/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Vedr. GPS
Fra : 2100
Vist : 627 gange
50 point
Dato : 17-11-07 19:37

Jeg har en GPS Garmin 660. Hvis denne er tændt, hvor kan jeg på nettet se hvor den befinder sig.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-11-07 19:52

Ingen steder.

Kun på skærmen på din GPS.

Den sender ingen information.

Den modtager blot.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-11-07 19:52

Tror jeg ikke du kan.Da må du købe noget tilægs udstyr.
alimak

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 17-11-07 21:14

Hvis du vil kontrollere hvor den befinder sig, skal du vælge en hel anden løsning, en såkaldt GPS-logger, hvor du ved et sms-opkald kan få svar fra loggeren, hvor den sender positionen tilbage.
Nogle typer kan tilsluttes et system, hvor man kan følge den på internettet.
Den koster typisk et "par tudser", og skal have sit eget SIM-kort med et telefonnummer.
Til nogen af de modeller som jeg har set på, følger der også en software med, hvor du kan indtaste den position som du modtager på en SMS, og du får da vist positionen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-11-07 23:12

Nogle af disse aparater (gps-loggere / gps tracking devices / fleet management systems) sælges med et dyrt månedligt abonnement. Dem (og normalt KUN dem) kan du slå positionen op på nettet på.
Andre må du selv modtage en SMS fra og så taste ind på et kort (fx på nettet) for at få vist en position på kortet.

GPS-systemet består af nogle satelitter der sender radiosignaler ud til gud og hver mand i alle retninger. De har slet ikke kontrol med hvem der modtager dem. Det eneste din Nüvi 660 kan gøre er at modtage signalerne og vise på skærmen hvor du er. Trykker du på en knap, så kan den også gemme positionen, så du senere kan overføre dem til en computer.
At kalde en almindelig GPS-enhed som Nüvi 660 for 'satelit-overvågning' er så langt ude i hampen at man skal være journalist for at sige sådan noget.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-07 00:01

Du kan købe en GPS der kan sende positionerne. De bruges til entreprnøer maskiner og trailer mm.
Hvis du køner et sådan system - føler der også ofte kort med så du kan se hvor din sender befinder sig.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-07 00:02

Så svaret må være det "bille1948" skriver

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-11-07 00:13

Det vil sige at selve GPS kun viser vej til denastiation. Hvis man hjemme fra kontoret vil følge en vogn skal der være en GPS logger i bilen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-07 00:20

Ja
Du har set for mange tv serier. Der kan man med en computer på et kort føge forbryderens telefon eller gps. Sådan er det ikke i virkeligheden.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-11-07 11:07

Prøv at google begge ord GPS og GSM samtidig. Så finder du nogle af de enheder der udover at finde ud af hvor man er henne (GPS) også kan sende denne information videre (typisk via det almindelige mobiltelefon-net GSM, selvom andre metoder også findes). Det der så mangler til din forestilling er et abonnement hvor positionsmeldingerne videresendes til en 'alarmcentral' der påtager sig at vise positionen på nettet.

Din Nüvi 660 har een ting til fælles med ovenstående: GPS-modtageren. Nüvi 660 har så desuden et indbygget kort og et program til at beregne korteste/hurtigste rute.

Naturligvis er der også installationer der kombinerer alarm/tracking funktionen med kort/rutevejledningsfunktionen. Din Nüvi 660 kan IKKE bruges i en sådan kombination (den mangler NMEA - output), men det er også tvivlsomt om det ville være så smart at kombinere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-07 18:51

Prøv og se ind på www.spydk.dk her er der flere udgaver af en GPS sporlogger.
Er man heldig og bruger man QXL auktionerne, kan man sikkert få den billigere, ved en snu måde at byde på, med viden om hvad den reelle udsalgspris er!

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 29-12-07 16:43

Tak for svaret severino.