/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA / eSATA forskel ?
Fra : Gambrinus
Vist : 3131 gange
457 point
Dato : 12-11-07 23:30

Tjaaaa.....
Så må jeg krybe til korset og stille et spørgsmål i denne kategori.
Jeg HAR ledt på nettet, men har ikke rigtig fundet noget fyldestgørende.
Hva’ dælen er eSATA for noget nymodens pjat ? ? ? ? ?
Hvad ka’ eSATA som SATA I / SATA 150 og SATA II / SATA 300 ikke kan ? ? ? ? ?

Jeg har fundet ud af, at kabellængden af en eller anden grund kan være længere ved eSATA.

Hvilken forskel er der på SATA kabler og eSATA kabler ?
Er der forskel på controlleren ?
Er der forskel på harddiskene ?

Jeg har også set noget om, at der kan sættes flere harddiske til et kabel
med en eller anden controller.

Hvem ? Hvad ? Hvor ? Hvorfor ? Hvornår ? Hvor længe ?

Er der nogen af jer nørder, der ved, hvor langt et SATA kabel kan være,
uden at det går ud over hastighed, stabilitet o.a. ?
Jeg kan godt se, at der anbefales max. 1 meter til SATA og 2 meter til eSATA,
men er der nogen, der har erfaringer med længere kabler.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-11-07 00:46

Det er til extern sata - se her det forklarer det vel bedre end jeg kan skrive det http://www.sandberg.dk/products.aspx?id=5&subid=141

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-11-07 00:47

og nej harddiskene er de samme.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 457 point
Dato : 13-11-07 07:02
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-11-07 07:15

Lidt da info>

http://www.pcworld.dk/art/8328?page=1

Jeg har selv en eSATA disk med eSATE og USB tilslutning
hvor eSATA er tilsluttet en pc og usb er tilsluttet
en anden pc,på den måde kan jeg dele filer i mellem dem,
men den kan kun kører på en pc af gangen,enten på usb eller på eSata.
lidt dansk info>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-11-07 09:31

Du mener en ekstern harddisk box. Ik' Manse ?

Jeg kan ud fra dit første link se at signal spændingerne er større for eSATA.
Så der må jo være tale om en modificeret controller.
Eller der sidder en omformer/forstærker i sår'n en bracket til ekstern eSATA.
Det vil selvfølgelig give et bedre signal/støj forhold og derved kan der anvendes længere kabler.
Selve stikket. Er det akkurat det samme til SATA og eSATA ?
Bortset fra der måske er en lås på eSATA ? ? ? ? ?
Kan du gøre mig den tjeneste, at forsøge at sætte et SATA stik i eSATA-stikket på din harddisk box Manse ? Bare for at se om de passer sammen.

Jeg har på et tidspunkt tænkt mig, at lave et forsøg
for at få testet, hvor langt et SATA kabel kan være i praksis.
Og et IDE/pATA kabel for den sags skyld.

Der opgives jo kun vejledende længder.
Men det er typisk for alt vedrørende elektronhjerner.
Man bliver nød til at afprøve alt selv, når man vil i dybden.

Jeg forlader jer lidt.
Jeg skal lige ha' tid til at nærlæse jeres links.
Men nu skal jeg ud og stemme !

Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-07 20:50

Tak for svaret alle to
Jeg blev om muligt endnu klogere.
Så vidt jeg kan se, passer SATA og eSATA stik i hinanden(s).
Så der er åbernbart bare låsen til forskel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-11-07 21:46

ups havde helt glemt denne tråd,ja stikket er bare forstærket og inrettet til at sidde bedre fast i stikket,med
små metal plader(sværer ved af falde/trækkes ud),et normalt sata stik er meget følsomt overfor hiv og slid,ren hård plastik .