/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan ikke brænde filer ?!
Fra : svendib
Vist : 644 gange
35 point
Dato : 17-11-07 20:50

hejsa...
er kommet i det ubehagelige problem at efter jeg har installeret windows xp(pga for mange fejl måtte jeg formatere) så virker kun det ene af mit dvd drev..
Der bliver læst et drev op ved start af Xp og det kan ses i Denne computer. Det andet vises slet ikke og har ellers forsøgt via enhedshåndtering men heller ikke noget resultat. Det drev som den kan finde kan jeg udemærket se dvd film på osv men når jeg bruger enten Nero eller convertxtodvd så er der ingen brænder ledig i brænder feltet..? Har os forsøgt med WMP men den siger jeg skal tilslutte et dvd drev før den kan brænde...
Alt dette mystik forstår jeg slet ikke.. Den har kunne brænde før.
brænderen som virker... eller ja .. hedder LiteON SOHD-167T
Pls hjælp! :D

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 45 point
Dato : 17-11-07 21:00

Det lyder mærkeligt - LiteON SOHD-167T er mig bekendt kun et DVD ROM drev - d.v.s. det kan kun aflæse.

Se: http://www.shentech.com/lixj16xintid1.html

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 17-11-07 21:04
Kommentar
Fra : svendib

Dato : 17-11-07 21:05

nvm nvm nvm !!! ...
Mig der har lavet vold ged i den! =o

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 21:15

Når du installerer nyt styresystem vil jeg anbefale at der kun er et drev i comp.
Du kan nu tage dit CD/DVD læsedrev fra (begge kabler) og så start op et par gange.
sørg for at din brænder ses og så installere CD som hører til (sikkert Nero)
Når det kører så sæt læsedrevet til og installer det evt. med CD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-07 21:16

Du har selvfølgelig maskinen fuld opdateret også ServicePack 2 ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-07 21:34

Det drev du selv henviser til er altså IKKE en brænder.....

Det er "blot" en DVD-rom....

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 17-11-07 23:02

jeps det fandt jeg ud af :( ret nederen :/ hehe tak for hjælpen alle sammen!

Godkendelse af svar
Fra : svendib

Dato : 17-11-07 23:03

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 17-11-07 23:21

Men forstår stadig ikke det andet drev ikke virker :( Det fulgte med computeren

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-11-07 10:20

Har du prøvet at følge e.c's forslag om, at installere et drev af gangen?

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 18-11-07 11:44

det var også den fremgabgsmetode som vi fulgte ved installationerne... men lige pludselig væk..

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-11-07 11:54

Har du så sikret dig, at alle kabler er blvet forbundet korrekt igen - d.v.s. datakabel og strøm.
Sidder begge CD/DVD drev på samme datakabel og/eller har de skiftet plads?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-11-07 11:57
Kommentar
Fra : svendib

Dato : 18-11-07 15:11

Jeg prøve rlige og lege lidt med bios :)
Jeps de er sat til samme kabel da jeg har en meget kompakt computer :)

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 18-11-07 15:31

kan det have noget og gøre med opsætning af slave og master?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 15:52

Ja det kan det godt.

harddisk med styresystem C: sættes som master på IDE primary
CD/DVD sættes son slave på IDE Primary

CD/DVD sættes som Master på IDE secundary

Der er mange andre muligheder.

Men på samme fladkabel skal der være en MAster og en SLave

Kommentar
Fra : svendib

Dato : 18-11-07 22:39

Så lykkedes det endelig! byttede begge dvd drev rundt og satte de rigtige kabler til og det virker :D
tusind milliard gange tak gid jeg ku give dig point :D

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 22:43

- det er ligemeget med point.