliver overført via line-out til pc'en? For så har jeg faktisk både båndafspiller og kabler.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-11-07 14:41

Kvaliteten kan jo ikke blive bedre end det du sender ud, så ja, en god afspiller har da noget at sige, men sikkert ikke alverdens, da båndene sikkert indeholder sus og støj - kommer også an på hvor høj indspilningskvalitet der er brugt. Med programmet kan du fjerne "støj" osv.
Gennemlæs nu http://spillefolk.dk/tips/audio-cd.pdf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-11-07 02:38

Når du kommer i gang så kan du optage 0g få det til at lyde nøjagtig som du hører det i computerens højtalere, jeg overspiller på livet løs, der er mange casette bånd fra mine unge dage, har på en god casette afspiller så bliver resultatet bedre end en dårlig afspiller, det siger sig selv, det der sker er at du optager lyden fra dit lydkort og gemmer på computeren og det foregår i real time, ingen genveje der, hvis et bånd er 1 time så tager det en time at over spille det + lidt mere til at gemme i for eksempel mp3 format, jeg har ikke afprøvet Goldwave som der linkes til, men diverse andre gratis programmer, både Audacity og andre optage programmer, det lød ok mens jeg indspillede men når jeg så ville høre og redigere det optagede, så var det uudholdelig uanset hvad skyderne i Lydenheder var sat på, jeg var tæt på at opgive da jeg i sommer var på indkøb af computer dele og opdagede at Magix Audio Cleaning lab var på tilbud, 150 kr. jeg valgte at gøre forsøget, og er glad for at jeg prøvede, nu funker det, programmet indstiller alt på computeren og optager i super kvalitet, når jeg lytter til mine mp3 numre og de gamle bånd fra afsplilleren, så kan jeg faktisk ikke høre forskel, så jeg kan kun anbefale dig at købe Magix, den er ikke på tilbud mere men 224 kr er ikke så meget for et kvalitets program, jeg købte her: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=201422&SamleMenuID=13&gruppe=5067&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=MagixEntertainmen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-11-07 02:44

Glemte at skrive, den lille stump ledning der skal forbinde computer og casette afspiller, lå i kassen det står der ikke noget om i beskrivelsen af programmet, så hvis du har en afspiller der lyder ok, så er der masse af tidsfordriv til de lange vinter aftener

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-11-07 07:12

Kan kun tilslutte mig, hvad o.v.n. skriver.

Jeg er også meget glad for music cleaning lab, og ville nødigt undvære det. Jeg har bla. brugt det til at overspille mine gamle vinylskiver med. Jeg syntes i hvert fald at man får fuld valuta for pengene med programmet.
Jeg føler mig overbevist om, at den eneste måde, at opnå bedre lydkvalitet på, er at investere i et dyrt lydkort. (her er der altså tale om forskel i lydkvaliteten) men for langt de fleste, er et alm. lydkort tilstrækkeligt, hvis det bruges sammen med cleaning lab.

MVH

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-11-07 10:45

Jeg bruger et Sonic lydkort on-board, samt audacity. Hertil en Technics kassettebåndoptager i den dyre ende, hvor jeg kan regulere udgangssignalet for at undgå overstyring på lydkortet. Det fungere upåklageligt, og jeg konstarer ingen kvalitetstab.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-11-07 11:54

kj:
Ja, det lyder også som en løsning man kan bruge, men jeg syntes lige at vil nævne, at i Magix music cleaning lab kan man sætte nivuet i programmet, og behøver ikke en regulering på selve båndafspilleren.
(programmet fortæller dig selv hvis nivuet ikke passer, du skal dog selv justere det)
Der er ligeledes 2 "VU- METRE" der altid viser nivuet.

MVH

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-11-07 12:30

Til Viskinge
Det er i orden. Jeg har bare klaret det på min måde, som jo så også sikrer at udgangssignalet er konstant, og ikke overstyrer lydkortet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-11-07 18:10

Så lige hos Merlin, at de havde Audio cleaning lab 11 til Kr. 149,95

MVH