/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olieskift og olie.
Fra : LoneG
Vist : 1458 gange
100 point
Dato : 20-11-07 13:46

Er der noget der taler for at man ikke selv skifter olien på bilen? Det er vel bare ud med det gamle og i med det nye? Hvilken olie skal man vælge.....Bilka eller prof?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-07 13:49

Du kan sagtens selv skifte olie på bilen

Hvis det er en gammel bil, ville jeg købe i Bilka, men ellers det du kalder Prof

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-07 13:52

En gang imellem skal du også skifte oliefilteret

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-07 13:55

Hver anden gang også oliefilteret.
Der er kun en olie der du'er og det er den olietype som fabrikken foreskriver.
Hvor du køber den er ligegyldigt.
Syntetisk olie og gamle biler ......................glem det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-11-07 13:56

Jeg foretrækker absolut at skifte olie selv.
Jeg kan godt lide at motoren og olien er varm,
så jeg er sikker på at få så meget som muligt af den gamle olie ud.
Pengene jeg sparer, bruger jeg til et nyt oliefilter og en kold øl
til at fordrive tiden med, mens olien løber ud.
Hvilken olie vil jeg ikke råde om.
Der er nok andre Kandu'er, der ved mere om olie end jeg.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-07 13:59

Og et lille sidespring

http://www.ambassen.dk/mk/olie.php

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 20-11-07 13:59

Hvis du køber kendte mærker, kan du udmærket købe din olie i Bilka. Vores bils værksted, bruger den samme som de har i Bilka af Shell`s (Helix), men sørg for det er den rette viskositet som passer til din bil, men de fleste benzinbiler kører på 10W/40.
Du kan læse i din instruktionsbog om skifteintevallerne, ellers vil jeg med en halvsyntetisk olie, turde køre 15000km., og med en fuldsyntetisk gerne mere.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-11-07 19:00

Mange biler kører på 10W40 men ikke alle, så tjek hvilke olie din bil skal have.Kører du 30000 før du skifter olie så,ville jeg skifte filter samtidig,vær gang.
alimak

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-11-07 20:09

Der er nok om emnet... og gode råd givet. Spørgsmålet er også hvor "ligeglad" du er - så hjælper ingen gode råd. Personligt skifter jeg filter hver gang... det er ikke de få bassører værd at spare + jeg benytter absolut ikke discount olie fra Netto, Bilka osv.
- http://oliebranchen.dk/Publikationer/Brochurer/OlieskiftMB.aspx
- http://www.google.dk/search?hl=da&q=r%C3%A5d+om+olieskift&meta=

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-11-07 22:25

Olieskift og oliefilter bør skiftes samtidigt, husk at væde gummipakningen på filteret med olie
inden det skrues på, hvilket kun skal være pr. håndkraft, ikke noget med at mase med det værktøj du eventuelt har måttet benytte dig af for at løsne det. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 22-11-07 21:15

Hvis det er en nyere bil ville jeg helt klart købe et originalt oliefilter. De koster ikke mange penge og sommetider er de endda billigere. ca. 70-100kr.

Igen hvis det er en nyere bil så skifter man filter hver gang. Bare det man gør det selv har man sparet en masse penge så der skulle være råd til et filter. Alle de sodpartikler som et gammelt filter har opfanget bliver lige løsnet op af det nye olie.

det er min mening der er nok andre der har en anden

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-11-07 17:04

Ja det ville da alt andet, være lettere, hvis vi vidste:
1. Bilmærke.
2. Årgang og Km.
3. Kørsel (korte ture - lange ture - blandet).
men du har forhåbentligt skiftet olie (og filter)... og ikke bare "lade stå til"
Go' weekend

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 27-11-07 10:04

Ford Focus fra 2000. ca. 140.000 km, blandet kørsel. Olie og filter blev skiftet for ca. 1½ år siden. Vi kører ca. 15.000 om året.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-11-07 12:22

Igen:
Hvis du køber kendte mærker, kan du udmærket købe din olie i Bilka. Vores bils værksted, bruger den samme som de har i Bilka af Shell`s (Helix), men sørg for det er den rette viskositet som passer til din bil, men de fleste benzinbiler kører på 10W/40.
Du kan læse i din instruktionsbog om skifteintevallerne, ellers vil jeg med en halvsyntetisk olie, turde køre 15000km., og med en fuldsyntetisk gerne mere.
Og selvfølgelig køb et oliefilter, - der kan jeg kun anbefale at købe det originale. og skift hvergang.

Og jeg er tidligere indehaver at brugtbilhandel og rep. værksted.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-11-07 22:19

Med dine seneste oplysninger, så ville jeg (og det er min mening), skifte olie og filter 1 gang om året... uanset hvad der foreskrives i din instruktionsbog, jeg ville dog rette mig efter olietypen, som foreskrives.
Snak evt. med dit nærmeste autoriserede Ford værksted.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-07 02:16

Olieskift hver anden år jeg kører heller ikke mange kilometer om året, men skifter olie hver forår, kondensvand kommer med de mange koldstarter om vinteren og blandes i olien, derfor bør olien skiftes mindst en gang om året, der står også i instruktions bogen for mange mærker, noget i retnig af: Olien skiftes efter foreksempel 150.000 km eller 2 gange om året, hvad der kommer først, uanset bilmærke - årgang og olie kvalitet kan det ikke anbfales at køre hverken 100.000 eller 150.000 når dit kørsels behov er så lav, hvis olien opfylder de kvalitets krav som står i instruktions bogen, så køb bare så billig som mulig, hel og halv syntetiske olier er til dem med stor kørselsbehov, køb du bare den billigere almindelige olie, bare husk den skal opfylde kravene, men skift den så mindst hver forår, gerne også hver efterår, olie filter skiftes hver anden gang, ingen grund til at skifte filter ved hver olie skift her om vinteren hører det med til forårs klargøring af hele den motoriserede park (det lyder af noget hva` ) at alle får skiftes olie og luftfilter, hver anden år skifte også olie filter, bilen får også en tur som den sidste, engang i marts

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-07 02:28

der er et nul 0 for meget i alle mine oplyste tal, ret venligst og læs lidt grund viden om olie: http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/ommotorolier.htm

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 19-12-07 13:04

Tak for svaret stilkene. Så er den i vinkel.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-07 13:32

Tak selv, og godt for dig.
God kørsel.